2007-07-02, 19:13
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
On topic: ja, det är rationellt att tro på Gud. Det är däremot väldigt irrationellt att använda argumentet, "det finns inga bevis för Guds existens, därför tror jag inte på Gud", som anledning till att man inte tror på Gud.

Jag anser att alla som har yttrat den åsikten, idiotförklarar sig själva per automatik varje gång och utan undantag.
Väl talat!

Ateister är lika irrationella som alla andra. Om inte mer.

Personligen tycker jag det enda rationella egentligen är att vara agnostiker. Vi vet ju helt enkelt inte. Både religiösa och ateister säger ju "okay, vi vet inte säkert, men jag bestämmer mig ändå för nåt". Hur rationellt är det?

Men som sagt: det är inte rationellare att inte tro på Gud än att göra det.
2007-07-02, 19:13
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Du har uppenbarligen ingen aning om vad slump är. Kom tillbaks när du lärt dig det.

Vad är slump?
2007-07-02, 19:23
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vad är slump?

En okomprimerbar sträng t ex, eller ett system där alla möjliga utfall har samma sannolikhet.
2007-07-02, 20:02
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Väl talat!

Ateister är lika irrationella som alla andra. Om inte mer.

Personligen tycker jag det enda rationella egentligen är att vara agnostiker. Vi vet ju helt enkelt inte. Både religiösa och ateister säger ju "okay, vi vet inte säkert, men jag bestämmer mig ändå för nåt". Hur rationellt är det?

Men som sagt: det är inte rationellare att inte tro på Gud än att göra det.

Men vänta lite nu.

Vi har inga bevis som talar för en existens av någon gud.

Så även man aldrig kan veta något till hundra procent så är det mest rationella att utgå från det som har högst sannolikhet. Dvs. att någon gud/gudar sannolikt inte existerar.

Ni kan snacka allt ni vill, läs in er på modern vetenskapsfilosofi.
Det teistiska/deistiska argumentet är kört ur en rationell synvikel.
2007-07-02, 20:04
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men vänta lite nu.

Vi har inga bevis som talar för en existens av någon gud.

Så även man aldrig kan veta något till hundra procent så är det mest rationella att utgå från det som har högst sannolikhet. Dvs. att någon gud/gudar sannolikt inte existerar.

Ni kan snacka allt ni vill, läs in er på modern vetenskapsfilosofi.
Det teistiska/deistiska argumentet är kört ur en rationell synvikel.
Tycker inte det är särskilt rationellt att vetenskapen sitter fast i tron att bara det som kan bevisas kan finnas.
2007-07-02, 20:06
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Tycker inte det är särskilt rationellt att vetenskapen sitter fast i tron att bara det som kan bevisas kan finnas.

Eh, det är grunden i en rationell världsåskådning. Hur skall man annars kunna skilja mellan verklighet och fiktion?
2007-07-02, 20:07
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Eh, det är grunden i en rationell världsåskådning. Hur skall man annars kunna skilja mellan verklighet och fiktion?
Vetenskapen har inte monopol på att definiera verkligheten.
2007-07-02, 20:07
Bannlyst
Citat:
Exakt. Så har jag alltid tyckt. Jag tycker faktiskt att det är ett helt tomt argument, att påstå att Gud inte finns, bara för att det saknas bevis. Det är helt enkelt ett logiskt felslut, som de flesta ateister, gör. Det har helt klart att göra med att de inte är så överdrivet smarta som de tror att de är. All heder åt dig, Sälklubbarn, för att du är klartänkt i det här fallet.
Citat:
Bra sagt. Får ta och citera dig på det.
2007-07-02, 20:08
Medlem
Varangians avatar
Citat:

Jo, för rationella människor. Dock inte för sinnesförvirrade.

Den vetenskapliga metoden är det bästa verktyget vi har.
2007-07-02, 20:10
Bannlyst
Citat:
Den vetenskapliga metoden är det bästa verktyget vi har.
Vilket inte betyder per automatik att den vetenskapliga metoden (antar att du tänker på Ockhams rakkniv?) är i närheten av att vara fulländad.
2007-07-02, 20:12
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Vilket inte betyder per automatik att den vetenskapliga metoden (antar att du tänker på Ockhams rakkniv?) är i närheten av att vara fulländad.

Hur menar du fulländad? Den vetenskapliga metoden består av mer än Ockhams rakkniv btw.

Det handlar om vilken metod som bäst (mest rationellt) förklarar verkligheten.

Har du en annan metod, kontaka Nobelkommittén...
2007-07-02, 20:13
Medlem
Fascists avatar
Citat:

Undersök konsekvenserna av att tro på vad som helst utan beviskrav.
Undersök konsekvenserna av att godta en nollhypotes där icke-existens av företeelser, objekt mm är regeln tills motsatsen bevisas.

Ställ konsekvenserna mot varandra. Vilket verkar nu vara mest rationellt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in