2007-07-08, 02:26
Medlem
Micke666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Eller kanske skulle frågan vara; är det rationellt att tro att livet uppstod av en slump?

För mig är det rent vetenskapligt osannolikt att livet skulle kunna uppstå spontant och sedan organisera sig till den grad att vi idag har den mångfald av organismer och männskligt strukturerade kulturer. Om inte någon " högre makt" lurade någonstans så borde ju både moral och samvete vara irrationelt beteende.

Hoppas på intressanta inlägg.

Tubbs
NEJ.
Jag anser att folk som tror på gud är svaga människor som inte har något självförtroende, och är lata och rädda för framtiden.
2007-07-08, 02:38
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke666
NEJ.
Jag anser att folk som tror på gud är svaga människor som inte har något självförtroende, och är lata och rädda för framtiden.

Ateister är svaga människor av två anledningar:

1 - "Vetenskap" är också en form av religon och tro.
Det är en psykologisk krycka att "VETA" att det inte finns något helvete att hamna i efter döden, eller att bli återfödd till en buske. Känns säkert tryggt.

2- De har en mycket låg abstraktionsförmåga, och därmed ett begränsat intellekt. De KAN helt enkelt inte tänka sig något de inte ser.
Ofta är denna människotyp mindre intresserade av musik, konst, litteratur osv.
2007-07-08, 02:53
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är här "Demiurgen" kommer in i bilden.
Teorin går ut på att universum inte är skapat av den "absoluta guden" utan av något annat. Detta något/någon kallas Demiurgen enligt bl.a gnosicismen. Det kan vara en annan intelligent civilisation/livsform som har skapat en maskin (eller vad man ska kalla det), som per automatik skapar liv (en sk "spinn-nod")
Det är väl iofs vad många skulle betrakta som en "gud".
Egentligen är det rent filosofiskt att "sparka bollen ett steg framför sig" då själva grundfrågan kvarstår. Dvs "Var kommer den absoluta guden ifrån".
MEN det förklarar varför gud använder sig av (begränsande) naturlagar. Helt enkelt för att gud inte skapat universum.
Indirekt har han(gud) skapat allt naturligtvis, men det vi upplever i form av universum är en blek och halvt misslyckad version av den verkliga verkligheten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Demiurg
"Demiurgen" representerar bara ett av de tankesystem som människan brottats med. Ändrar eller förenklar inte ingående paradoxer i någon riktning.
2007-07-08, 02:55
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
Ateister är svaga människor av två anledningar:

1 - "Vetenskap" är också en form av religon och tro.
Bara för att omdefinerar ord förändras inte betydelserna. Så NEJ.

Citat:
Det är en psykologisk krycka att "VETA" att det inte finns något helvete att hamna i efter döden, eller att bli återfödd till en buske. Känns säkert tryggt.
Ovidkommande. Har inget att göra med varför folk är/blir ateister.

Citat:
2- De har en mycket låg abstraktionsförmåga, och därmed ett begränsat intellekt. De KAN helt enkelt inte tänka sig något de inte ser.
Ofta är denna människotyp mindre intresserade av musik, konst, litteratur osv.
Nu ljuger du bara rakt ur arslet. Du tycker att ca 80% av svenskar är "mindre intresserade av musik, konst, litteratur osv."?
Och du tycker att nästan varje Nobelprisvinnare är av begränsad intellekt?
2007-07-08, 03:08
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hroobarb

Nu ljuger du bara rakt ur arslet. Du tycker att ca 80% av svenskar är "mindre intresserade av musik, konst, litteratur osv."?
Och du tycker att nästan varje Nobelprisvinnare är av begränsad intellekt?

Är 80% ateister? Det är viktigt att inte blanda ihop "tror du på Jesus/Biblen" med "tror du på någon form av högre väsen" (eller dylig frågeställning/formulering).
Att ta avstånd från kyrkan är inte samma sak som att vara ateist.
Jag menar inte folk i allmänhet som säger att de inte vet eller inte tror på gud, utan de som är uttalade ateister.
2007-07-08, 03:16
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
Är 80% ateister? Det är viktigt att inte blanda ihop "tror du på Jesus/Biblen" med "tror du på någon form av högre väsen" (eller dylig frågeställning/formulering).
Jag menar inte folk i allmänhet som säger att de inte vet eller inte tror på gud, utan de som är uttalade ateister.

http://www.adherents.com/largecom/com_atheist.html
46 - 85% Står det på den sidan. En majoritet då. Då är sverige landet med mest människor som har "begränsat intellekt".
2007-07-08, 03:26
Medlem
526s avatar
Citat:

Va?
Citat:

Ärligt talat. Jag börjar tröttna på den här spydiga, lite överlägsna "kvasi-vetenskapliga" besserwisser attityden som är så typisk för "20-någonting" och gått fyraårig teknisk och kan allt om vetenskapsteori. Alla dessa argument som börjar med "det är ointressant" "ovidkommande" etc etc.
Ni har inte ens läst några källtexter av vare sig Popper eller Ockham.
Om ni har läst vetenskapsteori överhuvudet taget. Vilket jag ofta betvivlar. Men det är alltid ballt att högljutt och drygt förkunna att "det är dags att plocka fram rakkniven". Det egentliga problemet är att ni inte är intellektuellt förmögna till mer avancerade tankebanor. Fuck off, jävla dilettanter.

OBS! Jag menar inte specifikt dig hroobarb, utan mer allmänt.
Det är bara så jävla mycket gapigt skitsnack jämt
2007-07-08, 03:32
Medlem
526s avatar
Citat:
http://www.adherents.com/largecom/com_atheist.html
46 - 85% Står det på den sidan. En majoritet då. Då är sverige landet med mest människor som har "begränsat intellekt".

1 - Källan? Vem/vilka har gjort undersökningen?
2 - Vad är det för frågor som respondenterna besvarat?
3 - I vilket sammanhang och syfte är frågorna ställda?
2007-07-08, 03:45
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
OBS! Jag menar inte specifikt dig hroobarb, utan mer allmänt.
Det är bara så jävla mycket gapigt skitsnack jämt

Jag förstår inte riktigt varför du gick loss på min kommentar. Förmedlade bara mina obervationer om varför folk blir/är ateister. Jag är ateist för att Gud inte finns. Håller fast vid mina kommentarer.

Citat:
1 - Källan? Vem/vilka har gjort undersökningen?
2 - Vad är det för frågor som respondenterna besvarat?
3 - I vilket sammanhang och syfte är frågorna ställda?

http://www.pitzer.edu/academics/faculty/zuckerman/atheism.html
Citat:
According to Norris and Inglehart (2004), 64% of those in Sweden do not believe in God. According to Bondeson (2003), 74% of Swedes said that they did not believe in “a personal God.” According to Greeley (2003), 46% of Swedes do not believe in God, although only 17% self-identify as “atheist.” According to Froese (2001), 69% of Swedes are either atheist or agnostic. According to Gustafsoon and Pettersson (2000), 82% of Swedes do not believe in a “personal God.” According to Davie (1999), 85% of Swedes do not believe in God.

Nu ska jag fråga igen. Tycker du att 46-85% av svenskar är av ett begränsat intellekt?
2007-07-08, 03:47
Medlem
Citat:
Det är här "Demiurgen" kommer in i bilden.
Teorin går ut på att universum inte är skapat av den "absoluta guden" utan av något annat. Detta något/någon kallas Demiurgen enligt bl.a gnosicismen. Det kan vara en annan intelligent civilisation/livsform som har skapat en maskin (eller vad man ska kalla det), som per automatik skapar liv (en sk "spinn-nod")
Det är väl iofs vad många skulle betrakta som en "gud".
Egentligen är det rent filosofiskt att "sparka bollen ett steg framför sig" då själva grundfrågan kvarstår. Dvs "Var kommer den absoluta guden ifrån".
MEN det förklarar varför gud använder sig av (begränsande) naturlagar. Helt enkelt för att gud inte skapat universum.
Indirekt har han(gud) skapat allt naturligtvis, men det vi upplever i form av universum är en blek och halvt misslyckad version av den verkliga verkligheten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Demiurg
Låter som något slags efterblivet rollspelsscenario uppdiktat av en hoper goth-miffon på Samhall.
2007-07-08, 03:54
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt varför du gick loss på min kommentar. Förmedlade bara mina obervationer om varför folk blir/är ateister. Jag är ateist för att Gud inte finns. Håller fast vid mina kommentarer.

http://www.pitzer.edu/academics/faculty/zuckerman/atheism.html

Nu ska jag fråga igen. Tycker du att 46-85% av svenskar är av ett begränsat intellekt?

Detta är mitt inlägg som du inte riktigt läste:
Citat:

Det här är din källa (som du inte riktigt läste)
Citat:
According to Norris and Inglehart (2004), 64% of those in Sweden do not believe in God. According to Bondeson (2003), 74% of Swedes said that they did not believe in “a personal God.” According to Greeley (2003), 46% of Swedes do not believe in God, although only 17% self-identify as “atheist.” According to Froese (2001), 69% of Swedes are either atheist or agnostic. According to Gustafsoon and Pettersson (2000), 82% of Swedes do not believe in a “personal God.” According to Davie (1999), 85% of Swedes do not believe in God.
2007-07-08, 03:59
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:

Det är ändå inte sant.

Citat:
Det här är din källa (som du inte riktigt läste)

Atheist = Do not believe in God.
Do not believe in God = Atheist.

De är ateister även om de inte kan terminologin.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in