Citat:
Ursprungligen postat av
dePaul
Vilka länder syftar du på när du säger "öststatsmat"?
Du är medveten om att den "brittiska" maten är tungt influerad av sina forna koloniers kök med allt vad det innebär? Storbritannien jämte Frankrike har därför odiskutabelt Europas mest varierande kök. Och som sådant kan ju inte precis allt vara äckligt eller?
När det gäller det traditionella maten som kidney pie/cottage pie/shepheards pie, haggis, färskkorvar, ostar (ex. vis Cheddar och Stilton), mejerivaror, köttprodukter (Aberdeen Angus, Jersey kor), samt många fisk- och skaldjursrätter så kan jag inte se vad det är för fel på dessa?
Faktum är att denna traditionella mat är i mångt och mycket influerad av det nordiska köket. Vill du påstå att också det svenska köket är helt värdelöst?
~Paul~
Jag tänker alltså på traditionell mat och inte importerad sådan och den är i mitt tycke rejält risig på öarna. Att nämna Frankrike, mat och England i samma mening är en hädelse! I Frankrike har jag käkat god mat nästan var jag än befunnit mig, icke så i England.
Finland har ett stort arv av fattigdom i sin matkultur som tar sitt uttrycket i rätt torra och trista rätter. Sverige borde egentligen lida av samma problem, men klarar sig mycket bättre och har en klart större variation i maten, kanske för att landet är ganska avlångt, det är en stor geografisk skillnad på Skåne och Lappland, vad som växer och vad det finns för mat att hämta i naturen. Därför blir det en större variation i det svenska köket.
Nu gillar jag en hel del mat från Östeuropa, men jag använder östatsmat som ett skällsord för dålig mat som serverades på kommunisttiden och visst generaliserar jag, svårt att inte göra det i en sån här tråd.