Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Intressant med lite historia om Christiania. Jag blir nyfiken på när den här förändringen ägde rum och det dåliga haschet försvann. Nu är det väldigt länge sedan men på den tiden jag rökte CB var jag flera gånger i Christiania (mellan åren 1987-1990) och visst kunde vi hitta bra hasch men det fanns också väldigt mycket hasch av högst tveksam kvalitet. Dåligt hasch helt enkelt, som inte alls imponerade på något sätt. Detta bör väl du minnas också, Carllarsen?
Det säkraste var när jag åkte med en kompis, han kände två bröder som var från Göteborg och som hade bosatt sig i Christiania. När vi handlade av dom blev vi alltid nöjda med kvaliten.
Själv smugglade jag inget men min kompis tog med sig ett hekto varje gång ungefär. Han tyckte att han skulle ta det säkra före det osäkra och delade upp det i långa stavar och la dom på varandra och sen körde han upp allting i röven (inplastat naturligtvis). Minns att han hade problem med dom mängderna och speciellt minns jag en gång som han inte fick upp allting tillräckligt långt, och det syntes utanpå brallorna hur det putade ut därbak. Hade han blivit intagen för visitering hade det varit knas direkt! Den gången hade han lika väl kunnat ha det i fickorna. Men det gick bra alla gångerna vi åkte hem med röka (färjan Helsingborg-Helsingör). Vi åkte på natten och såg aldrig någon tull. Vi gjorde väl ungefär fem sådana resor.
Just de åren du nämner råkade jag vara fett på det, jag var företagare i en av de snabbaste växande branscherna och täljde guld. Jag ägnade mig åt utlandsresor och köpte mitt röka av motorcykelgäng i Malmö och behövde inte smuggla hasch själv. På den tiden var det nästan alltid pådrag av tullen, men ibland kunde det vara helt tomt på tullare.
Nästan allt hasch smugglades i ändtarmen på den tiden och det ni gjorde gjorde alla andra också. Ett hekto, och lite mer kanske, brukade aldrig vara några problem.
Jag tror att det var under nittiotalet som HA tog över på Christiania och friden infann sig där. 1996 var dom i alla fall etablerade och det blev ett rent nöje att åka till Christiania, speciellt på somrarna, med massor av turister. Tullen blev helt galna under slutet av 1900-talet och det blev svårare och svårare att smuggla någonting, sedan kom bron, som jag hade väntat på i hela mitt liv. Priserna sjönk i Sverige en kort tid men trappades upp under hela 2000-talet, och cannabis har blivit extremt dyrt tycker jag, och det är förbudspolitikens fel.
Cannabis måste legaliseras så att priserna sjunker och de kriminella gängen blir arbetslösa.
Någon annan lösning finns inte.