Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-14, 16:35
  #7885
Medlem
Har samerna någon favoritkniv eller favorittillverkare? Det varierar säkert utifrån var de bor och vem i närheten som tillverkar "lappknivar" men är det någon kniv eller tillverkare som de generellt föredrar framför andra?

Tanken slog mig efter att ha sett fantastisk fina knivar som kostar skjortan och kanske är avsedda för rika 08-or, inget som de själva har råd med eller vågar riskera att förlora på fjället.
Citera
2017-09-20, 14:12
  #7886
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Har samerna någon favoritkniv eller favorittillverkare? Det varierar säkert utifrån var de bor och vem i närheten som tillverkar "lappknivar" men är det någon kniv eller tillverkare som de generellt föredrar framför andra?

Tanken slog mig efter att ha sett fantastisk fina knivar som kostar skjortan och kanske är avsedda för rika 08-or, inget som de själva har råd med eller vågar riskera att förlora på fjället.
Precis som du antyder så är favoritbyggaren ofta den som ligger närmast och som man har en empatisk känsla för.

~Paul~
Citera
2017-09-20, 14:13
  #7887
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Som jaktkniv använder jag en swingblade. Själva tanken är riktigt bra men bättre låsning på bladet och en bättre slida hade varit på sin plats. Annars är den förjävla fin när man ska passa djuret och flå det.
I fickan ligger alltid min första jaktkniv. En annan gammal eka fällkniv. Ganska billig men med väldigt lättslipat blad. Perfekt till grillpinnar och när man plockar svamp. Inget jag skryter om men nog den kniven jag använt mest ute i skogen. Men man får vara försiktig för den är ganska klen.
Jobbar som snickare så mora med dubbelhölster, stämkniv/morakniv är det bästa. Moras grovkniv och stämkniv är jag imponerad av. Kan använda den till att bila betong och hugga av spik med.
Jag hade turen att få köpa en mado superschliff för 1000NOK. Satan vad bra den är! Bara skottar bort material från kniven utan att kniven blir för varm. Sen striglar man den och rakar sig
Förr var det ett projekt att slipa knivar men nu går det på ett par minuter. Kanske finns bättre saker för att få det top notch super pedant finish deluxe men vem fan orkar?
Fin kniv. Trots avsaknaden av bladlås så var första generationen min favorit. EKA tillverkade fina knivar på sin tid. Huruvida de håller samma klass idag är omdiskuterat

~Paul~
Citera
2017-09-20, 14:14
  #7888
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas
En Tapio Wirkkala puukko i fint skick hade nog fått bli en hyllvärmare även hos mig. [/url]

Jag menar, simpla ripoffs kan man ju slita på :-)
+ 1

~Paul~
Citera
2017-09-20, 14:15
  #7889
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag har ropat in tvenne lappknivar på auktion och de blev inte dyrare än att jag vågar använda dem i skogen.

Storkniven låg gott i handen skaft av horn och slida i horn och päls. Bladet var rejält tilltaget med 14 cm.
(Ingen märkning, verkar industritillverkad.)

Lillkniven, känns gentlign fel att kalla den så då bladet mäter normala 10 cm. En mycket vacker helhornskniv. Nackdelen är att skaftet är i minsta laget för mina stora grova arbetarnävar. (samiskt konsthantverk)
Det viktigaste är att man personligen är nöjd! Grattis!

~Paul~
Citera
2017-09-28, 19:58
  #7890
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Har behov av en ny edckniv och lade en beställning idag, det blev en spyderco military:
https://www.spyderco.com/catalog/details.php?product=19
Har haft den i en vecka nu, spontana intryck:
Håller eggen bra, grymt vass ur kartong som vanligt med en spyderco, linerlock är inte mycket att säga om sjukt stabilt och grymt bra förutom att det är lite halvbökig position på det. Clipet går inte att flytta men å andra sidan är jag högerhänt och van vid att bära kniven tip down så för mig spelar det ingen större roll, jag öppnar ändå kniven med spyder drop 50% av tiden.

Lite för stor för min smak vad gäller edc. Jag har tidigare kört på paramilitary 2 och det här är definitivt ett steg upp, i lite mer slappa byxor fungerar den utmärkt men jag kan tänka mig att den är snäppet för stor i tighta jeans. Bladformen funkar utmärkt, en klassisk slicer, gillar också proportionerna mellan handtag och blad.

In alles: Klassisk kniv, kommer definitivt att användas mycket. Men om jag bara skulle välja en så skulle det bli paramilitary 2.
Citera
2017-09-29, 10:52
  #7891
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Håller eggen bra, grymt vass ur kartong som vanligt med en spyderco, linerlock är inte mycket att säga om sjukt stabilt och grymt bra förutom att det är lite halvbökig position på det. Clipet går inte att flytta men å andra sidan är jag högerhänt och van vid att bära kniven tip down så för mig spelar det ingen större roll, jag öppnar ändå kniven med spyder drop 50% av tiden.

Lite för stor för min smak vad gäller edc. Jag har tidigare kört på paramilitary 2 och det här är definitivt ett steg upp, i lite mer slappa byxor fungerar den utmärkt men jag kan tänka mig att den är snäppet för stor i tighta jeans. Bladformen funkar utmärkt, en klassisk slicer, gillar också proportionerna mellan handtag och blad.

In alles: Klassisk kniv, kommer definitivt att användas mycket. Men om jag bara skulle välja en så skulle det bli paramilitary 2.
En av mina favorit-Spydercos. Efter Calypso den mest burna kniv i början av min Spyderco-period .

Slutade använda kniven eftersom jag trots allt tyckte att den var lite för stor och mindre knivar som Florinox Akma "klarade jobbet" lika bra som Military.

Inte mycket att säga om kniven i övrigt. Har ju kommit men en uppsjö av olika ståltyper och handtagsfärger/material. Mina ögonstenar är två numrerade pjäser av Forumutgåvan, nr 15 och 16.

~Paul~

PS Spyderco Paramilitary är självklart skonsammare för ens fickor och mer lättburen i övrigt. Trots det gillar jag den fullstora Military-modellen lite mer
Citera
2017-09-29, 16:13
  #7892
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En av mina favorit-Spydercos. Efter Calypso den mest burna kniv i början av min Spyderco-period .

Slutade använda kniven eftersom jag trots allt tyckte att den var lite för stor och mindre knivar som Florinox Akma "klarade jobbet" lika bra som Military.

Inte mycket att säga om kniven i övrigt. Har ju kommit men en uppsjö av olika ståltyper och handtagsfärger/material. Mina ögonstenar är två numrerade pjäser av Forumutgåvan, nr 15 och 16.

~Paul~

PS Spyderco Paramilitary är självklart skonsammare för ens fickor och mer lättburen i övrigt. Trots det gillar jag den fullstora Military-modellen lite mer
Klart att du äger ett par military....

Jag tror att det är en vanesak med storleken, i mina vanliga fritidsshorts märker jag den inte ens längre och bladlängden/formen är en stor fördel jämfört med paramilitaryn.

Tror också att den kan vara jäkligt trevlig att ha vintertid när man har handskar på sig.
Citera
2017-09-29, 17:22
  #7893
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
1. Klart att du äger ett par military....

2. Jag tror att det är en vanesak med storleken, i mina vanliga fritidsshorts märker jag den inte ens längre och bladlängden/formen är en stor fördel jämfört med paramilitaryn.

3. Tror också att den kan vara jäkligt trevlig att ha vintertid när man har handskar på sig.
1. Ja, jo äger 4 stycken . Två vad dem är de nämnda forumknivarna som är numrerade som 15 och 16, den tredje är numrerad med mitt medlemsnummer (57) och den sista är en vanlig version. De tre första är tillverkade i CPM S60V och standardutgåvan i CPM S30V.

http://i5.photobucket.com/albums/y16...ivCPMV440V.jpg

2. Så är det absolut. Man vänjer sig lätt. Just längden på både bladet och greppet är det som avgjorde mitt val.

3. Sal Glesser (Spydercos VD) har en gång för längesedan nämnt att kniven är designad med tanke på vinterbruk. Har för mig att det var efter inrådan från hans son (Eric) som var frivilligsoldat på den tiden och som var ute efter en rejäl fällkniv som var lätt att hantera med handskarna på.

~Paul~
Citera
2017-10-01, 20:27
  #7894
Medlem
pollenpers avatar
Jag var ute och plockade svamp häromdagen.
Första rundan använde jag en slidkniv till renskäringen.
Det gick väl hyggligt men ett jäkla pill med att få den in och ur slidan, för jag vill inte trava omkring med 20cm vass kniv i näven.
Så till nästa vända tog jag en sweitchisck (hur f.. stavar man Schweiz-isk?) Armekniv. Typ viktorinox.
Den funka ju bra men vilket pill att fälla ut bladet.
Helt omöjligt med en hand, lätt att bryta nageln plus risken för blodvite när man fäller ihop den.

Vad finns på marknaden?
Ska få plats i fickan och kunna hanteras med en hand. Kanske någon typ av stillettblad eller fjädermanövrerat utfällning.

Vad kallas sån kniv?
Svampknivar finns ju men jag vill inte gå med öppet blad, borste tycker jag inte är så viktigt.
Den bör väl helst inte kosta mer än ett par hundra.
Citera
2017-10-01, 21:25
  #7895
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
1. Typ viktorinox........Den funka ju bra men vilket pill att fälla ut bladet.........Helt omöjligt med en hand

2. Ska få plats i fickan och kunna hanteras med en hand

3. Kanske någon typ av stillettblad eller fjädermanövrerat utfällning.

4. Vad kallas sån kniv?

5. Den bör väl helst inte kosta mer än ett par hundra.
1. Det finns Victorinoxknivar/Schweiziska arméknivar som är enhandsmanövrerade:

https://www.google.se/search?dcr=0&b....0.nPL1yPtjoWM

https://i.ytimg.com/vi/6zuQG5CWEcU/maxresdefault.jpg

2. Förutom Schweiziska arméknivar så finns det många andra märken som man hanterar med en hand. De mest kända är Spyderco och Benchmade.

3. Dessa är inte lagliga i vårt land. Du bör sig dig om efter andra typer av knivar.

4. Stillett/springkniv/automatkniv.

5. Tyvärr kostar hyfsade enhandsmanövrerade knivar mer än de två hundringar som du är beredd att betala. Det närmaste jag lyckas komma rent prismässigt är Spyderco Byrd Cara-Cara 2:

https://www.boxeez.se/spyderco-byrd-...plainedge.html

~Paul~
Citera
2017-10-01, 21:52
  #7896
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Det finns Victorinoxknivar/Schweiziska arméknivar som är enhandsmanövrerade:

https://www.google.se/search?dcr=0&b....0.nPL1yPtjoWM

https://i.ytimg.com/vi/6zuQG5CWEcU/maxresdefault.jpg

2. Förutom Schweiziska arméknivar så finns det många andra märken som man hanterar med en hand. De mest kända är Spyderco och Benchmade.

3. Dessa är inte lagliga i vårt land. Du bör sig dig om efter andra typer av knivar.

4. Stillett/springkniv/automatkniv.

5. Tyvärr kostar hyfsade enhandsmanövrerade knivar mer än de två hundringar som du är beredd att betala. Det närmaste jag lyckas komma rent prismässigt är Spyderco Byrd Cara-Cara 2:

https://www.boxeez.se/spyderco-byrd-...plainedge.html

~Paul~
Men oj, vad mycket det fanns att välja på, nog för att ge mig huvudvärk.😁
Tack för dina idéer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback