2007-08-08, 14:13
Medlem
ticoromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugly_joe
Om de nu inte är i fara längre så är det bättre att de tar sin utbildning och sina ihoptjänade slantar och gör något gott för sitt land istället för att befinna sig på flykt.
Jag har svarat på detta tidigare. De flesta som har kommit hit har börjat om från noll, och att efter 15 år åka tillbaka till landet och återigen nästa börja från noll är inget man gärna gör. Det finns förstås undantag. Sedan måste du tänka att de som bott här i 15 år faktiskt har blivit en del av Sverige och är på många sätt "försvenskade". Det är något man påminns om i hemlandet.

Citat:
Det beror ju på vad anledningen var när man kom hit. Fick man medborgarskpet för att man var hotad i hemlandet kan det naturligtvis inte gälla när hotet uppenbarligen inte kvarstår längre.
Du tänker lite fel. Ingen fick medborgarskap på grund av hot i hemlandet. Då får man uppehållstillstånd (som förnyas regelbundet).

Medborgarskap får man genom att ha bott i landet i x år, och förhoppningsvis blivit en integrerad (i olika grader) medborgare.

Citat:
Hur länge man varit här är väl oväsentligt, frågan är väl hur väl man integrerat sig. Det finns gott om exempel på folk som varit här i 10 år utan att ha lärt sig ett enda ord svenska och fortfarande ägnar sig åt hedersvåld. De borde packa väskorna kvickt.
Javisst, men det går inte att dra alla över en kam. Det är förstås oursäktligt att inte kunna någon svenska alls efter att bott här i 10+ år, men jag tror inte att detta är så vanligt (även om det förekommer). Måhända att de har konstigt uttal och stavar dåligt, men kraven måste vara rimliga. Det finns gott om vuxna svenskar som stavar som femåringar.

Anledningen till att jag ibland lägger mig i I & I är att vissa av er är ibland är verklighetsfrånvarande och att alla av annan härkomst i era ögon är obildade bönder. Detta är långt ifrån sanningen.
Citera
2007-08-08, 14:24
Medlem
ugly_joes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ticoroman
Jag har svarat på detta tidigare. De flesta som har kommit hit har börjat om från noll, och att efter 15 år åka tillbaka till landet och återigen nästa börja från noll är inget man gärna gör. Det finns förstås undantag. Sedan måste du tänka att de som bott här i 15 år faktiskt har blivit en del av Sverige och är på många sätt "försvenskade". Det är något man påminns om i hemlandet.

Den "fösvenskningen" har jag inte sett mycket av hos de som anlänt under 90 talet. I flertalet intervjuer och reportage ifrån invandrartäta förorter säger de även själva gång på gång att de trivs för att det är precis som hemma i Irak.
Är de då försvenskade?

Citat:
Medborgarskap får man genom att ha bott i landet i x år, och förhoppningsvis blivit en integrerad (i olika grader) medborgare.

jag delar inte ditt hopp, jag ser hela tiden bevis på motsatsen, mycket pga att de inte ens behöver integreras. Våra makthavare ställer inga sådana krav alls.

Citat:
Javisst, men det går inte att dra alla över en kam. Det är förstås oursäktligt att inte kunna någon svenska alls efter att bott här i 10+ år, men jag tror inte att detta är så vanligt (även om det förekommer). Måhända att de har konstigt uttal och stavar dåligt, men kraven måste vara rimliga. Det finns gott om vuxna svenskar som stavar som femåringar.

Hade regeringen behövt locka med prispengar för att de skall lära sig att skriva "Hej jag heter ibn-abdullah saud" om det inte hade varit vanligt att de skiter i att lära sig svenska?

Citat:
Anledningen till att jag ibland lägger mig i I & I är att vissa av er är ibland är verklighetsfrånvarande och att alla av annan härkomst i era ögon är obildade bönder. Detta är långt ifrån sanningen.

Det är inget fel på bönder, jag funderar på att själv bli en. Jag ser inte heller ner på någon annan härkomst, men jag ser inte vitsen med att de skall vara här då jag inte vet ett exempel på lyckad inegration. Massimporten som vi nu sysslar med kommer att sluta olyckligt på alla sätt.
Citera
2007-08-08, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 7777_77
Ojoj, vilken kunskapskälla du är.
.

Ja om du bara visste.

Citat:

Nu är det ju så att man kan ju faktiskt vara född här trots att man inte är svensk medborgare men bli det senare.

Det jag stör mig på är att de flesta verkar tro att man blir svensk medborgare av att födas i Sverige. Det tjatas om ofta om blattar "men han är ju född i Sverige, buhu...". Man kan födas i Sverige och leva hela sitt liv här utan att bli medborgare. Var man är född spelar ingen roll, det är föräldrarnas medborgarskap som räknas, alltså kan man vara född och ha bott hela sitt liv i ett annat land men ändå vara svensk medborgare. Du kanske visste detta men de flesta verkar inte veta hur det ligger till.
Citera
2007-08-08, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One Way Street
Ja om du bara visste.
. Det tjatas om ofta om blattar "men han är ju född i Sverige, buhu...". Man kan födas i Sverige och leva hela sitt liv här utan att bli medborgare. Var man är född spelar ingen roll, det är föräldrarnas medborgarskap som räknas, alltså kan man vara född och ha bott hela sitt liv i ett annat land men ändå vara svensk medborgare. Du kanske visste detta men de flesta verkar inte veta hur det ligger till.

Det är exakt det jag menar. Att man är född här används ofta som ett argument för att personen i fråga aldrig ska kunna utvisas och det är just det som är så fel. Jag anser att om det är två personer som båda härstammar från samma land var av den ena är född i Sverige men vägrar integrera sig och den andra kom för en vecka sen men vill inget annat än att bli en del av det svenska samhället och börja arbeta. Då tycker jag det är självklart att den senare bör få stanna medan den som är född här gärna kan få ta sitt pick och pack och dra.
Citera
2007-08-08, 18:35
Medlem
ticoromans avatar
Citat:
Den "fösvenskningen" har jag inte sett mycket av hos de som anlänt under 90 talet. I flertalet intervjuer och reportage ifrån invandrartäta förorter säger de även själva gång på gång att de trivs för att det är precis som hemma i Irak.
Är de då försvenskade?
Jag kom hit på 1990-talet, och jag ser mig inte som ett störande inslag i samhället. Jag arbetar, jag slår inte ner spinkiga svenskar, jag har faktiskt bra kontakt med de svenskar jag stöter på.

Är det "precis som hemma" i mitt hemland? Tja, jag trivs lika bra här (även om jag inte har mycket att jämföra med). Uttalanden av typen "precis som hemma i Irak" lämnar tolkningsutrymme, men bor man i områden där det är 90+ invandrare så är det föga förvånande.

Citat:
jag delar inte ditt hopp, jag ser hela tiden bevis på motsatsen, mycket pga att de inte ens behöver integreras. Våra makthavare ställer inga sådana krav alls.
Jag har ingenting emot rimliga krav. Jag värjer mig bara mot den stereotypa uppfattningen om invandrare och muslimer som råder här. Det är ingen homogen grupp.

Citat:
jag ser inte vitsen med att de skall vara här då jag inte vet ett exempel på lyckad inegration. Massimporten som vi nu sysslar med kommer att sluta olyckligt på alla sätt.
Jag ser mig själv, och majoriteten av de från samma område, som välintegrerade då de flesta arbetar, betalar skatt, och knappast är störande inslag i samhället.

Istället för att nära fördomar om "invandrare" (typ, världen exkl. sverige) så bör ni ifrågasätta invandringen hos era politiska representanter. Att på ett fördomsfull och sårande vis spy galla över invandrare som är en heterogen grupp hjälper knappast.
Citera
2007-08-09, 10:41
Medlem
Citat:
Jag kom hit på 1990-talet, och jag ser mig inte som ett störande inslag i samhället. Jag arbetar, jag slår inte ner spinkiga svenskar, jag har faktiskt bra kontakt med de svenskar jag stöter på.

Är det "precis som hemma" i mitt hemland? Tja, jag trivs lika bra här (även om jag inte har mycket att jämföra med). Uttalanden av typen "precis som hemma i Irak" lämnar tolkningsutrymme, men bor man i områden där det är 90+ invandrare så är det föga förvånande.

Jag har ingenting emot rimliga krav. Jag värjer mig bara mot den stereotypa uppfattningen om invandrare och muslimer som råder här. Det är ingen homogen grupp.

Jag ser mig själv, och majoriteten av de från samma område, som välintegrerade då de flesta arbetar, betalar skatt, och knappast är störande inslag i samhället.

Det är ju fint att du arbetar och betalar skatt men nu pratar vi om ett samhällsfenomen och inte hur DU personligen lever ditt liv. Självklart finns det invandrare som lever ett hederligt liv och är väl integrerade.
Citera
2007-08-09, 12:16
Medlem
Citat:

Istället för att nära fördomar om "invandrare" (typ, världen exkl. sverige) så bör ni ifrågasätta invandringen hos era politiska representanter. Att på ett fördomsfull och sårande vis spy galla över invandrare som är en heterogen grupp hjälper knappast.

Får man fråga var du kommer från, vilken utbildnings samt arbetsbakgrund dina föräldrar hade och i vilken typ av område i Sverige du bott i under merparten av din vistelse här?
Citera
2007-08-09, 12:59
Medlem
ticoromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Får man fråga var du kommer från, vilken utbildnings samt arbetsbakgrund dina föräldrar hade och i vilken typ av område i Sverige du bott i under merparten av din vistelse här?
Varför inte...

Bosnien, "industriarbetare" (pappa var utbildad svetsare och jobbade med det merparten av hans yrkesliv på diverse byggen inom landet, men en del även utomlands), bott uteslutande i Mälardalen (vill ej avslöja exakt ställe).

Varför frågar du, och vad drar du för tråden relevant slutsats utifrån mitt svar?
Citera
2007-08-09, 13:05
Medlem
Citat:
Jag anser att om det är två personer som båda härstammar från samma land var av den ena är född i Sverige men vägrar integrera sig och den andra kom för en vecka sen men vill inget annat än att bli en del av det svenska samhället och börja arbeta. Då tycker jag det är självklart att den senare bör få stanna medan den som är född här gärna kan få ta sitt pick och pack och dra.

Om du tänker lite längre kan du då förklara hur detta rent juridiskt ska gå till. när ska man bli svensk medborgare enligt din mening? ska personer med invandrade föräldrar ha ett temporärt medborgarstatus som rivs upp om han börjar fundera på islam i 20-årsåldern.
Citera
2007-08-09, 13:27
Medlem
Citat:
Varför inte...

Bosnien, "industriarbetare" (pappa var utbildad svetsare och jobbade med det merparten av hans yrkesliv på diverse byggen inom landet, men en del även utomlands), bott uteslutande i Mälardalen (vill ej avslöja exakt ställe).

Varför frågar du, och vad drar du för tråden relevant slutsats utifrån mitt svar?

När det gäller i princip alla vettiga 2:a generationens invandrare (samt de som kom till Sverige relativt tidigt) som jag kommit i kontakt med har alla de som varit någorlunda vettiga haft en viss typ av föräldrar med en viss typ av bakgrund från hemlandet samt växt upp i relativt "svenska" områden.

Din information är dock otillräcklig för att göra en vettig bedömning.

Sen är integration även det en definitionsfråga. De flesta av dina jugge-landsmän jag kommit i kontakt med jobbar och betalar skatt samt begår inga (vad jag vet) grova uppenbara brott. Föräldrarna pratar någorlunda svenska och de yngre (som du) pratar i princip felfri. Trots detta ser jag dem knappast som integrerade eller som svenskar, vilket personerna i fråga knappast gör heller. De har ofta störiga attityder, hamnar lätt i handgemäng och dyl samt umgås nästan enbart med andra invandrare (trots att de vuxit upp i områden där invandrare knappt representerar 10% av befolkningen)

Trots detta är det rena drömmen att försöka integrera en genomsnittsjugge jämfört med en genomsnittsarab eller afrikan.
Citera
2007-08-09, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Om du tänker lite längre kan du då förklara hur detta rent juridiskt ska gå till. när ska man bli svensk medborgare enligt din mening? ska personer med invandrade föräldrar ha ett temporärt medborgarstatus som rivs upp om han börjar fundera på islam i 20-årsåldern.

Som vi tidigare påpekat i tråden så blir man inte medborgare bara för att man är född i Sverige. För övrigt så tycker jag att det ska vara betydligt svårare att bli svenskmedorgare. Varför räcker det inte med PUT, sköter man sig behöver man ju inte vara rädd för att bli utvisad. Om man inte sköter sig SKA man bli utvisad anser jag. Tycker egentligen det är konstigt att ens argumentera om dessa fundamentala självklarheter vad gäller utvisning vid upprepad brottslighet.
Citera
2007-08-09, 14:37
Medlem
ugly_joes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel

Invandrare kan på sin höjd få ett tillfällihgt tillstånd, javisst. Så fort situationen i deras hemländer lugnat sig är det dax att fara hemöver igen. Bäst för dom, och för oss, är dock naturligtvis om de söker sig till närområdet direkt.
Och om nu någon funderar på islam, vad folk gör bakom hemmets låsta dörrar är en sak, men inga svenska regler skall någonsin ta hänsyn till sådana absurditeter,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in