2007-08-29, 18:59
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Pandy
Trollets sperma hittades i de prover som togs från slidmynningen, slidväggen och slidans inre ände, men SKL kan inte säga exakt på vilket av dessa ställen den fanns. Källa: http://sydsvenskan.se/malmo/article260918.ece
Men detta betyder ändå att om inte Trollets sperma fanns längre in i målsägarens slida, så fanns den åtminstone vid hennes slidmynning.
Hur förklarar vi då detta faktum? Å ena sidan har vi Trollets egen förklaring som går ut på att han hade sperma på händerna när han genomförde hårborttagning på målsägaren och höll emot hennes yttre blygdläppar med den kontaminerade handen varvid han antingen slant med handen och lyckades föra sperma till slidmynningen eller sperman kasade eller förflyttade sig efter behandlingen.
Å andra sidan har vi förklaringen att Trollet har varit där med kuken sin och ejakulerat, antingen inuti målsägarens slida eller i mynningen till den. Men oavsett vilket kan sådant straffas som våldtäkt, förutsatt att gärningsmannens handling uppfyller de övriga villkoren för brottet. Trollet behöver alltså inte ha haft kuken inne i slidan på målsägaren, än mindre ha ejakulerat där, för att det skedde ska kunna straffas som våldtäkt. Jag tror att oförmågan (eller oviljan) att begripa detta är en del av anledningen till att vissa här på FB anser att det inte går att bevisa våldtäkt i Trollets fall.

tack för länk. Tror inte det kan uteslutas att det gått till enligt trollets version, men det är väl upp till åklagaren att klara av att bevisa det o påvisa att det är ställt utom allt rimligt tvivel hoppas jag.

Citera
2007-08-29, 19:28
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Ni som tycker att personalen är medskyldig:

Vad tycker ni de skulle gjort?

Det är lätt att sitta och döma och tycka de borde haft civilkurage osv.
Men hur? De "visste", anade och misstänkte. Några bevis hade de ju inte.
Extra svårt måste det ju varit eftersom Trollet var klinikchef.
Vända sig till polisen hade inte varit nån idé när de inte hade några bevis. Han hade ju bara vänt på det - att han var utsatt för förtal, smutskastning, mobbing osv.

Det bästa hade ju varit att gillra nån - eller ännu hellre - flera fällor, med dold kamera. Ja, det är väl varken lagligt eller etiskt med patienter, men om man skickat dit snygga frivilliga fejkpatiener med dold kamera i en väska? Nej, det hade också varit svårt att genomföra. Han kanske inte gav sig på nån på konsultationen - för då kanske de inte kommit tillbaka och gjort op.

Personalen hade ju också varit utsatt, där kanske man kunnat använda kamera eller ljudinspelning.

Det måste ha varit mycket svårt för personalen att "veta".
Citera
2007-08-29, 19:36
Medlem
Citat:
Trollets sperma hittades i de prover som togs från slidmynningen, slidväggen och slidans inre ände, men SKL kan inte säga exakt på vilket av dessa ställen den fanns. Källa: http://sydsvenskan.se/malmo/article260918.ece
Men detta betyder ändå att om inte Trollets sperma fanns längre in i målsägarens slida, så fanns den åtminstone vid hennes slidmynning.
Hur förklarar vi då detta faktum? Å ena sidan har vi Trollets egen förklaring som går ut på att han hade sperma på händerna när han genomförde hårborttagning på målsägaren och höll emot hennes yttre blygdläppar med den kontaminerade handen varvid han antingen slant med handen och lyckades föra sperma till slidmynningen eller sperman kasade eller förflyttade sig efter behandlingen.
Å andra sidan har vi förklaringen att Trollet har varit där med kuken sin och ejakulerat, antingen inuti målsägarens slida eller i mynningen till den. Men oavsett vilket kan sådant straffas som våldtäkt, förutsatt att gärningsmannens handling uppfyller de övriga villkoren för brottet. Trollet behöver alltså inte ha haft kuken inne i slidan på målsägaren, än mindre ha ejakulerat där, för att det skedde ska kunna straffas som våldtäkt. Jag tror att oförmågan (eller oviljan) att begripa detta är en del av anledningen till att vissa här på FB anser att det inte går att bevisa våldtäkt i Trollets fall.
"Å ena sida" och "å andra sidan"... Ditt försök till analys är ju pajasaktigt. Du har ju på förhand dömt den anklagade.
Finns tvivel ska han frias. Enligt svensk lag. Punkt slut.
Citera
2007-08-29, 19:51
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruz_vandam
I Sydsvenskan stod det att de funnit sperma på trosorna och i slidan. Men sperman på trosorna var de enda som kunnde med 100 % knytas till Trollius.
Nej, det är inte vad Sydsvenskan har skrivit. Med direkta citat från både Trollet själv och hans försvarare har Sydsvenskan beskrivit bevisläget så att Trollets sperma hittades i, åtminstone, kvinnans slidöppning. Detta erkänner alltså den åtalade och hans försvarare som ett faktum. Ett faktum de sedan förklarar beror på något annat än att Trollet har våldtagit kvinnan:

Citat:
Plastikkirurgens sperma hittades. Men försvarsadvokat Mikael Nilssons argument går ut på att man inte kan säga exakt vilket prov de satt på.
- De satt vid mynningen [av slidan -AP], och det är i överensstämmelse med den förklaring min huvudman avgett, hävdar han.
http://sydsvenskan.se/malmo/article260918.ece
Citat:
Den 3 maj i år gick [Trollet] till sitt tjänsterum och onanerade för att bli av med erektionen.
- Det är pinsamt att medge, men så är det, säger han.
Och lite senare:
- Det är ju inte otänkbart att jag fått det på händerna.
Att sperman sedan hamnade i kvinnan förklarar han med att han höll emot hennes yttre blygdläppar med ena handen när han tog bort hennes könshår.
http://sydsvenskan.se/malmo/article259630.ece
Citera
2007-08-29, 19:59
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurrris
"Å ena sida" och "å andra sidan"... Ditt försök till analys är ju pajasaktigt. Du har ju på förhand dömt den anklagade.
Finns tvivel ska han frias. Enligt svensk lag. Punkt slut.
Nej, det måste vara rimligt tvivel. Är det tvivel på hans skuld som Trollets egen berättelse ger upphov till rimligt? Det tycker inte jag. Gör du?
Citera
2007-08-29, 20:49
Medlem
Citat:
Nej, det måste vara rimligt tvivel. Är det tvivel på hans skuld som Trollets egen berättelse ger upphov till rimligt? Det tycker inte jag. Gör du?
Jag har inte all fakta. Därför vill jag inte döma. De på FB som redan dömt honom - o dit hör du - vet inte vad rättssäkerhet är.
Citera
2007-08-29, 22:01
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Jag har inte all fakta. Därför vill jag inte döma. De på FB som redan dömt honom - o dit hör du - vet inte vad rättssäkerhet är.
Den som tror att rättssäkerheten undergrävs av att vi sitter på FB och diskuterar målet vet nog inte vad verkligheten är.
Citera
2007-08-29, 22:07
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
När kommer domen? Det står ju inget om det nu, någonstans!!!
Huvudförhandlingen återupptas den 3 september, och enligt Sydsvenskan ska (en del av) den då vara offentlig (!):

Citat:
Den tredje och sista rättegångsdagen, då förhandlingen åter blir offentlig under slutargumenten, blir den 3 september, på grunda av att juristerna är uppbokade på andra förhanslingar.
I mellantiden hålls Carl Troilius fortsatt inlåst i häktet.

http://sydsvenskan.se/malmo/article261129.ece
Citera
2007-08-29, 22:47
Medlem
Citat:
Den som tror att rättssäkerheten undergrävs av att vi sitter på FB och diskuterar målet vet nog inte vad verkligheten är.
Du är tydligen en av diskutionsledarna. Men du begriper uppenbarligen inte att det är fullständigt lönslöst att dra slutsatser när man inte har all fakta i målet. Då är verkligen rättssäkerheten i fara.
Citera
2007-08-29, 23:16
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Du är tydligen en av diskutionsledarna. Men du begriper uppenbarligen inte att det är fullständigt lönslöst att dra slutsatser när man inte har all fakta i målet. Då är verkligen rättssäkerheten i fara.
Om polis och åklagare skulle utgå från "att det är fullständigt lönslöst att dra slutsatser när man inte har all [sic] fakta i målet", skulle de aldrig någonsin kunna väcka åtal mot någon enda person i något enda brottmål. Då vore rättssäkerheten verkligen i fara!
Citera
2007-08-29, 23:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ingen ska dömas ohörd. Bevisprövningen är fri. CT har talat - och han har talat om följande:

1. Det händer att jag inte tvättar mig om händerna före behandling av en patient. Som en engångsföreteelse råkade jag denna gång ha min egen sperma på händerna - vilket jag och min advokat är de första att beklaga.

2. Jag använder mig ibland av något oortodoxa tillvägagångssätt när jag behandlar en patient, dvs jag kan t ex ta spjärn mot patientens underliv när jag anser det erforderligt eller föranleds av patientens särskilda behov och behandlingens natur.

3. Att min sperma också återfanns på patientens trosor kan med all säkerhet hänföras till att jag i samband med min behandling kom i kontakt med kvinnans trosor. Förmodligen hade jag mycket sperma på händerna eftersom det verkar ha blivit ganska stora fläckar.

4. Jag brukar ge en lätt narkos om jag ser att patienten är orolig, eller om själva behandlingen bedöms kunna upplevas som smärtsam för patienten.

5. Att min personal såg att patienten raglade omkring efter behandlingen kan bero på att de varit utarbetade, eller att de helt enkelt såg i syne.

6. Att jag inte informerade den tjänstgörande narkosläkaren berodde på att denne just då låg och sov.

7. Att jag inte gjorde någon notering om Propofolinjektionen i patíentjournalen var inte så konstigt eftersom jag inte hittade min penna, och sedan när jag återfann den och skulle föra in mina behandlingsåtgärder så ringde min personsökare och jag tvingades rusa iväg för att bistå en kollega - varefter det hela föll ur minnet. Detta är mycket beklagligt men icke desto mindre förklarligt med tanke på min arbetssituation samt min policy att alltid sätta patienterna främst.

8. Att flera av de kvinnor som tidigare arbetat på min klinik nu har anmält mig för sexbrott kan bero på att de känner sig förbigångna för att jag tidigare har avböjt deras inviter, eller för att de aldrig bjudits in till Pipers jaktfester. I samtliga fall har kvinnorna ej heller visat sig kompetenta nog att arbeta på min klinik. Några andra förklaringar till att dessa kvinnor nu anmäler mig har jag svårt att finna och i all synnerhet som jag också alltid lagt mig vinn om att ha ett korrekt, professionellt och kollegialt förhållande till alla mina anställda.

9. Som sagt: Att jag förde in mina fingrar i patientens vagina beror på att jag ville vara på den säkra sidan att hon inte skulle rycka till när lasern smälte ned håren utmed hennes bikinilinje. Som ett ytterligare led i detta gav jag henne också en mindre injektion med ett mycket lätt narkosmedel.

10. Att den här patienten anmälde mig för våldtäkt redan innan något analyssvar inkommit från SKL kan bero på att hon hörde att jag onanerade.

- - -

Slutsats: Den här råa våldtäkten lär han (ska han) få mer än fyra års fängelse för eftersom han också riskerade patientens liv när han underlät allt vad övervakning och kontroll heter i samband med narkosen. Det var en överlagd våldtäkt på ett helt värnlöst offer som inte hade minsta chans att värja sig.

Frånsett sitt tappade ansikte kommer han också att bli av med både vapenlicens och läkarlegitimation.
Citera
2007-08-30, 00:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Huvudförhandlingen återupptas den 3 september, och enligt Sydsvenskan ska (en del av) den då vara offentlig (!):
Det blir säkert en upplevelse - att få höra CT live... Har han kläder på sig, eller framträder han näck? - Och varför käkar han Testosteron? - Höll han på att bli enuck?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in