2010-05-04, 21:40
Medlem
Modifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugvyfc1
Märker att du itne varigt med när tullen kliver på ett tåg.
Har de hund med sig kommer den markera väskan och även dig då lukten fäster sig på kläder och hud.
Har de itne hund och de går ombord frågar de genast vems väskor det är på hyllorna och längst marken. Är det väskor som ingen gör anspråk på stannar hela skiten upp. Väskorna kollas igenom och där finsn dina fingeravtryck. En hund kan även kallas in som kommer markera dig, då det går snabbare och är billigare än fingeravtryck-skiten. Underskatta inte tullen. De vet vad dom gör.
Det finns säkra sätt att smuggla över sundet men tyvärr kan jag itne ta upp de här.

Jag har faktiskt åkt tåg när tullen har kommit på. Lade stashet i en väska en bit ifrån min sittplats och klarade mig galant. Beror helt och hållet på hur du förbereder dig.
Citera
2010-05-04, 21:41
Medlem
Modifys avatar
Citat:
Haha är det inte den skiten de säljer för 20dk/g?

Vet inte om det är så lågt pris på det, men det är inte det bästa rökat i Chris iaf.
Citera
2010-05-04, 22:02
Medlem
Citat:
Märker att du itne varigt med när tullen kliver på ett tåg.
Har de hund med sig kommer den markera väskan och även dig då lukten fäster sig på kläder och hud.
Har de itne hund och de går ombord frågar de genast vems väskor det är på hyllorna och längst marken. Är det väskor som ingen gör anspråk på stannar hela skiten upp. Väskorna kollas igenom och där finsn dina fingeravtryck. En hund kan även kallas in som kommer markera dig, då det går snabbare och är billigare än fingeravtryck-skiten. Underskatta inte tullen. De vet vad dom gör.
Det finns säkra sätt att smuggla över sundet men tyvärr kan jag itne ta upp de här.

Äntligen en funtad människa.

Väskmetoden är som sagt ganska osäker av ovan nämnda anledning, plus att det är som ugvfc1 här säger...hunden kommer markera på dig.på kläder och händer. Jag blir glad för att detta sägs eftersom det verkar vara en sanning bland många att hunden bara hittar just stashet...den är långt bättre än så..

Ska man smuggla så är det bara smuggla som gäller..det sämsta man kan göra är att röka en fet innan för då har man 100 % chans att få markering på sig..det enda säkra är att hantera allt CB med handskar (samt vara nydushad + rena kläder) samt naturligtvis UNDVIKA tullen. Vill se den tullare som av "misstag" råkar släppa igenom någon med 100 g CB på sig...händer troligtvis väldigt sällan och det är ju dumt att chansa.

Om man vill göra en "Walk over" så är nog färjeläget Helsingborg Helsingör en mycket bättre metod, särskilt om du åker då det inte är semestertider, en vardag och på udda tider..typ 5 på morgonen eller 3 på natten. Nästan 100 % chans att du inte ser en enda människa. Förra gången kom jag klockan 8 (en tid då många säger att man inte ska åka), en torsdag och det var helt tomt i tullbåset. Dock så är det att rekommendera att åka då du går av med ett hundratal andra och se till att du går i en folkklunga lite i mitten av strömmen sådär. Inte vara först och sist och sen såklart ha kläder på sig som inte skriker "Jag har varit på en Grateful Dead konsert och har tagit knark" utan snarare "Jag är en Dansk affärsman som är snuskigt dryg och har viktiga saker för mig".

Problemet är fortfarande hunden som sagt och det enda säkra om man inte är en proffsig bodypacker är att helt enkelt undvika den, då det är nästan totalt omöjligt att packa CB så att inte någon del av väskan, du själv eller händer och kläder luktar. Nästan omöjligt iaf...

Själv smugglar jag inte, då jag insett det idiotiska med att smuggla hem en drog som i Danmark jämförs med kaffe på eftermiddagen. Det är långt bättre enligt mig att stanna i Danmark och där röka öppet och njuta, då i princip inte en enda människa bryr sig om du tänder en fet. Jag brukar gå ner till hamnen och ställa mig och kolla på någon av de coola arkitekt-undren till kontorsbyggnader (som i regnet erbjuder ett mysigt skydd samt meckmöjligheter) och stå där hela natten och röka. Skitsoft då det ofta är belyst samt obevakat och ingen bryr sig alls om man går runt stenad...

Så danmark är kort sagt bättre än Sverige på allting. Folk är trevligare och lägger sig aldrig i det de inte har med att göra. En helt annan upplevelse...är jävligt glad att jag lärt känna det landet..
Citera
2010-05-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modify
Jag har faktiskt åkt tåg när tullen har kommit på. Lade stashet i en väska en bit ifrån min sittplats och klarade mig galant. Beror helt och hållet på hur du förbereder dig.

The greater the Pride, The greater the fall...

Du hade antagligen tur enligt mig och hade de haft hund med sig så hade du suttit i sing sing...

Jag har aldrig stött på tullen men jag använder mig hellre av antingen säkrare smugglemetod eller så undviker jag dem. Att gå rakt på och "hoppas" är att leka med ödet.

Men visst...galant var ordet..
Citera
2010-05-04, 22:08
Medlem
muminporrs avatar
Citat:
Att ha det i en väska som du lägger en bit bort är det dummaste man kan göra. GÖR ALDRIG DETTA.

På vilket sätt då? Jag och bekanta har gjort detta, oftast har det funkat men när de hittat det har de bara tagit väskan och gått vidare. Senast gick de ombord med hund men hunden markerade inte på något överhuvudtaget.
Citera
2010-05-04, 22:10
Bannlyst
Citat:
Haha är det inte den skiten de säljer för 20dk/g?
jo från 20-40ddk xD
Citera
2010-05-04, 22:14
Medlem
Modifys avatar
Lerchos: Visst är mentaliteten helt annorlunda i Danmark gällande Cannabis, men åker du dit på det så är det inte kul ska du se. Cannabis är fortfarande olagligt och dryga böter är att vänta.
Citera
2010-05-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muminporr
På vilket sätt då? Jag och bekanta har gjort detta, oftast har det funkat men när de hittat det har de bara tagit väskan och gått vidare. Senast gick de ombord med hund men hunden markerade inte på något överhuvudtaget.

Hoppas du är medveten om att det finns något som heter Tullkriminalen och de har civila spanare som åker med tåget lite då och då, existerar även som fenomen på perrongerna och så långt som Kastrup säkert...i samarbete med Danskarna. En dag så ryker du, men de måste ha bevis nog först och det är först då du börjar hantera kilon som det blir intressant...att de tar ett hegge och går av är väl snarare ett tecken på att det finns folk som de haffar som har långt större mängder än så på sig...

Att de går på med hund betyder bara att de har en hund...det behöver inte vara en äkta hund eller så är den trött. Den dagen du ser på hunden vad det är för en slags hund och hur den mår..då tror jag dig, men tills dess så är du nog den sämsta smuggel-gurun. Du chansar och hoppas att de inte bryr sig. Dålig lektion för folk som tänker ta över på bron...

Tullens narkotikahundar används främst inom godstrafiken eftersom det där smugglas mest CB av alla platser och det är där de gör de största beslagen. Chansen är stor att de har ett par "extra" hundar som antingen inte är äkta eller som helt enkelt bara är till för att skrämmas. Hundarna används enligt särskilda scheman och det är liten risk att de använder en ny och utvilad hund på ett tåg där det kanske smugglas ett par hundra gram i månaden, till skillnad från godstrafiken där det smugglas flera kilon (och mycket värre grejer än CB).

Den enda metoden som är att rekommendera är att antingen vara steget före eller skita i det...att resonera som du och säga "de går bara av" är ganska lojt med tanke på att det naturligtvis finns gånger då de inte alls går av utan börjar ställa massa frågor...vad gör du då?
Citera
2010-05-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modify
Lerchos: Visst är mentaliteten helt annorlunda i Danmark gällande Cannabis, men åker du dit på det så är det inte kul ska du se. Cannabis är fortfarande olagligt och dryga böter är att vänta.

Det är relativt svårt att ens få uppmärksamheten på sig för hasch i Danmark, när jag var där en gång så kunde jag sitta och mecka på ett café i downtown distriktet helt öppet (alltså ett vanligt café mitt i köpenhamn) och jag fick tom röka min pipa. Blev riktigt förvånad.

Jag har varit där ett antal gånger nu och min erfarenhet är att man helt enkelt blir lämnad ifred om man vill det, de letar inte aktivt efter hasch där på samma sätt som i Sverige och folk skiter fullkomligt som jag redan nämnt i en om man sitter och röker en fet på en bänk. I Sverige får man konstiga blickar och folk börjar pilla på mobilen. Jag sitter oftast uppe på någon utkiksplats om jag röker i Sverige men inte ens i skogen är man trygg såpass rabiata är svenska poliser i sin jakt på knark.

Jag skulle med säkerhet kunna säga att man får kämpa ganska mycket för att någon ska bry sig om att man röker i Danmark, i Sverige är det tvärtom, där får man kämpa för att det inte ska märkas. I Danmark är man ganska fredad mot poliser om man går in i en park eller kring ett friluftsområde (sålänge det är allmänning), i Sverige så är det på dessa platser som polisen springer runt och letar langare men i Danmark så finns de koncentrerade till en plats. Vår narkotikapolitik skapar en situation där "knark kan finnas varsomhelst" eftersom langarna måste förflytta sig hela tiden. I Köpenhamn så behöver man inte vistas i närheten av dessa öppna narkotikascener och resten av Köpenhamn är ditt att vara i och njuta av. Polisen är koncentrerad kring de platser där narkotikahandeln sker och spenderar inte sin tid med att kamma parker och andra områden efter "knarkare" som man gör här.

Detta är bara min egen teori men i Sverige får jag slita för att hitta en plats där jag kan sitta och röka i lugn och ro (plus att man är paranoid), i Danmark kan jag sätta mig nästan var som helst, sål'nge det inte är på en storgata eller affärsstråk. Sålänge man inte stör så låter de en vara..
Senast redigerad av Lerchos 2010-05-04 kl. 22:39.
Citera
2010-05-04, 22:37
Medlem
muminporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lerchos
Hoppas du är medveten om att det finns något som heter Tullkriminalen och de har civila spanare som åker med tåget lite då och då, existerar även som fenomen på perrongerna och så långt som Kastrup säkert...i samarbete med Danskarna. En dag så ryker du, men de måste ha bevis nog först och det är först då du börjar hantera kilon som det blir intressant...att de tar ett hegge och går av är väl snarare ett tecken på att det finns folk som de haffar som har långt större mängder än så på sig...

Att de går på med hund betyder bara att de har en hund...det behöver inte vara en äkta hund eller så är den trött. Den dagen du ser på hunden vad det är för en slags hund och hur den mår..då tror jag dig, men tills dess så är du nog den sämsta smuggel-gurun. Du chansar och hoppas att de inte bryr sig. Dålig lektion för folk som tänker ta över på bron...

Tullens narkotikahundar används främst inom godstrafiken eftersom det där smugglas mest CB av alla platser och det är där de gör de största beslagen. Chansen är stor att de har ett par "extra" hundar som antingen inte är äkta eller som helt enkelt bara är till för att skrämmas. Hundarna används enligt särskilda scheman och det är liten risk att de använder en ny och utvilad hund på ett tåg där det kanske smugglas ett par hundra gram i månaden, till skillnad från godstrafiken där det smugglas flera kilon (och mycket värre grejer än CB).

Den enda metoden som är att rekommendera är att antingen vara steget före eller skita i det...att resonera som du och säga "de går bara av" är ganska lojt med tanke på att det naturligtvis finns gånger då de inte alls går av utan börjar ställa massa frågor...vad gör du då?

Givetvis påstår jag inte att det är riskfritt, inte heller att hunden de hade med sig var en riktig narkotikahund. Det jag försökte förmedla var att det faktiskt går att ta tåget. Personligen har jag bara gjort detta ett par gånger, men min kompis som är född och uppvuxen i malmö har gjort detta många gånger. De gånger jag har gjort detta har varit med denna kompis och han var faktiskt helt chockad när det hände, han hade aldrig varit med om något liknande. Den gången polisen tog väskan (20g, aldrig rört sig om några stora mängder) gick de bara vidare och frågade ingen i vagnen. Sen dess jag har jag dock inte vågat prova igen, tycker inte att det är värt risken att chansa när andra kan göra det åt en. Det viktigaste är att man förstår konsekvenserna och att man är redo att ta dem.
Citera
2010-05-04, 22:51
Medlem
Ska dit på måndag med några polare så får se vad dom har och erbjuda !
Citera
2010-05-04, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muminporr
Givetvis påstår jag inte att det är riskfritt, inte heller att hunden de hade med sig var en riktig narkotikahund. Det jag försökte förmedla var att det faktiskt går att ta tåget. Personligen har jag bara gjort detta ett par gånger, men min kompis som är född och uppvuxen i malmö har gjort detta många gånger. De gånger jag har gjort detta har varit med denna kompis och han var faktiskt helt chockad när det hände, han hade aldrig varit med om något liknande. Den gången polisen tog väskan (20g, aldrig rört sig om några stora mängder) gick de bara vidare och frågade ingen i vagnen. Sen dess jag har jag dock inte vågat prova igen, tycker inte att det är värt risken att chansa när andra kan göra det åt en. Det viktigaste är att man förstår konsekvenserna och att man är redo att ta dem.

20 gram är långt för lite för att de ska bli intresserade kan jag tänka mig (vilket jag misstänkte)
Nej det är inte riskfritt att smuggla och jo det går att ta tåget, det har du rätt i men jag tror att det i många fall uppstår missförstånd då man skriver om sådant här. Jag satt häromsistens och skrev för att försöka få smuggeltråden att liksom adoptera vissa enkla grundvalar pga att folk satt och sa "ja bara lägg det i en väska en bit ifrån dig " osv och liksom höftade att detta räckte för att det skulle gå fint. Själv så satt jag i tre månader och läste på innan mitt enda försök och jag vet idag att hade hunden kommit på så hade jag varit körd (det trodde jag inte då). Det uppstod för mig då en enorm osäkerhet angående just hunden och då märkte jag att även i smuggeltråden så hade folk en förbannat simpel attityd till hundarna och "hur man lurade dem".

Det är synd om folk läser här och sedan gör värsta failen pga felaktig info (inget jag lägger på dig..absolut inte), jag försöker vara noggrannare att säga att "detta är bara vad jag tycker" idag, så att det inte blir missförstånd.

Det existerar mycket enkla fakta och en hel del "mentalitet" bakom smuggling också och det är fan en svår konst att bemästra, så jag tror inte att det finns något sätt att lura tullen på. Jag har vuxit till att få en stor respekt för svenska tullen av just anledningen att de är duktiga. Det finns ju dock heller ingen "facit" för hur man lyckas utan det handlar nog om beslut som man tar minut för minut..det gäller att vara vaken och alert och det går ju inte att säga "ja men var vaken och alert", för vad betyder det? Man vill ju gärna hjälpa folk att få över sina grejer, men det är svårt då diskussioner brukar urarta i rena petitess-krig där folk slåss om en sådan sak som om hunden "kan lukta sig igenom kaffe", när den metoden är världens äldsta och redan mycket välkänd hos tullen.

Det jag kommit fram till är att det är väldigt svårt, om inte omöjligt att på tu man hand ta sig förbi tullen, tyvärr så mynnar "lyckade" försök ut i dumma bravader där folk "har lurat tullen" och sen skapas värsta ryktet som i värsta fall fäller tio pers nästa dag. Visst du klarade dig och det är tur som du säger, det där att de "går därifrån" låter inte som svensk tull och jag hade nog skitit på mig om jag suttit där du satt då..det erkänner jag. Det jag hoppas på i framtiden är att vi lyckas komma överens sinsemellan om att det inte finns simpla sätt att "lura dem" på, för om fakta får tala så har jag haft fel hela tiden jag också.

Dock så är det alltid intressant med historier om tullen och möten med dem..man lär sig något varje dag.

fridens..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in