Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-17, 11:05
  #7285
Medlem
45plop1s avatar
Hur länge håller en bra kniv? t.ex fällkniven f1 pilot?
Citera
2016-09-17, 11:24
  #7286
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45plop1
Hur länge håller en bra kniv? t.ex fällkniven f1 pilot?


Hela livet (plus dina barns, och deras barns liv) om du inte har sönder den med flit. Det är trots allt ingen komplicerad sak.
Jag har knivar som är tillverkade på 20-30 talet som fortfarande fungerar som när dom var nya och dom har sett tungt arbete i alla år.
Citera
2016-09-17, 11:27
  #7287
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45plop1
Hur länge håller en bra kniv? t.ex fällkniven f1 pilot?

5-6 generationer skulle jag tro.
Större risk att förlora den än att den på något sätt slits ut och den är gjord med full kraftig tånge så den är nästintill omöjlig att knäcka.

Sedan är ju mer frågan om det är en vettig kniv? Tycker att den är för kort för hårdare vildmark/survival uppgifter och för knubbig och fet för jakt/fiske och grillning.
Citera
2016-09-23, 07:26
  #7288
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45plop1
Hur länge håller en bra kniv? t.ex fällkniven f1 pilot?
Beror på vad du använder kniven till, dvs vad du brukar skära i allra oftast och i förlängningen hur ofta du slipar/bryner kniven och vilken teknik du använder därtill.

En annan faktor är själva bladprofilen och stålets beskaffenhet. Om vi tar F1-an som i ditt exempel så handlar det om laminerat VG-10 och konvex slipfas med en ganska tjock bladprofil. Det borde därför ta försvarligt lång tid att slipa ned en sådant blad trots att laminatkappan är avsevärt mjukare än kärnan.

~Paul~
Citera
2016-09-23, 19:30
  #7289
Medlem
Gick och skaffade denna "lilla" leksak. Har inte hunnit testa den än, det får bli helgens projekt. Har aldrig sett poängen med galet stora knivar men jag kunde inte motstå frestelsen. "Batoning" anser jag rent allmänt vara satans påfund, sånt har man yxan till, men nu får jag väl ta och testa det med skraman.

https://www.varusteleka.com/en/produ...89?qref=skrama

https://www.youtube.com/results?search_query=skrama

Vass utav h*lvete direkt ur paketet är den iallafall.
Citera
2016-09-23, 19:46
  #7290
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Gick och skaffade denna "lilla" leksak. Har inte hunnit testa den än, det får bli helgens projekt. Har aldrig sett poängen med galet stora knivar men jag kunde inte motstå frestelsen. "Batoning" anser jag rent allmänt vara satans påfund, sånt har man yxan till, men nu får jag väl ta och testa det med skraman.

https://www.varusteleka.com/en/produ...89?qref=skrama

https://www.youtube.com/results?search_query=skrama

Vass utav h*lvete direkt ur paketet är den iallafall.
Gillar kniven i stort men förstår inte varför man överdrivit handtagslängden som man gjort. Det hade varit bättre att i stället ge bladet de centrimetrar som man offrat på greppet. Det är ju trots allt en huggare .

~Paul~
Citera
2016-09-23, 20:14
  #7291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Gillar kniven i stort men förstår inte varför man överdrivit handtagslängden som man gjort. Det hade varit bättre att i stället ge bladet de centrimetrar som man offrat på greppet. Det är ju trots allt en huggare .

~Paul~

De har faktiskt antytt att de har en enhandsversion på gång.
Citera
2016-09-23, 20:15
  #7292
Medlem
Använde mora 2000 förut men nu använder jag en kniv som en kamrat tillverkat, har dock inte hunnit prova den på riktigt än
Citera
2016-09-23, 21:03
  #7293
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
De har faktiskt antytt att de har en enhandsversion på gång.
Jaså, va kul. Kanske en framtida kandidat till samlingen .

~Paul~
Citera
2016-09-23, 21:04
  #7294
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkfiisheen
Använde mora 2000 förut men nu använder jag en kniv som en kamrat tillverkat, har dock inte hunnit prova den på riktigt än
Skulle vara kul att få se en bild eller två .

Mora 2K är en mycket potent kniv.

~Paul~
Citera
2016-09-28, 18:34
  #7295
Medlem
45plop1s avatar
Är det normalt att min F1:a rostar lite efter första användningen?
Citera
2016-09-29, 08:32
  #7296
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45plop1
Är det normalt att min F1:a rostar lite efter första användningen?
Nej, det är inte normalt men frågan är snarare hur kniven hanterades efter nyttjandet, dvs om den förvarades i torr miljö och eventuellt torkades efter användningen eller ej.

Så om du inte har skurit i en tvättsvamp dränkt med saltsyra så bör kniven inte ha utvecklat rostfläckar omedelbart efter att du skurit med den.

~Paul~

PS Handlar det om ytrost eller gropfrätning? Några bilder skulle vara till hjälp!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback