2007-11-27, 15:50
Medlem
Hon sov inte under akten. Har du missat allt?
Citera
2007-11-27, 16:04
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Om hon nu sov under akten, äär det verkligen våldtäkt då?
Hon gör ju inget motstånd eller hur.
Vad blir rubriken då? Sexuellt utnyttjande?
Av fakta i målet framgår att målsägarinnan var vaken under dådet, men inte kunde värja sig eller ens protestera i ord. Hon var, som det heter, försatt i vanmakt, och att försätta någon i sådant tillstånd likställs i svensk våldtäktslagstiftning med att använda eller hota med fysiskt våld.
Det är en vanlig missuppfattning att den våldtagna ska ha behövt göra motstånd för att handlingen ska kunna dömas som våldtäkt.
Citera
2007-11-27, 16:57
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Pandy
Av fakta i målet framgår att målsägarinnan var vaken under dådet, men inte kunde värja sig eller ens protestera i ord. Hon var, som det heter, försatt i vanmakt, och att försätta någon i sådant tillstånd likställs i svensk våldtäktslagstiftning med att använda eller hota med fysiskt våld.
Det är en vanlig missuppfattning att den våldtagna ska ha behövt göra motstånd för att handlingen ska kunna dömas som våldtäkt.

Men om inget våld förekommit...Då det ingen våldtäkt utan ofredande, eller hur?
Citera
2007-11-27, 17:06
Medlem
KönsKlass avatar
Läste artikeln i dagens Aftonhora om honom. Finns det någon vidrigare människa? En grej jag undrar över var det där han sa förut, att han valde att erkänna sexuellt umgänge för att rädda sitt förhållande med sin fru eller hur det var. Är idioten alltså ihop med läkaren fortfarande även om nu allt det här had uppdagats? Är hon sjukare än vad han är eller vad tusan är det frågan om?
Citera
2007-11-27, 17:07
Medlem
Citat:

Snarare utnyttjande....
Citera
2007-11-27, 17:18
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Nej våldtäkt. Det hon utsattes för - propofolen och eventuella andra lugnande medel som han fick i henne - är i lagens mening lika med våld. Därför våldtäkt.

Tillägg:
Det kanske tydliggör lagens innebörd om jag helt enkelt citerar de första två styckena i den paragraf i brottsbalken (BrB 6:1) som definierar brottet våldtäkt:
Citat:
Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i ett hjälplöst tillstånd.
(Mina understrykningar.) Det är det som beskrivs i det andra stycket som är tillämpligt i det här fallet, men det räcker alltså för att döma för våldtäkt.
Citera
2007-11-27, 17:44
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Vad är det du inte förstår i den text du själv citerar?
Citera
2007-11-27, 21:22
Medlem
Citat:
Om hon nu sov under akten, äär det verkligen våldtäkt då?
Hon gör ju inget motstånd eller hur.
Vad blir rubriken då? Sexuellt utnyttjande?
Fråga din flickvän (om du har nån).
Citera
2007-11-27, 23:28
Medlem
Andy Pandys avatar
Sista dagen i hovrätten avslutad

Sydsvenskans redogörelse för den avslutande, offentliga dagens förhandlingar i hovrättsmålet mot Trollet finns här:
http://sydsvenskan.se/malmo/article2...?context=print
men var det någon här på FB som var där?

Ur Sydsvenskans redogörelse fäster jag mig särskilt vid:

Citat:
Kvinnans advokat Elisabeth Massi Fritz dömde ut Troilius förklaringar till sina tidigare lögner, det som hans försvarare kallar förtiganden. Och hon jämförde honom med serievåldtäktsmannen Hagamannen.

– Om man har tillgång till livsfarliga preparat och möjlighet att söva ner patienter samtidigt som man våldtar dem, då kallar jag det att vara samhällsfarlig, sa hon.
– Jag skulle säga att den här mannen är mer samhällsfarlig än en person som slår ner sitt byte på gatan. Han gömmer sig bakom sin fina titel, sin erfarenhet och sin fina kostym.
Citera
2007-11-28, 06:09
Medlem
rogerks avatar
Dommen

Hovrättens dom meddelas den 11 december.
Citera
2007-11-28, 07:17
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Hovrättens dom meddelas den 11 december.
Vad tror ni den blir? Det skulle ju vara ganska lustigt om Trollet hade lyckats prata på sig några extra års fängelse genom alla sina turer sedan den fällande tingsrättsdomen. Kan man hoppas på att åklagarens yrkande går igenom, sex års fängelse?
Citera
2007-11-28, 09:22
Medlem
Jag gissar på 6 fina år.

Och Trollet advokat ska nu anmälas för smutskastninng av offret och för brott mot sekretessreglerna, hon sitter hela tiden och säger offrets namn och nu även på slutpläderingen där allmänheten är välkommen i salen.

http://sydsvenskan.se/malmo/article282952.ece
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in