2007-08-08, 14:13
Citat:
Jag har svarat på detta tidigare. De flesta som har kommit hit har börjat om från noll, och att efter 15 år åka tillbaka till landet och återigen nästa börja från noll är inget man gärna gör. Det finns förstås undantag. Sedan måste du tänka att de som bott här i 15 år faktiskt har blivit en del av Sverige och är på många sätt "försvenskade". Det är något man påminns om i hemlandet.
Ursprungligen postat av ugly_joe
Om de nu inte är i fara längre så är det bättre att de tar sin utbildning och sina ihoptjänade slantar och gör något gott för sitt land istället för att befinna sig på flykt.
Citat:
Du tänker lite fel. Ingen fick medborgarskap på grund av hot i hemlandet. Då får man uppehållstillstånd (som förnyas regelbundet).
Det beror ju på vad anledningen var när man kom hit. Fick man medborgarskpet för att man var hotad i hemlandet kan det naturligtvis inte gälla när hotet uppenbarligen inte kvarstår längre.
Medborgarskap får man genom att ha bott i landet i x år, och förhoppningsvis blivit en integrerad (i olika grader) medborgare.
Citat:
Javisst, men det går inte att dra alla över en kam. Det är förstås oursäktligt att inte kunna någon svenska alls efter att bott här i 10+ år, men jag tror inte att detta är så vanligt (även om det förekommer). Måhända att de har konstigt uttal och stavar dåligt, men kraven måste vara rimliga. Det finns gott om vuxna svenskar som stavar som femåringar.
Hur länge man varit här är väl oväsentligt, frågan är väl hur väl man integrerat sig. Det finns gott om exempel på folk som varit här i 10 år utan att ha lärt sig ett enda ord svenska och fortfarande ägnar sig åt hedersvåld. De borde packa väskorna kvickt.
Anledningen till att jag ibland lägger mig i I & I är att vissa av er är ibland är verklighetsfrånvarande och att alla av annan härkomst i era ögon är obildade bönder. Detta är långt ifrån sanningen.