2014-07-06, 15:52
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Aldrig hört någon säga nått liknande om Turkisk mat innan.
Vart var du som var så dåligt?
Min erfarenhet är tvärtom, TOTALT tvärtom.

Medhall, tyckte maten var sjukt bra nar jag var dar. Men jag gillar den typen av mat iofs.
England suger ff pa mat
Citera
2014-07-06, 16:03
Medlem
Jag tycker inte att brittisk mat är så illa. Snarare fullt godkänd. Visa saker är dock godare än andra.

Men jag kan inte påstå att jag är förtjust i dansk mat. Nu bor jag i Köpenhamn, och lagar helst maten själv. De danska motsvarigheterna på många livsmedel är antingen smaklösa eller så smakar de inte alls bra. Jag har dock ätit ute också, och är ännu inte imponerad. Värst är dock sådan mat som man köper i butik Så jag säger nog Danmark.
Senast redigerad av Koiho 2014-07-06 kl. 16:22.
Citera
2014-07-06, 16:12
Medlem
Quipus avatar
om man även beaktar priset är fan Norge ohotad etta. 200spänn för en sunkig pizza är inte okej. vidare är deras matkultur rent generellt jävligt konstig och ofta äcklig
Citera
2014-07-06, 16:44
Medlem
christerys avatar
Filippinerna, Kambodja och Vietnam har i alla fall en rätt som jag inte kommer att testa: Balut.

http://www.youtube.com/watch?v=IWvtRhJ5sFo

Men jag tänker inte döma ut länderna pga en rätt. Finns säkert mycket att upptäcka i Kambodja åxå när jag drar dit i höst.

Då skulle man ju kunna hitta nåt i alla länder som inte faller en i smaken. Får återkomma med kambodja om det var ett kulinariskt bottennapp, men det tror jag inte. Brukar vara ganska gott käk i dom länderna tror jag.

EDIT: När jag funderat lite så är nog det Mongoliska köket inte en höjdare om man är vegetarian.
Så det kan ju bero på vad man väljer att äta åxå, och inte bara på landet.

Kikade på wikipedia och det såg ut på bilden i alla fall som Svensk husmanskost.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mongoliska_k%C3%B6ket
Senast redigerad av christery 2014-07-06 kl. 16:51.
Citera
2014-07-06, 19:14
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
om man även beaktar priset är fan Norge ohotad etta. 200spänn för en sunkig pizza är inte okej. vidare är deras matkultur rent generellt jävligt konstig och ofta äcklig
Kan bara hålla med. Pizzorna är dessutom av modellen pan pizza med väldigt tjock botten. Sen dessa vidriga raspebollar. Vidrigast jag har smakat på tror jag
Dom var fyllda med några sega fläsk bitar. Synd att sick19 smileyn är borta för den skulle verkligen passat här.
http://pixs.ru/showimage/4420239125_3666389_12867292.jpg

http://matforum.se/index.php?topic=2451.0
Citera
2014-07-06, 20:53
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Sen dessa vidriga raspebollar. Vidrigast jag har smakat på tror jag
Dom var fyllda med några sega fläsk bitar. Synd att sick19 smileyn är borta för den skulle verkligen passat här.
http://pixs.ru/showimage/4420239125_3666389_12867292.jpg

http://matforum.se/index.php?topic=2451.0

palt/kroppkakor som är så gott. går det ens att förstöra det receptet... Då är dom nog värda en nominering i alla fall till värsta land.
Citera
2014-07-06, 21:06
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vilka länder syftar du på när du säger "öststatsmat"?

Du är medveten om att den "brittiska" maten är tungt influerad av sina forna koloniers kök med allt vad det innebär? Storbritannien jämte Frankrike har därför odiskutabelt Europas mest varierande kök. Och som sådant kan ju inte precis allt vara äckligt eller?

När det gäller det traditionella maten som kidney pie/cottage pie/shepheards pie, haggis, färskkorvar, ostar (ex. vis Cheddar och Stilton), mejerivaror, köttprodukter (Aberdeen Angus, Jersey kor), samt många fisk- och skaldjursrätter så kan jag inte se vad det är för fel på dessa?

Faktum är att denna traditionella mat är i mångt och mycket influerad av det nordiska köket. Vill du påstå att också det svenska köket är helt värdelöst?

~Paul~

Jag tänker alltså på traditionell mat och inte importerad sådan och den är i mitt tycke rejält risig på öarna. Att nämna Frankrike, mat och England i samma mening är en hädelse! I Frankrike har jag käkat god mat nästan var jag än befunnit mig, icke så i England.

Finland har ett stort arv av fattigdom i sin matkultur som tar sitt uttrycket i rätt torra och trista rätter. Sverige borde egentligen lida av samma problem, men klarar sig mycket bättre och har en klart större variation i maten, kanske för att landet är ganska avlångt, det är en stor geografisk skillnad på Skåne och Lappland, vad som växer och vad det finns för mat att hämta i naturen. Därför blir det en större variation i det svenska köket.

Nu gillar jag en hel del mat från Östeuropa, men jag använder östatsmat som ett skällsord för dålig mat som serverades på kommunisttiden och visst generaliserar jag, svårt att inte göra det i en sån här tråd.
Citera
2014-07-06, 21:06
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
palt/kroppkakor som är så gott. går det ens att förstöra det receptet... Då är dom nog värda en nominering i alla fall till värsta land.
Ja dom lyckades. Fläskbitarna var riktigt dåliga. Sega och bedrövliga. Detta är enda gången jag har testat den rätten så kanske är gott om någon som kan lagar till den?
Citera
2014-07-06, 21:14
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu

Nu har jag hackat på Finland, men finnarna har faktiskt gjort en hel del av sina förutsättningar. Något man inte kan säga om Norge. Dyrt, trist, oinspirerat och oengagerat är vad jag skulle vilja säga om Norges mat och matkultur. Att man äter mackor till lunch, borde ta priset som överlägset sämst i norden, för att inte säga Europa och det är ungefär där Norge är, trist och oinspirerat när det gäller mat.
Citera
2014-07-06, 21:27
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bearforceone
Nu har jag hackat på Finland, men finnarna har faktiskt gjort en hel del av sina förutsättningar. Något man inte kan säga om Norge. Dyrt, trist, oinspirerat och oengagerat är vad jag skulle vilja säga om Norges mat och matkultur. Att man äter mackor till lunch, borde ta priset som överlägset sämst i norden, för att inte säga Europa och det är ungefär där Norge är, trist och oinspirerat när det gäller mat.
Lägg där till att nästan alla vuxna dricker cocacola till lunchen med.
Citera
2014-07-06, 21:31
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Någon som har åsikter om det isländska köket? Finns kanske en del hyffsade restauranger i Reykjavik och några andra städer, men ute på landet stöter man enligt min erfarenhet sällan på några kulinariska sensationer. I bästa fall kan hotellrestaurangerna laga till någon halvhyffsad fiskrätt. Annars är det väl bensistationerna snabbmatsavdelning, med hamburgare och korvar som skulle få Sibylla att framstå som värsta Guide Michelin-krogen i jämförelse.
Citera
2014-07-06, 22:46
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xheqnhouz
Någon som har åsikter om det isländska köket? Finns kanske en del hyffsade restauranger i Reykjavik och några andra städer, men ute på landet stöter man enligt min erfarenhet sällan på några kulinariska sensationer. I bästa fall kan hotellrestaurangerna laga till någon halvhyffsad fiskrätt. Annars är det väl bensistationerna snabbmatsavdelning, med hamburgare och korvar som skulle få Sibylla att framstå som värsta Guide Michelin-krogen i jämförelse.

jag förknippar tyvärr island med den där nergrävda håkärringen som ruttnat i sin grop och sen ska tvångmatas in i alla turister.. fy satan rakt ut. t.o.m surströmming är gott i jämförelse vilket borde säga en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in