Hej på er,
Jag har inga frågor i denna tråden så mod jag beklagar och ni får väl stänga tråden om det känns rätt. Vad jag dock har är officell dansk statistik från Danmarks Statistik November 2010 med länk.
Pdfen är 194 sidor lång
http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/14846/indv.pdf
Vilka är då Danmarks Statistik?
Så här beskriver de sig på sin hemsida;
DK: ”Dette website tilhører Danmarks Statistik. Danmarks Statistik er uafhængig af politiske interesser, og vi bestræber os på at præsentere vores tal på en neutral måde.”
”Danmarks Statistik er den centrale myndighed for dansk statistik. Vores opgave er at indsamle, bearbejde og offentliggøre statistiske oplysninger om samfundsforhold.”
SE: Denna websidan tillhör Danmarks Statistik. Danmarks Statistik är oberoende av politiska intressen, och vi eftersträvar att presentera våra siffror på ett neutralt sätt.
Danmark Statistik är den centrala myndigheten för Dansk statistik. Vårt uppdrag är att samla in, bearbeta och offentliggöra statistiska upplysningar om förhållande i samhället.
Då detta är I&I så väljer jag så klart lite om invandrare och brottslighet ;-)
DK: ” Mænd med oprindelse i Libanon, der for to tredjedeles vedkommende er statsløsepalæstinensere, har med 237 det højeste kriminalitetsindeks blandt de undersøgtelande. Mænd fra Jugoslavien, Somalia, Marokko og Tyrkiet har lignende høje indeks.Den laveste kriminalitet har mænd fra USA og Kina.”
SE: Män med ursprung i Libanon, som till två tredjedelar är statslösa palestinier, har med 237 den högsta kriminalitetsindex bland de undersökta länderna. Män från Jugoslavien, Somalia, Marocko och Turkiet har liknade höga index. Den lägsta kriminaliteten har män från USA och Kina.”
DK: ”Indvandrere og efterkommere dømt for kriminalitet kommer især fra ikke-vestlige lande. I 2009 udgjorde de 82 pct. af alle kriminelle medanden oprindelse end dansk.Mænd med oprindelse i ikke-vestlige lande er i alle aldre – undtagen de70-79-årige – oftere kriminelle end både mænd med oprindelse i vestligelande og mænd med dansk oprindelse. Særlig udtalt er det i aldersgruppen20-29 år, hvor knap 16 pct. af mænd med oprindelse i et ikkevestligtland er kendt skyldige i kriminalitet mod mindre end 9 pct. afalle 20-29-årige mænd.”
SE: Invandrare och barn (andra G inv) dömda för kriminalitet kommer främst från icke västliga länder.
I 2009 utgjorde de 82% av alla kriminella med annat ursprung än dansk. Män med ursprung i icke västliga länder är i alla åldrar – utom de 70 – 79 åriga – oftare kriminella än både män med ursprung i västliga länder och män med danskt ursprung. Särskilt uttalat är det i åldersgruppen 20 -29 år, där knappt 16% av män med ursprung i ett icke väst land är dömt skyldig i kriminalitet, mot mindre än 9% av alla 20 – 29 åriga män.”
DK: Mandlige indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande har –uanset overtrædelsens art – et generelt kriminalitetsindeks, der ligger omkring 50 pct. over gennemsnittet for alle mænd. For straffelovsovertrædelser ligger mænd med flygtningebaggrund højest med et indeks på199. For efterkommere med flygtningebaggrund er det oppe på 280
SE: Manliga invandrare och deras barn från icke västliga länder – har oavsett överträdelsens art - ett generellt kriminalindex på ca 50% över genomsnittet för alla män. För "brottslagsöverträdelser" (?) ligger män med flyktingbakgrund högst med ett idex på 199. För barn av flyktingar ligger index på 280.
Detta är som sagt statistik från en dansk myndighet och inte från någon privatperson eller något parti/organisation med en agenda.
Jag hoppas att min översättning är till att förstå. Jag har låtit danska originaltexten stå med så folk kan läsa den och se om jag har fifflat eller tagit bort något.
DOCK
DK: 85 pct. af al kriminalitet bliver begået af personer med dansk oprindelse. Indvandrere
og efterkommere står for henholdsvis 12 og 3 pct. Indvandrere og efterkommere fra
ikke-vestlige lande udgør 82 pct. af alle dømte indvandrere og efterkommere.
SE: 85% av all kriminalitet begås av personer med danskt ursprung. Invandrarna och deras barn står för 12 och 3%. Invandrare från icke västliga länder utgör 82% av alla dömda invandrare och deras barn.
Tänk på att barn av invandrare i denna statistiken inte klassas som danskar.
Detta framgår flera gånger i texten.
Ordet efterkommere betyder ”barn av” inte helt bra översatt men kommer inte på ett bra ord just nu.
Hoppas detta har varit intressant läsning för er.