Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag håller absolut med dig..
Bibelns skapelseberättelse är på inget vis vetenskaplig, och får inte tolkas så..
Men..
Off topic är det viktigt för mig att betona, som kristen, är att Skrifternas centrala del är Jesus Kristus..
Absolut men då är vi inne på en nivå av skapelsen som knappast kan jämföras med inledningen - DNA/RNA-molekylerna. Kristus representerar basen för Kristendomen. Han är en av de mest väsentliga, historiska personligheter vi känner, med avgörande betydelse för utvecklingen i västvärlden. Min övertygelse är att han var en högintelligent människa som visste hur människor fungerade och vilka samlevnadesråd som han skulle ge. Samtidigt är det min övertygelse att utan Kristus och kristendomen, inte bara den muslimska världen utan också nuvarande västvärld skulle vara kvar i en utvecklingsfas hundratals år tillbaka. Jag har påpekat det tidigare men upprepar gärna. Fortfarande skulle vi i ett sådant läge haft häst och vagn som främsta transportmedel till lands och segelfartyg till sjöss med oljelampan som mest luxuösa belysningskälla. Ved skulle sannolikt vara enda bränsle. De ytliga lager av Kol som ev. upptäckts skulle ingen komma på tanke att använda som bränsle (svart sten går ju inte att elda med i ett muslimskt samhälle från tidigare).
Citat:
Och med all respekt...det faktum att mikroorganismer förekommer i havet är är ju inte en relevant indikation på dessa byggstenar, då vi är inne på biogenes.. istället för abiogenes. Byggstenarna borde förekomma i större mängd än organismer än idag, för att osannolikheterna skall kunna ta ut sin rätt. Det känns inte orimligt att förvänta att så var fallet.
Dock finns inga möjligheter att avgöra, om det mångfasetterade myller av livsformer som finns i havet utgår från en och samma ur-DNA/RNA-molekyl. F.ö. brukar hävdas att sannolikheten för en sådan händelse (första RNA/DNA-molekylkombinationen) skulle vara så liten att den nästan aldrig hänt. Då skulle sannolikheten att den hänt mer än en gång vara lika liten eller mindre. Allt såvida det inte föreligger en
naturlig affinitet mellan vissa molekyler som i vissa miljöer gjort sannolikheten för händelseförloppen hittills betydligt mer sannolik än många tror möjligt.
Citat:
Att liv, enligt vissa teorier, uppstår även i extrema miljöer borde ju också tala för att liv borde ha rimliga chanser att uppstå på andra platser än jorden, även i vårt solsystem, som ju är fullt av extrema miljöer..
Att föra diskussionen tillbaka till Big Bang känns rimligt, och låter väldigt intressant..
Ja, från vår synpunkt på jorden, lär "vår" big bang vara det enda att utgå från. Spekulationen om flera big bang här eller i andra delar i universum (långt utanför "vårt") är dock intellektuellt spännande och finns inget som motsäger.
P.S
Om man med kristen avser tron på Kristus (inte nödvändigtvis i betydelsen "Guds son" eller att en gud skulle finnas som styrde allt), så kan många som saknar Gudstro kalla sig kristna.