Citat:
Om man studerar schizofrena eller psykotiska personligheter ser man exempel på en rad fantastika fenomen som kan uppstå i hjärnan. Medan dessa psyken, fullt tredimensionellt utanför kroppen, kan uppeva konkreta former (människor, djur skrämmande skepnader etc.) som normala psyken inte upplever (eftersom de inte finns i den vanliga världen) står fullt klart att hjärnan har en översinnlig förmåga. Om man med översinnlig menar vad som inte uppfattas av normala hjärnor.
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Ja, våran kropp och dess organ är otroliga 
Du har till stor del rätt, men jag tror inte att en gudtro uppstår huxflux hos sökande, som det gör hos indoktrinerade religiösa, som blivit matat med Gudsfruktan sedan barnsben. Jag tror det avgörande har inte med själva Gud (vad Gud nu är för något) utan känslan att vi faktiskt är något mer än den fantastiska kropp du beskrev. Sökandet till Gud grundar sig i att man hittar sin själ och vill se bakom världen som vi ser, man får en känsla av något större och den känslan växer när man utvecklas.

Du har till stor del rätt, men jag tror inte att en gudtro uppstår huxflux hos sökande, som det gör hos indoktrinerade religiösa, som blivit matat med Gudsfruktan sedan barnsben. Jag tror det avgörande har inte med själva Gud (vad Gud nu är för något) utan känslan att vi faktiskt är något mer än den fantastiska kropp du beskrev. Sökandet till Gud grundar sig i att man hittar sin själ och vill se bakom världen som vi ser, man får en känsla av något större och den känslan växer när man utvecklas.
Under biblisk tid visade människor i vissa sammanhang vördnad för mentalt onormala (synska) människor. Det kan mycket väl vara så att en del av de bibliska skrifterna återberättar fenomen som saknar verklighetsanknytning, dvs. visar resultatet av inre själsliga upplevelser under störningar i en onormal hjärna. Inom neuroteologin har man kunnat konstatera att vissa psyken har större förmåga till kraftiga inre upplevelser, som i förlängningen kan leda till religiositet. Detta är dock inte liktydigt med att denna skulle bygga på annat än en inre verklighet utan kontakt med någon konkret verklighet.
Citat:
En fantastisk sak med kvantfysiken är att alla dess funktioner tillsammans med övriga fysikens lagar uppstod under de första bråkdelarna av en sekund vid Big Bang. Att kvantfysiken ligger utanför den vanliga fysiken, är egentligen inte mer uppseendeväckande än övriga fenomen som under historiens gång upptäckts och klargjorts. Intressant är att spekulera över andra tänkbara Big Bang i andra avkrokar av universum - utvecklades i dessa samma lagbundenhet som i vår? Finns någon generell lagbundenhet om alltid uppstår, om det har funnits andra Big Bang?
Tror inte det finns någon snitslad väg till sanningen, eftersom varje individ är unik och sökandet kan ta helt olika former efter ens egna preferenser. Inom fältet partikel och kvantfysiken jag föreställa mig att man är nära det religiösa, eftersom det finns fenomen där som går emot det som vi traditionellt ser som logiska natuvetenskapliga fenomen.