För att citera trådens första post: ”
Diskussion om de olika källorna får naturligtvis också ske.” Genom mina utmärkta kommentarer uppstår nu en diskussion. Såldes helt i trådskaparens anda.
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Artikeln handlar om hur SD ska bemötas i debatt och att schablonbilden av en SD-väljare och politiker som extremnationalist inte stämmer. Ingenstans står det att den genomsnittlige inandringskritikern är "en av samhällets stöttepelare". Det som sägs är:
Inte heller den typiske sd-väljaren sticker ut så mycket som många trott. Enligt en färsk undersökning från SOM-institutet handlar det om en man, under 50, med högst gymnasieutbildning men tämligen god årsinkomst mellan 300.000 och 400.000, och jobb i privat sektor. Han är ganska ointresserad av politiken i allmänhet, samtidigt som han är missnöjd med samhället, litar mindre på folk i allmänhet än andra, men är gift eller sambo i samma utsträckning som övriga svenskar. På höger-vänsterskalan placerar han sig själv något till höger om genomsnittet av övriga partiers väljare.
Är detta beskrivningen av samhällets stöttepelare? I så fall förlorar begreppet all mening. Normalmedborgare är kanske närmare sanningen.
Det är mer ärligt att säga precis det som står i artikeln, alltså att "den typiske sd-väljaren sticker ut så mycket som många trott." Om denna tråd med källor ska vara värd något bör du endast rapportera det som står i källorna, inte din färgade tolkning av materialet.
Vad som krävs för att en person skall få benämnas samhällets stöttepelare kan givetvis diskuteras. Men mot bakgrund av vad som framkommer i undersökningen är det utifrån mitt perspektiv uppenbart att SD-väljarna som grupp förtjänar detta epitet. År 2005 var den genomsnittliga lönen i Sverige 24 300. Detta ger en årslön på 291 000 kronor. De Sd-sympatisörer som tjänar 400 000 kronor om året är givetvis oerhört nyttiga för samhället, speciellt eftersom de tydligen inte är anställda inom den resurs- och skatteslukande offentliga sektorn utan i mervärdesskapande privata företag. De har tagit sig till dessa positioner genom att enbart gå i gymnasiet och har därmed inte gått och dragit benen efter sig i högskolevärlden. De är dock inte på långa vägar lika framgångsrika som samhällstopparna (som jag bortser ifrån eftersom Ingvar Kamprat och hans kollegor inte är allt för vanliga) men betydligt mer lönsamma för riket än de människor SD-sympatisörer helst inte tar in i landet.
Citat:
Ditt uttalande är så generaliserande att det är tomt på mening. Det din källa visar är att invandrares utbildning inte tas till vara på. Endast 40 % har ett jobb som motsvarar deras utbildning. Ingen har väl trott att vi bara tar in läkare och ingenjörer till Sverige? Poängen är att de akademiker vi faktiskt tar in har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden.
Den officiella propagandan gör däremot gällande att det i princip bara är välfärdsökande och högskoleutbildade individer som väller in över våra gränser och det är främst den myten jag vill krossa med min länk. Vem har inte hört Mona Sahlin berätta sagor om hur hon dagligdags åker taxi med läkare, ingenjörer och jurister från tredje världen? Något som dock inte verkar stämma eftersom det enligt länken främst är västeuropeiska invandrare som är välutbildade och jag har då aldrig själv åkt taxi i Stockholm med en invandrad västeuropé som chaufför
Det du påstår verkar dock också vara en myt eftersom den här rapporten från svenskt näringsliv med all önskvärd tydlighet visar att invällarna istället är överrepresenterade inom yrken som kräver högre utbildning. T.ex. är invandrare överrepresenterade bland läkare och universitetslärare.
Ingen diskriminering i riket:
http://www.svensktnaringsliv.se/mate...ticle24088.ece
Hur som helst visar länken att vi, i och med att vi med stormsteg tydligen marscherar mot ett kunskapssamhälle, genomför en kontraproduktiv import eftersom många av människorna som kommer hit i stort sett verkar sakna utbildning. Här förekommer således ingen diskriminering, vi måste bara lära oss att noggrannare rensa bland de människor som står och klappar på välfärdsparadisets dörr om vi vill uppnå välfärdsskapande effekter av folkvandringen. Mer västerlänningar. Färre zigenare, negrer och araber.
Slutligen. Jag kommer även i fortsättningen att kommentera de länkar jag postar i den här tråden, även om du tydligen inte uppskattar det. Om inte annat för att starta en diskussion.