2007-07-05, 10:21
Medlem
Om detta diskuterats tidigare är jag tacksam för länk till den tråden såfall.

Hur kommer det sig att invandrare kan åka på semester till länder de flytt ifrån. Många kurder åker ju till exempel till Turkiet på semester och hälsar på släktingar osv. Hur kommer det sig, dom har ju flytt från förföljelse och tortyr och problemen i hemlandet är ju inte på något sätt bättre idag.

Om det nu är så tryggt i deras hemland varför flyttar dom inte hem igen istället för att gnälla på hur illa behandlade dom blir i Sverige? Eller varför tvingas dom inte flytta hem?
Citera
2007-07-05, 10:28
Medlem
henans avatar
Svaret är enkelt: Dom ljög när dom kom hit för medborgarskap

Till PK och invandrarverket: JA, dom kan faktiskt ljuga
Citera
2007-07-05, 10:34
Medlem
chillionaires avatar
Suck.

Det beror val pa var de har invandrat i fran. Manga som har bott i Sverige under lang tid och anser att Sverige ar deras hemland, de har blivit mer svenska an vad de var innan (vad de nu var da).

Det ar ju skillnad pa folk som kom till Sverige for 30 ar sedan fran Chile och folk som flytt fran Somalia..
Citera
2007-07-05, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7777_77
Om detta diskuterats tidigare är jag tacksam för länk till den tråden såfall.

Hur kommer det sig att invandrare kan åka på semester till länder de flytt ifrån. Många kurder åker ju till exempel till Turkiet på semester och hälsar på släktingar osv. Hur kommer det sig, dom har ju flytt från förföljelse och tortyr och problemen i hemlandet är ju inte på något sätt bättre idag.

Om det nu är så tryggt i deras hemland varför flyttar dom inte hem igen istället för att gnälla på hur illa behandlade dom blir i Sverige? Eller varför tvingas dom inte flytta hem?

Bra fråga.

Exempel från Stockholm:
IranAir flyger till Teheran.

Syrian Air flyger till Aleppo och Damascus.

Viking Airlines flyger till Erbil (Norra Irak/"Kurdistan") och Beirut.

Ethiopian flyger till Addis Abeba.
Citera
2007-07-05, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire
Suck.

Det beror val pa var de har invandrat i fran. Manga som har bott i Sverige under lang tid och anser att Sverige ar deras hemland, de har blivit mer svenska an vad de var innan (vad de nu var da).

Det ar ju skillnad pa folk som kom till Sverige for 30 ar sedan fran Chile och folk som flytt fran Somalia..

Sucka på du...

Det är märkligt att man kommer hit och säger sig vara hotad i hemlandet. Sen går det inte lång tid förrän man åker "hem" på semester. Trots att situationen inte är förändrad. Vi kan ta Norra Irak som exempel. Det kommer hit kurder som säger att de inte kan återvända till "Kurdistan". Samtidigt är flygen dit (Med Viking Airlines från Stockholm) bokade till sista plats av andra kurder som skall på semester. Det är nåt konstigt med detta...

Jag hörde på radio igår om en man som fick asyl i Sverige efter att ha flytt hit från Uzbekistan. Nu sitter han fast i sitt gamla hemland eftersom han åkt tillbaka för att arbeta politiskt. Trots att det är samma regim som när han åkte. Hur smart var det...
Citera
2007-07-05, 10:42
Medlem
porrkonsuments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7777_77

jag har också ställt mig den frågan. kan det vara så att deras svenska medborgarskap skyddar dem från vidare förföljelse? men det stämmer ju inte i fallet dawit isaac, så om någon sitter inne med info i detta ämne är jag idel öra.
Citera
2007-07-05, 10:47
Medlem
Eller kan det vara så att en person har kommit hit och fått asyl på legitima grunder. Sedan har personen i fråga tagit med sig 100 släktingar som inte varit förfölja i hemlandet och därmed kan dessa övriga 100 personer åka fram och tillbaka med jämna mellanrum.
Citera
2007-07-05, 10:56
Medlem
marskatts avatar
Det kan vara så att det inte finns bra arbetsmöjligheter i Turkiet för Kurderna. Många har svårt att få ett jobb, dom blir daglönare. De jag känner som kommer ifrån Turkiet har bättre jobb här i Sverige än de någonsin hade fått i sitt hemland, pga att de är Kurder.
Citera
2007-07-05, 11:12
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goriot
Sucka på du...

Det är märkligt att man kommer hit och säger sig vara hotad i hemlandet. Sen går det inte lång tid förrän man åker "hem" på semester. Trots att situationen inte är förändrad. Vi kan ta Norra Irak som exempel. Det kommer hit kurder som säger att de inte kan återvända till "Kurdistan". Samtidigt är flygen dit (Med Viking Airlines från Stockholm) bokade till sista plats av andra kurder som skall på semester. Det är nåt konstigt med detta...

Jag hörde på radio igår om en man som fick asyl i Sverige efter att ha flytt hit från Uzbekistan. Nu sitter han fast i sitt gamla hemland eftersom han åkt tillbaka för att arbeta politiskt. Trots att det är samma regim som när han åkte. Hur smart var det...

Anledningen till att jag suckade var att man inta kan generallisra.. finns ju invandrar grupper som kommer fran lander dar det ar stabilt men att de inte vill flytta tillbaka dit for att de trivs battre i Sverige.
Citera
2007-07-05, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire
Anledningen till att jag suckade var att man inta kan generallisra.. finns ju invandrar grupper som kommer fran lander dar det ar stabilt men att de inte vill flytta tillbaka dit for att de trivs battre i Sverige.

Självklart menade jag inte de som bott här i 30 år eller de som kommer från länder där fred och demokrati råder, men det trodde jag alla skulle förstå. Om du läser så pekade jag till exempel på kurder som åker till turkiet och deras situation har ju knappats blivit bättre.
Citera
2007-07-05, 11:46
Medlem
Det är väl inte så svårt att räkna ut.

Mina föräldrar hoppade av hit 1967. Efter 1989 är det helt riskfritt för dem att åka till Rumänien igen. JAG har dock ingen lust att flytta dit, jag har knappt sett landet och jag kan knappt språket längre. Mina BARN har bara sina namn som visar deras ursprung. Nu i september har det gått 40 år sedan de flyttade hit, så de har levt nästan 2/3 av sina liv här. Ju längre man varit i Sverige desto svårare är det att flytta tillbaka. I mitt fall har jag levt 91% av mitt liv i Sverige.

Förra året utvandrade 45.000 personer från Sverige, varav drygt 20.000 inte var svenska medborgare. Så många utvandrade inte ens under de värsta Amerika-åren. Så visst flyttar folk tillbaka. Sen kan man spekulera i VILKA utlänningar som flyttar tillbaka eller flyttar härifrån. Är det smartskallarna som det är lite ballar på, eller är det lättingarna och slöhögarna?

Erbil i Irak styrs inte längre av Saddam Hussein, utan har en rätt hög grad självstyre och räknas som den mest stabila regionen i Irak. Därför kan irakiska kurder åka tillbaka, temporärt eller permanent.
Turkiet har varit tvungna att hålla sig på mattan vad gäller kurder, annars får de smisk av EU. Därför kan turkiska kurder åka till Turkiet, i alla fall om de inte varit alltför politiskt aktiva. En och annan har dock turkiska polisen klippt..
Turkiska kurder har dock varit här länge, många kom under juntatiden i början på 80-talet.
Iran har inte samma politiska förföljelse nu som 1980, även om landet styrs av idioter. Det går att åka tillbaka om man inte varit alltför politiskt aktiv.
Iranierna kom på 80-talet, i två vågor, först medelklassen som hatade skäggmullorna, sedan desertörerna.
Chilenarna kom på 70-talet, det är 35 år sedan. Pinochet åkte åt pipan i slutet på 80-talet. Dåtidens 20-åriga vänsteraktivister är 55 idag, och har barn och barnbarn i Sverige.
Citera
2007-07-05, 13:23
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Sen kan man spekulera i VILKA utlänningar som flyttar tillbaka eller flyttar härifrån. Är det smartskallarna som det är lite ballar på, eller är det lättingarna och slöhögarna?
Ofta är det en kombination av smartskallar/slöhögar, dvs de som lyckats fiffla till sig en förtids- eller sjukpension. Jag känner själv till några italienska äldre män som sitter hemma i Italien och inkasserar pension månad efter månad, trots att det inte är några fysiska fel på dem. Tidigare har det skrivits i tidningarna att detta även gäller många greker och turkar vilka fått sin sjukskrivning av landsmän i vita läkarrockar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in