2010-11-01, 14:59
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.LobaLoba
Norge tar pokalen lätt utan diskussion! Har bott här nu i fem år, och något mera tragiskt får man leta efter. Några norska specialiteter som kandiderar till hemskaste maträtt (utan inbördes ordning)är:

* Rakfisk: Påminner om surströmming, fast är fördärvad öring eller röding istället. Får surströmmingen att framstå som en smekning.

* Pinnekjøtt: Torkade salta små feta jävla fårbitar som blötlägges och sedan ångas i en gryta där botten är täckt av björkpinnar, varav namnet. Smakar som att dricka härsken frityrolja. Serveras gärna med Ringerikspoteter, som är pyttesmå, stenhårda jävla plugg.

* Smalahove: Kokt får eller lammhuvud (med hjärna och hela konkarongen). Ätes helst med surmjölk.

* Gjeddekarbonader: Grovmalen gädda som blandas med ägg och potatismjöl. Stekes sedan som biffar.

Har man en gång varit på ett norskt julbord så ska det mycket till att man som svensk återvänder. Brukar bestå i huvudsak av:

* Helstekt revbenspjäll med svål. Ju sprödare svål, destå bättre.
* Diverse kål (surkål, rödkål, grönkål)
* Kokt potatis
* Brunsås
* Medisterkaker (typ smeten man gör falukorv av, men krydda med nejlika och ingefära, stek som små biffar)
* Medisterpølser (se ovan, men stoppa skiten i ett skinn och koka)
* Med lite tur så hittar du lite rökt lax el. öring, men det är lååångt från säkert

Denna härlighet brukar kosta FRÅN cirka 500NOK att få avnjuta....

Sedan finns det hur mycket hemskheter till som jag inte orkar förklara, t.ex. tørrfisk, raspeboller, fårikål, ja listan kan göras hur lång som helst...

Jävligt roligt inlägg med tanke på att allt det här mer eller mindre äts i sverige med.
och att rakfisk skulle vara "värre" än surströming är ju rent jävla bullshit. (har ätit båda).
Citera
2010-11-01, 15:01
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Jävligt roligt inlägg med tanke på att allt det här mer eller mindre äts i sverige med.
och att rakfisk skulle vara "värre" än surströming är ju rent jävla bullshit. (har ätit båda).

Dessutom så kan man i Norra Norge käka val som är skitgott. Sånt har vi inte i Sverige!
Citera
2010-11-01, 15:31
Medlem
Citat:

Gosse! Då har du inte smakat välrakad røye... Jämfört med det så ÄR surströmming ett fegisalternativ. Har själv jobbat i en fiskdelikatess och stått och malt ner skiten och gjort pastej på det. Sedan påstod jag väl inte att en del av detta inte går att uppbringa i Sverige, konstigt vore väl det eftersom vi är grannländer. Men jag tvivlar att du går in in på ICA och kikar i frysdisken och ser ett jävla fårhuvud stirra tillbaka på dig. Det drabbas man av här. Gäddkakor tror jag du får svårt att uppbringa på lokala konsum med för den delen. Pinnekjøtt har jag då aldrig sett i Sverige (och hoppas jag slipper).

För övrigt så finns valkött precis i alla butiker, även i södra norge. Godare än man kan tro, men fortfarande inte gott. Smakar nötkött som spetsats med tran. Smakar som det låter.

Angående julbordet så var det väl inte några direkt otäcka enskilda rätter, mer som helt tragiskt fattigt. Att man sedan har mage att ta 500 spänn för några biffar med potatis och brunsås (jaja, och ribben då förstås) är det som är mest häpnadsväckande.
Citera
2010-11-01, 15:50
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Gosse! Då har du inte smakat välrakad røye... Jämfört med det så ÄR surströmming ett fegisalternativ. Har själv jobbat i en fiskdelikatess och stått och malt ner skiten och gjort pastej på det. Sedan påstod jag väl inte att en del av detta inte går att uppbringa i Sverige, konstigt vore väl det eftersom vi är grannländer. Men jag tvivlar att du går in in på ICA och kikar i frysdisken och ser ett jävla fårhuvud stirra tillbaka på dig. Det drabbas man av här. Gäddkakor tror jag du får svårt att uppbringa på lokala konsum med för den delen. Pinnekjøtt har jag då aldrig sett i Sverige (och hoppas jag slipper).

För övrigt så finns valkött precis i alla butiker, även i södra norge. Godare än man kan tro, men fortfarande inte gott. Smakar nötkött som spetsats med tran. Smakar som det låter.

Angående julbordet så var det väl inte några direkt otäcka enskilda rätter, mer som helt tragiskt fattigt. Att man sedan har mage att ta 500 spänn för några biffar med potatis och brunsås (jaja, och ribben då förstås) är det som är mest häpnadsväckande.

om du läser igenom den här tråden har allt du skrivit redan dragits upp.
Sen vet vi ju båda att JULEMIDDAG är för företag, så självklart kostar det.
Sen vet jag inte vilken håla du bor i men här hemma på min gata finns det inga fårhuven eller gäddkakor i butikerna.

Kul att du hita en av sakerna som inte äts i sverige Pinnekjøtt (som enbart smakar salt och inget annat)

Men det är kul att du försöker i alla fall

Klassik svensk i norge dissar maten post.

Partysvensker go home!!
Citera
2010-11-01, 15:55
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
I alla "mångkulturella" länder så är väl maten ganska mångsidig? I vissa länder är säkert maten väldigt ensidig..typ Island och liknande. Men vad vet jag, jag har inte besökt världens alla länder ännu
Citera
2010-11-01, 16:09
Medlem
Citat:
om du läser igenom den här tråden har allt du skrivit redan dragits upp.
Sen vet vi ju båda att JULEMIDDAG är för företag, så självklart kostar det.
Sen vet jag inte vilken håla du bor i men här hemma på min gata finns det inga fårhuven eller gäddkakor i butikerna.

Kul att du hita en av sakerna som inte äts i sverige Pinnekjøtt (som enbart smakar salt och inget annat)

Men det är kul att du försöker i alla fall

Klassik svensk i norge dissar maten post.

Partysvensker go home!!

Ja jisses vad det går att hetsa upp sig då! Vet inte heller vad du bor i för håla som du så fint beskriver det, men här finns det båda smalahuve och fiskkakor av alla de sorter på såväl Rema, Meny och Ultra. Och i denna håla så annonseras det i alla fall hej vilt om julebord för familjer på hotellen runtomkring. Pinnekjøtt smakar härsket fett och salt, färdigt med det. Men det vore väl lustigt annat om inte fettet blev härsket när det exponeras för syre på det viset.
Och visst fan dissar jag norsk mat, det står jag för, den är inget vidare. Matkulturen är bedrövlig! 75% av frysdiskarna i butiken är ju fyllda till brädden med pizza!
Sedan fattar jag inte vad det är att bli upprörd över? Kan ju bara vara Norska ultranationalister som saknar självinsikt till den så milda grad att man inte kan le åt sig själv ibland!
Citera
2010-11-01, 16:28
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ja jisses vad det går att hetsa upp sig då! Vet inte heller vad du bor i för håla som du så fint beskriver det, men här finns det båda smalahuve och fiskkakor av alla de sorter på såväl Rema, Meny och Ultra. Och i denna håla så annonseras det i alla fall hej vilt om julebord för familjer på hotellen runtomkring. Pinnekjøtt smakar härsket fett och salt, färdigt med det. Men det vore väl lustigt annat om inte fettet blev härsket när det exponeras för syre på det viset.
Och visst fan dissar jag norsk mat, det står jag för, den är inget vidare. Matkulturen är bedrövlig! 75% av frysdiskarna i butiken är ju fyllda till brädden med pizza!
Sedan fattar jag inte vad det är att bli upprörd över? Kan ju bara vara Norska ultranationalister som saknar självinsikt till den så milda grad att man inte kan le åt sig själv ibland!

fiskekaker finns det gott om ja, gäddkaker finns dock inte.

kan du länka till några hotell som har 500nkr julemiddag riktad till privatpersoner?
Citera
2010-11-01, 16:36
Medlem
Här kanske? Första bästa!

http://www.klaekken.no/index.php/no/mat-og-drikke/julebord.html

395,- för lunch, 565,- för middag....

Har t.o.m. eget aktivitetsrum för barnen och nissen kommer på besök, känns väldigt företagsinriktat....

Och på Rema här finns det i alla fall gjeddekaker, karbonader och gjeddeboller som slåss i disken bredvid sikkaker, seikaker... Här är man så vansinnigt förtjusta i den fisken att man arrangerar gjeddefestival varje år nere vid fjorden där man säljer gäddhamburgare.
Senast redigerad av Mr.LobaLoba 2010-11-01 kl. 17:10.
Citera
2010-11-01, 16:38
Bannlyst
Vet inte vad som är sämst, men hade aldrig ätit negrernas bajsmat, indianernas grillade tarantellaspindlar, eller asiaternas olika vidriga delikatesser som rör testiklar, småkryp osv.
Citera
2010-11-01, 17:26
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Här kanske? Första bästa!

http://www.klaekken.no/index.php/no/mat-og-drikke/julebord.html

395,- för lunch, 565,- för middag....

Har t.o.m. eget aktivitetsrum för barnen och nissen kommer på besök, känns väldigt företagsinriktat....

Och på Rema här finns det i alla fall gjeddekaker, karbonader och gjeddeboller som slåss i disken bredvid sikkaker, seikaker... Här är man så vansinnigt förtjusta i den fisken att man arrangerar gjeddefestival varje år nere vid fjorden där man säljer gäddhamburgare.

Gädda är ju jävligt gott så jag vet inte varför du gråter.

Men tillbaka till din julmiddag

"Pris kr 565,- per person som inkluderer Klækkens innholdsrike
tradisjonelle julebordsbuffet med varme og kalde retter, all julens spesialiteter,
oster og et lekkert dessertbord."

Låter inte som brunsås och medisterkakor om du frågar mig.
Senast redigerad av Frank Friendly 2010-11-01 kl. 17:33.
Citera
2010-11-01, 17:37
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Gädda är ju jävligt gott så jag vet inte varför du gråter.

Men tillbaka till din julmiddag

"Pris kr 565,- per person som inkluderer Klækkens innholdsrike
tradisjonelle julebordsbuffet med varme og kalde retter, all julens spesialiteter,
oster og et lekkert dessertbord."

Låter inte som brunsås och medisterkakor om du frågar mig.

Kan du softa!?

Vafan, han listade upp massa norska rätter och förklarade varför han inte gillade dom, vad är problemet egentligen?
Citera
2010-11-01, 17:42
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mophr
Kan du softa!?

Vafan, han listade upp massa norska rätter och förklarade varför han inte gillade dom, vad är problemet egentligen?

det är ju trots allt ett diskusionsforum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in