2010-11-01, 17:47
Medlem
Citat:
Men tillbaka till din julmiddag

"Pris kr 565,- per person som inkluderer Klækkens innholdsrike
tradisjonelle julebordsbuffet med varme og kalde retter, all julens spesialiteter,
oster og et lekkert dessertbord."

Åk du dit och slanta upp så får du se vad du får. Har själv blivit bjuden på julbord där så jag vet. De kalla rätterna var lite sallad, rökt öring och rømmesild. Varmrätterna såsom tidigare beskrivet. Det läckra desserbordet var riskrem med saftsås. Och osten ska vi väl inte tala om, sådan där grynig pultost.

Detta är ganska representativt för Norskt julbord, i alla fall i den här regionen. Har jobbat i köket på en cateringfirma och rört ihop styggelserna, så jag vet. Att man accepterar att betala så mycket för detta är för mig en obegriplighet. En vanlig dagens på vilket normalt lunchhak som helst håller ungefär samma nivå, fast då för ett mer humant pris runt en 50-lapp.
Citera
2010-11-01, 17:51
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.LobaLoba
Åk du dit och slanta upp så får du se vad du får. Har själv blivit bjuden på julbord där så jag vet. De kalla rätterna var lite sallad, rökt öring och rømmesild. Varmrätterna såsom tidigare beskrivet. Det läckra desserbordet var riskrem med saftsås. Och osten ska vi väl inte tala om, sådan där grynig pultost.

Detta är ganska representativt för Norskt julbord, i alla fall i den här regionen. Har jobbat i köket på en cateringfirma och rört ihop styggelserna, så jag vet. Att man accepterar att betala så mycket för detta är för mig en obegriplighet. En vanlig dagens på vilket normalt lunchhak som helst håller ungefär samma nivå, fast då för ett mer humant pris runt en 50-lapp.

Var äter du lunch för 50spänn ?
Citera
2010-11-01, 17:58
Medlem
Citat:
Var äter du lunch för 50spänn ?

Jamen för i helvete! Ser förvisso att lunchpriserna i Sverige har ökat med ett par tior sedan jag flyttade därifrån, men för 70 spänn får du väl en anständig lunch var fan som helst i hela Sverige eller?
Citera
2010-11-01, 18:12
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.LobaLoba
Jamen för i helvete! Ser förvisso att lunchpriserna i Sverige har ökat med ett par tior sedan jag flyttade därifrån, men för 70 spänn får du väl en anständig lunch var fan som helst i hela Sverige eller?

Ingen aning, har inte bott i sverige på 10+
Citera
2010-11-01, 18:58
Medlem
polen, ryssland alla baltländer har typ asäcklig mat. Vi i norden är inte så jävla grymma vi heller men vi har iaf våra ljuspunkter
Citera
2010-11-01, 19:42
Medlem
El-Knoxs avatar
Polen har ju asgod mat. Tror inte jag käkade nått jag tyckte illa om under den vecka jag och några polare var där förra sommaren. Tyckte de var grymma på att laga till fina köttbitar.
Citera
2010-11-02, 23:57
Medlem
USA har utan tvekan sämst mat, alla gånger! Möjligt att ngn annan fb:are har nämnt det tidigare i tråden, orkar inte läsa igenom hela För fan, amerikanerna lever ju på hamburgare a la huge, samma sak med pizza och annan god, men onyttig kost. Vi i Norden är inte perfekta, men vi har iaf en bra mkt mer varierad mathållning än amerikanerna.

Edit: Italien har helt klart bästa maten!
Citera
2010-11-03, 23:53
Medlem
Hispers avatar
OT raderat

/Mod
Citera
2010-11-04, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chobii
USA har utan tvekan sämst mat, alla gånger! Möjligt att ngn annan fb:are har nämnt det tidigare i tråden, orkar inte läsa igenom hela För fan, amerikanerna lever ju på hamburgare a la huge, samma sak med pizza och annan god, men onyttig kost. Vi i Norden är inte perfekta, men vi har iaf en bra mkt mer varierad mathållning än amerikanerna.

Och du har aldrig besökt USA förstår jag? För har man uppfattningen om att amerikansk mat innebär hamburgare och endast flottig mat kan man omöjligt ha besökt landet eller ens ha en minimal förståelse för det amerikanska köket, vilket kan vara minst lika varierande som det säg italienska eller franska köket.
Citera
2010-11-04, 15:23
Medlem
Disco-Mannens avatar
Att gå till en skotsk restaurang brukar vara en höjdare, eller inte det finns inget på menyn som man vill äta.

Scotch pie
Square sausage
Black Pudding
Haggis

Ja listan kan göras lång
Citera
2010-11-04, 15:24
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chobii

Du har aldrig varit i USA va?
Citera
2010-11-04, 15:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco-Mannen
Att gå till en skotsk restaurang brukar vara en höjdare, eller inte det finns inget på menyn som man vill äta.

Scotch pie
Square sausage
Black Pudding
Haggis

Ja listan kan göras lång
Du får gärna göra listan ännu längre! De specialiteter som du ha listat är det inget fel på . Som vanligt så är slutresultatet beroende av kvaliltén på råvarorna och en skickligt utförd tillagning.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in