2007-08-06, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det kan också vara att en familj har egendom kvar i landet de flydde ifrån. Sen blir en eller flera medlemmar tvugna att åka tillbaka för att se till marken, fastigheten eller vad det kan röra sig om. Problem som måste lösas på plats. Man vet att det innebär en risk, och det är kanske inte familjeöverhuvudet som blir den som reser.

Och dessa tillgångar har man förstås uppgivit när man söker svenskt socialbidrag och bostadsbidrag och ska deklarera?

Att vårda tillgångar i hemlandet är inte ett giltigt skäl att resa dit om man har beviljats asyl i Sverige. Den som flyr för livet måste lämna sina tillgångar kvar. Så har det alltid varit i krig och orostider. Tror du att judar som flydde från Nazityskland kunde åka hem och se om hus som de en gång ägt?
Citera
2007-08-07, 00:06
Medlem
ticoromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poopeye
Ge exempel på dessa länder som du syftar på ticoroman.
Exempelvis situationen i (delar av) Bosnien var på det sätt som beskrivits. Utifrån mitt och mina landsmäns perspektiv. Sedan kan ni förstås ifrågasätta detta, men det var så vi upplevde det (och det är vad tråden handlar om).

Direkt efter kriget vågade ingen ens tänka tanken att besöka vissa delar av landet av rädsla. Nu går det jättebra. Man är dock inte alltid speciellt välkommen av vissa, men är man lagom "diskret" så är det i alla fall ingen fara för ens fysiska säkerhet (även om det finns ett fåtal undantag). Det har gått för lång tid, och även om det politiska klimatet fortfarande är spänt och hetsigt, så är det inte jämförbart med första halvan av 1990-talet.

PS. Vi kom hit med en väska kläder. That's it. De pengar man kunde ta från banken (det finns fortfarande enorma bankskulder till sparare som aldrig reglerats) eller genom att sälja egendomar för en spottstyver gick åt till resan. Ingen smugglingsresa, men vi reste "privat" (flyg/buss genom Europa) och resan skulle betalas. Därav den delen om att börja om från noll (som du markerade).
Citera
2007-08-07, 00:28
Medlem
stfu!s avatar
Intressant tråd, jag tänkte på det här när jag såg på SVT om alla libaneser med svenskt medborgarskap som var i Libanon under kriget mellan Hizbollah och Israel. Dom kallade väl sig själva flyktingar men ändå kan dom åka tillbaka och semestra och sen få hemresan betald av staten?
Citera
2007-08-07, 00:35
Medlem
ikhs avatar
En studie av WHO (har jag för mig iaf) visar att en allt större del av de flyktingar som finns idag är ekonomiska flyktingar, medans de som behöver hjälp pga svält, förtryck etc etc, inte har tillgångar att fly.

Så att de flyktingar vi har idag kan resa hem är inte särskillt konstigt då långt ifrån alla flyr pga av en hotbild mot sig eller sin familj.

/mvh Ikh
Citera
2007-08-08, 11:01
Medlem
Gudfadern_Sthlms avatar
Kan vi inte göra så att alla "semesterfirare" får avslutade medborgarskap så fort dom åker på sin lilla soltripp till U-landet...
Samtidigt en betalkrav på hela summan dom har sugit ur staten i form av socialbidrag.

Det borde man kunna ordna rent praktiskt redan i incheckningen hos "Allah Air"
på flygplatsen!

Fy fan säger jag...
Citera
2007-08-08, 12:50
Medlem
ticoromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudfadern_Sthlm
Kan vi inte göra så att alla "semesterfirare" får avslutade medborgarskap så fort dom åker på sin lilla soltripp till U-landet...
Samtidigt en betalkrav på hela summan dom har sugit ur staten i form av socialbidrag.

Det borde man kunna ordna rent praktiskt redan i incheckningen hos "Allah Air"
på flygplatsen!

Fy fan säger jag...
Du glömmer att de som regelbundet åker till sina hemländer oftast har arbete och ganska god inkomst, och har blivit en del av det svenska samhället. Att du inte tycker om det är oväsentligt. Det är långt ifrån alla invandrare som lever på socialbidrag.

Om man nu, enligt dina prepubertala idéer, skulle återkalla folks medborgarskap på grund av en resa till "fel" land så vore medborgarskapet inte ett piss värt då din idé förutsätter att nya medborgare alltid kvarstår som tredje klassens medborgare.

Har man bott här i 15+ år (vanligtvis arbetat större delen av tiden) så har man rätt att resa var fan man vill, utan att ni rasistjävlar ska lägga er i!
Citera
2007-08-08, 13:15
Medlem
ugly_joes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ticoroman
Du glömmer att de som regelbundet åker till sina hemländer oftast har arbete och ganska god inkomst, och har blivit en del av det svenska samhället.

Om de nu inte är i fara längre så är det bättre att de tar sin utbildning och sina ihoptjänade slantar och gör något gott för sitt land istället för att befinna sig på flykt.

Citat:
Om man nu, enligt dina prepubertala idéer, skulle återkalla folks medborgarskap på grund av en resa till "fel" land så vore medborgarskapet inte ett piss värt då din idé förutsätter att nya medborgare alltid kvarstår som tredje klassens medborgare.

Det beror ju på vad anledningen var när man kom hit. Fick man medborgarskpet för att man var hotad i hemlandet kan det naturligtvis inte gälla när hotet uppenbarligen inte kvarstår längre.

Citat:
Har man bott här i 15+ år (vanligtvis arbetat större delen av tiden) så har man rätt att resa var fan man vill, utan att ni rasistjävlar ska lägga er i!

Hur länge man varit här är väl oväsentligt, frågan är väl hur väl man integrerat sig. Det finns gott om exempel på folk som varit här i 10 år utan att ha lärt sig ett enda ord svenska och fortfarande ägnar sig åt hedersvåld. De borde packa väskorna kvickt.
Citera
2007-08-08, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ticoroman
Du glömmer att de som regelbundet åker till sina hemländer oftast har arbete och ganska god inkomst, och har blivit en del av det svenska samhället. Att du inte tycker om det är oväsentligt. Det är långt ifrån alla invandrare som lever på socialbidrag.

Man borde aldrig ha delat ut medborgarskap från första början. I Schweiz och många andra länder är främlingarna ofta inte medborgare, trots att de bott där i många år. Och om landet är så säkert att man kan åka dit på semester stup i kvarten så uppstår ju frågan varför inte folk tvingades tillbaks efter en tillfällig flyktingvistelse i Sverige?
Citera
2007-08-08, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ugly_joe
Hur länge man varit här är väl oväsentligt, frågan är väl hur väl man integrerat sig. Det finns gott om exempel på folk som varit här i 10 år utan att ha lärt sig ett enda ord svenska och fortfarande ägnar sig åt hedersvåld. De borde packa väskorna kvickt.

Det spelar ingen roll om en negerstam bor här i 300 år, svenskar kommer de ändå aldrig att bli.
Citera
2007-08-08, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugly_joe

Håller helt med ugly_joe. Hur länge man levt i Sverige är helt ointressant, det är hur väl integrerad man är som spelar roll. I princip ska man kunna bli utvisad trots att man är född här. Lever man efter andra lagar och värderingar som strider mot svensk lag kan jag heller inte förstå varför man vill befinna sig i detta land om man nu har möjlighet att åka hem.
Citera
2007-08-08, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 7777_77
I princip ska man kunna bli utvisad trots att man är född här.

Det kan man bli redan idag. Jag blir så JÄVLA trött på all obildade människor som tror att Sverige är som USA. MAN BLIR INTE SVENSK MEDBORGARE AV ATT FÖDAS PÅ SVENSKT TERRITORIUM! FATTA!
Citera
2007-08-08, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One Way Street
Det kan man bli redan idag. Jag blir så JÄVLA trött på all obildade människor som tror att Sverige är som USA. MAN BLIR INTE SVENSK MEDBORGARE AV ATT FÖDAS PÅ SVENSKT TERRITORIUM! FATTA!

Ojoj, vilken kunskapskälla du är. Nu är det ju så att man kan ju faktiskt vara född här trots att man inte är svensk medborgare men bli det senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in