2011-11-20, 02:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plixor
FÖR ATT HÅLLA TRÅDEN TILL ORGINALET.

Det ska ju vara en "svensk reggae" kväll nu imorgon,

bara jag som ser problemet med att spelningen pågår 23-03.00?

Eftersom alla svenskar inte kan vara där just dom tiderna så hade väl 21-22 varit bättre start tid?

(JA dom öppnar dörrarna vid 21, men börjar inte spela förens 23)

Hade det vart tidigare hade jag nog varit där,

en fråga, hur många tror ni kommer gå fram med spliffar o fråga om dom får röka med general knas/labyrint gänget?

Varför tror du att alla svenskar inte kan vara där 23-03.00?
Om danskarna kan vara där så kan väl svenskarna också vara där?
Skillnaden är inte så stor längre sedan bron byggdes och Köpenhamn och Malmö är numera i praktiken samma stad.
Tågen går dygnet runt och svenskarna kan resa hem 04.00 om dom vill.
Citera
2011-11-20, 02:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nerka
Jaha kände du för o skriva av dig eller?

Då vet vi!

Skriva "av mig"?
Jag vet inte vad du menar, men jag skriver mycket varje dag om olika saker. Jag håller på med två romaner och skriver massor med brev, men det har knappast med tråden att göra. Så du skall inte göra dina tolkningar alltför stora.
Citera
2011-11-20, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Tyrea:
Det händer att polisen gör razzior, men detta är enbart riktat mot försäljarna och är över på någon timme/par timmar, sen återgår allt till det normala igen så fort polisen lämnar området.

Du är så välkommen så!

När danska polisen kommer då är det inte en eller några pikétbilar, utan då rullar långa kolonner
pikétbilar likt militärfordon till attack, fulla med kravallutrustade polismän och hundar. Det är ett imponerande skådespel att se dem komma.

Men poliserna jagar inte köparna av cannabis och bryr sig inte folk som går ut från Christiania med cannabis på sig. En svensk som köpt cannabis på Christianaia har normalt inte något att frukta av den danska polisen, enligt min erfarenhet.
Citera
2011-11-20, 06:19
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
... de kriminella gängen fick upp ögonen för hur mycket pengar det fanns i haschaffärerna på Christiania och HA tog över ruljansen.

Då blev det riktig ordning på Christiania och det dåliga haschet försvannoch stånden började användas på allvar...
Intressant med lite historia om Christiania. Jag blir nyfiken på när den här förändringen ägde rum och det dåliga haschet försvann. Nu är det väldigt länge sedan men på den tiden jag rökte CB var jag flera gånger i Christiania (mellan åren 1987-1990) och visst kunde vi hitta bra hasch men det fanns också väldigt mycket hasch av högst tveksam kvalitet. Dåligt hasch helt enkelt, som inte alls imponerade på något sätt. Detta bör väl du minnas också, Carllarsen?

Det säkraste var när jag åkte med en kompis, han kände två bröder som var från Göteborg och som hade bosatt sig i Christiania. När vi handlade av dom blev vi alltid nöjda med kvaliten.

Själv smugglade jag inget men min kompis tog med sig ett hekto varje gång ungefär. Han tyckte att han skulle ta det säkra före det osäkra och delade upp det i långa stavar och la dom på varandra och sen körde han upp allting i röven (inplastat naturligtvis). Minns att han hade problem med dom mängderna och speciellt minns jag en gång som han inte fick upp allting tillräckligt långt, och det syntes utanpå brallorna hur det putade ut därbak. Hade han blivit intagen för visitering hade det varit knas direkt! Den gången hade han lika väl kunnat ha det i fickorna. Men det gick bra alla gångerna vi åkte hem med röka (färjan Helsingborg-Helsingör). Vi åkte på natten och såg aldrig någon tull. Vi gjorde väl ungefär fem sådana resor.
Citera
2011-11-20, 06:25
Bannlyst
Christianiterna har sedan länge ett utarbetat larmsystem med vakter som hindrat polisen från att göra överraskande raider in på Christiania. Larmet har går långt innan polisen hinner fram till "green-light-district", som det heter nuförtiden, och polisen kammar noll. Enstaka polismän vågar sig inte in på Christiania och göra ingripanden utan dom måste vara många och då blir dom upptäckta.

Vad jag känner till var det mycket länge sedan polisen var på Christiania.
Dom har köpt sitt beskydd nu.
Citera
2011-11-20, 06:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Intressant med lite historia om Christiania. Jag blir nyfiken på när den här förändringen ägde rum och det dåliga haschet försvann. Nu är det väldigt länge sedan men på den tiden jag rökte CB var jag flera gånger i Christiania (mellan åren 1987-1990) och visst kunde vi hitta bra hasch men det fanns också väldigt mycket hasch av högst tveksam kvalitet. Dåligt hasch helt enkelt, som inte alls imponerade på något sätt. Detta bör väl du minnas också, Carllarsen?

Det säkraste var när jag åkte med en kompis, han kände två bröder som var från Göteborg och som hade bosatt sig i Christiania. När vi handlade av dom blev vi alltid nöjda med kvaliten.

Själv smugglade jag inget men min kompis tog med sig ett hekto varje gång ungefär. Han tyckte att han skulle ta det säkra före det osäkra och delade upp det i långa stavar och la dom på varandra och sen körde han upp allting i röven (inplastat naturligtvis). Minns att han hade problem med dom mängderna och speciellt minns jag en gång som han inte fick upp allting tillräckligt långt, och det syntes utanpå brallorna hur det putade ut därbak. Hade han blivit intagen för visitering hade det varit knas direkt! Den gången hade han lika väl kunnat ha det i fickorna. Men det gick bra alla gångerna vi åkte hem med röka (färjan Helsingborg-Helsingör). Vi åkte på natten och såg aldrig någon tull. Vi gjorde väl ungefär fem sådana resor.

Just de åren du nämner råkade jag vara fett på det, jag var företagare i en av de snabbaste växande branscherna och täljde guld. Jag ägnade mig åt utlandsresor och köpte mitt röka av motorcykelgäng i Malmö och behövde inte smuggla hasch själv. På den tiden var det nästan alltid pådrag av tullen, men ibland kunde det vara helt tomt på tullare.

Nästan allt hasch smugglades i ändtarmen på den tiden och det ni gjorde gjorde alla andra också. Ett hekto, och lite mer kanske, brukade aldrig vara några problem.

Jag tror att det var under nittiotalet som HA tog över på Christiania och friden infann sig där. 1996 var dom i alla fall etablerade och det blev ett rent nöje att åka till Christiania, speciellt på somrarna, med massor av turister. Tullen blev helt galna under slutet av 1900-talet och det blev svårare och svårare att smuggla någonting, sedan kom bron, som jag hade väntat på i hela mitt liv. Priserna sjönk i Sverige en kort tid men trappades upp under hela 2000-talet, och cannabis har blivit extremt dyrt tycker jag, och det är förbudspolitikens fel.

Cannabis måste legaliseras så att priserna sjunker och de kriminella gängen blir arbetslösa.
Någon annan lösning finns inte.
Citera
2011-11-20, 07:21
Bannlyst
Jag minns speciellt 1971, att haschet kostade 3 svenska kronor per gram om man köpte ett kilo. Jag köpte tretton hekto marockan av god kvalité, och jag köpte det i Sverige. På den tiden kunde danskarna på Christiania arrangera smugglingen och det var en dansk invalid i rullstol som smugglade över partiet i en invalidbil.

Jag tog de tretton hektona och satte nya dubbdäck på min bil och körde 100 mil upp i Sverige och sålde hekton för 6 kr/g och dubblade mina pengar lätt. Om man köpte för 50 kronor fick man en hel tändsticksask full med hasch och man klarade sig gott på att handla röka för 10 kr varje dag.

Då fanns det alla möjliga sorters hasch, t ex rött och gult libanes, glasturk och vitt tempelhasch från Nepal. Det fanns hasch från Syrien, Pakistan, Indien och Afghanistan, och marockan naturligtvis, och man rökte i chillums, inte pipor. Danskarna har alltid varit våra storebröder som visat oss vägen och lärt oss att "rista" tobaken innan vi blandar.
Citera
2011-11-20, 10:58
Bannlyst
På Puscher Street, det som nu kallas för ”green light district, råder det som bekant fotoförbud. Det finns skyltar överallt och folk som spanar efter kameror hela tiden och man skulle kunna tro att ingen vågar fotografera där. Vederbörande får nog säkert sin kamera sönderslagen och han kan vara glad om han själv slipper undan, men det tror jag inte.

Tror ni någon vågar fotografera där trots förbudet?

Jag har åtminstone sett en fotograf ta bilder på Puscher Street. Det jag bevittnade var enastående skickligt gjort och jag har aldrig sett något liknande. Jag var där en fin sommardag och stod och tittade på folket när jag upptäckte en kille som rörde sig bland folket med ryckiga och snabba rörelser, som om han var ordentligt påtänd på amfetamin. Han smälte bra in i mängden och ingen lade riktigt märke till honom mer än jag.

Jag såg hur han dök in i en portgång så att han kom i skuggan och sedan gjorde han några rörelser och drog upp sin tröja och blottade för en sekund bara en silverglänsande systemkamera och tog en bild och dolde kameran igen. Först trodde jag inte mina ögon men när jag följde killen med ögonen såg jag hur han gick omkring och tog bilder hela tiden på ett otroligt skickligt sätt, och ingen märkte något mer än jag.

Jag är själv fotograf och den här killen imponerade starkt på mig. Jag vet inte vem han var men han såg ut som en hippie ungefär, som om han bodde på Christiania eller något och uppträdde som om han kände gänget.
Citera
2011-11-20, 11:42
Medlem
Bara för mig som mytoman-lampan lyser rött?
Citera
2011-11-20, 12:38
Medlem
Cpkrille123s avatar
Citat:

Varför tror du det?
Carllarsen verkar faktiskt veta vad han snackar om, även fast hans snack om att *det är aldrig tull osv* är lite fel kan jag tycka, han sitter på en hel del info verkar de som, .. men vem vet? han kanske bara kopierar och klistrar in? hahah

Frid.
Citera
2011-11-20, 12:56
Bannlyst
Citat:

Ja.
Citera
2011-11-20, 13:04
Medlem
dream aways avatar
Såja barn lugna ner er nu kan nån berätta hur det ser ut i chris för tillfället istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in