2010-08-02, 00:18
Medlem
Godamonginsectss avatar
Har bott på Irland och måste säga att deras mat är allmänt dåligt, dom har liknande matkultur som England. Detta beror ofta på att de inte kryddar maten ordentligt, mycket mat är i princip smaklös.
Citera
2010-08-02, 00:57
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Du gör dig skyldig till precis samma logiska tankevolt (...)

En sak till. Personligen gillar jag inte att benämna de gamla kommuniststaterna som "Östländer" (...)

2. Det faktum att du har fått sönderkokta grönsaker även på "ganska exklusiva ställen" säger egentligen inget om den brittiska matkulturen som sådan. Snarare handlar det om en usel krog med dålig koll på sina kockar. Något för herr Ramsay kanske? . Själv har jag blivit serverad både utmärkt och mycket dålig mat under mina visiter på öarna. Den allra finaste maten förekommer oftast i periferien av storstäderna, dvs en bit ut på landet intill en landsväg. Självklart får man inte den bästa maten intill piren i Brighton eller Torqay där tusentals turistjävlar härjar varje år.

3. Vi har en stark matkultur. Problemet är att den är av en sådan karraktär att det ofta handlar om långkok av det rustika slaget.

4. Fast att man lånat från diverse andra kulturer är ju inget nytt. Hela den svenska matkulturen är ju påverkad av utländska influenser. Det är tämligen få maträtter som är genuint svenska. Egentligen kommer jag bara på en enda sådan - isterband. Surströmming är visserligen något som inte förekommer i andra länder men själva grundidén finner man lite varstans i världen. Men OK, vi tar med den också .

~Paul~

1. Mea culpa, visst har du helt rätt. Vad jag kan uttala mig om är Polen och Tjeckien, övriga länder kan jag för lite om eller har rest för lite i för att jag skall uttala mig. Dessutom håller jag helt med dig om att det är mycket mer korrekt att tala om Centraleuropa.

2. Nja, jag talar inte minst om "gastropubs" och mindre hotell i småstäder eller på landet i exempelvis Devon, Dorset, Hampshire och Kent, liksom i och runt Oxford. Jag har ätit mycket gott där också, ofta mycket bra kött, och framför allt bra frukostar och rustika goda luncher, ofta med fräscha lokala varor. Men jag har likt förbannat fått mer sönderkokta grönsaker där än i något annat land i Europa. London räknar jag inte riktigt, det är en internationell storstad och där kan man få allt. Och visst räknar jag Simpsons in the Strand som brittisk matkultur, men jag går inte dit för grönsakerna.
Jag har förresten varit på Ramsays grill (Berkeley Square om jag inte minns fel) och där var det top-kvalitet, som väntat.

3. Är det inte riktigare att säga att vi i Sverige har ett starkt eget matarv, men inte en lika levande matkultur?

4. Jo, men matkultur handlar väl om hur man förvaltar ett arv, anpassar det och håller det levande? Nu är topic för tråden länder med bra och dålig mat, och jag kanske har en lite för snäv definition när jag tänker kring matkultur i den svenska kontexten...

Ber om ursäkt för att jag skrev ett slarvigt inlägg - skönt att det finns avdelningar på FB där man värdesätter mer genomtänkta inlägg än de delar där jag hängt senaste dagarna.
Citera
2010-08-02, 01:00
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godamonginsects
Har bott på Irland och måste säga att deras mat är allmänt dåligt, dom har liknande matkultur som England. Detta beror ofta på att de inte kryddar maten ordentligt, mycket mat är i princip smaklös.

Det måste ju bero på något? Varför skulle dom medvetet bygga upp sin matkultur kring smaklös mat? Har dom fel på smaklökarna där borta?
Citera
2010-08-02, 01:08
Medlem
gosns avatar
Lita aldrig på en öbo...
Citera
2010-08-02, 08:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
1.
1. Tjeckien, övriga länder kan jag för lite om eller har rest för lite i för att jag skall uttala mig.

2. Dessutom håller jag helt med dig om att det är mycket mer korrekt att tala om Centraleuropa.

3. Nja, jag talar inte minst om "gastropubs" och mindre hotell i småstäder eller på landet

4. Är det inte riktigare att säga att vi i Sverige har ett starkt eget matarv, men inte en lika levande matkultur?

5. Jo, men matkultur handlar väl om hur man förvaltar ett arv, anpassar det och håller det levande? Nu är topic för tråden länder med bra och dålig mat, och jag kanske har en lite för snäv definition när jag tänker kring matkultur i den svenska kontexten...

6. Ber om ursäkt för att jag skrev ett slarvigt inlägg - skönt att det finns avdelningar på FB där man värdesätter mer genomtänkta inlägg än de delar där jag hängt senaste dagarna.
1. Haha, lustigt att du nämner just Tjeckien. Jag var där i våras på en 14 dagars matresa. Åkte runt i Pragområdet i en radie på ca 5 mil. Visst fick man ibland undermålig mat men i det hela så var kvalitén avsevärt bättre än för ca 5-10 år sedan, för att inte tala om tiden strax efter sammetsrevolutionen. Förmodligen har du haft otur och hamnat på fel krogar.

Jag har tidigare skrivit en kort resommé ang. min resa. Läs gärna framför allt inlägg nr 47: https://www.flashback.org/t573391p2

2. Precis.

3. OK, då kan jag förstå varför du tyckte så.

4. Ja, det låter korrekt .

5. Hm, fast på den punkten tycker jag att man gör så gott man kan. Faktum är att man på de sista 20 åren har utvecklat det svenska köket. Det är således inte bara Tore W som har lämnat avtryck.

6. Du behöver inte be om ursäkt. Ditt inlägg var helt OK . Jag håller med om standarden. I jämförelse med de andra sektionerna så är vi förhållandevis befriade från idiotiska och vulgära inlägg.

~Paul~
Citera
2010-08-02, 09:18
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

2. Nja, jag talar inte minst om "gastropubs" och mindre hotell i småstäder eller på landet i exempelvis Devon, Dorset, Hampshire och Kent, liksom i och runt Oxford. Jag har ätit mycket gott där också, ofta mycket bra kött, och framför allt bra frukostar och rustika goda luncher, ofta med fräscha lokala varor. Men jag har likt förbannat fått mer sönderkokta grönsaker där än i något annat land i Europa. London räknar jag inte riktigt, det är en internationell storstad och där kan man få allt. Och visst räknar jag Simpsons in the Strand som brittisk matkultur, men jag går inte dit för grönsakerna.
Jag har förresten varit på Ramsays grill (Berkeley Square om jag inte minns fel) och där var det top-kvalitet, som väntat.

Att koka ihjäl grönsakerna är något som britterna får med modersmjölken. De är mycket väl medvetna om att det smakar skit, men de kan helt enkelt inte låta bli - det sitter för djupt rotat. Titta bara på de engelska matlagningsprogrammen och särskilt "Masterchef goes large" - ingen kokar grönsaker - de vet på förhand att det kommer att misslyckas.

I övrigt håller jag med dig - maten i England är oftast väldigt bra, även om man kan råka ut för bottennapp - och när det gäller efterrätter tycker jag faktiskt att de tillhör den absoluta toppen.
Citera
2010-08-02, 15:15
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Haha, lustigt att du nämner just Tjeckien. Jag var där i våras på en 14 dagars matresa. Åkte runt i Pragområdet i en radie på ca 5 mil. Visst fick man ibland undermålig mat men i det hela så var kvalitén avsevärt bättre än för ca 5-10 år sedan, för att inte tala om tiden strax efter sammetsrevolutionen. Förmodligen har du haft otur och hamnat på fel krogar.

(...)

5. Hm, fast på den punkten tycker jag att man gör så gott man kan. Faktum är att man på de sista 20 åren har utvecklat det svenska köket. Det är således inte bara Tore W som har lämnat avtryck.

6. Du behöver inte be om ursäkt. Ditt inlägg var helt OK . Jag håller med om standarden. I jämförelse med de andra sektionerna så är vi förhållandevis befriade från idiotiska och vulgära inlägg.

~Paul~

1. Kul att det har ändrats! Det är 5-6 år sedan jag var där senast. Är förbättringen ett införande av ett internationellt kök, eller bättre förmåga att hantera det egna köket?

5. Tittar man på krogar och inte minst kokböcker så håller jag med. Det finns ju moderna svenska vilt-kokböcker inte minst, som i alla fall delvis knyter an till en äldre tradition.

Sedan är det ju intressant att fundera över hur den matkultur ser ut som befolkningen i gemen omfattar. I England kan man komma till någon liten eländig byhåla, men finns där en pub är chansen stor att man kan få en rejäl "ploughman's lunch" av utmärkt kvalitet. I motsvarande svenska håla får man vara glad för en prefab på sunkig lunchservering. Bara i vad mån folk normalt går ut och äter är ju en fråga om matkultur. Ämnet "Vilket land är sämst på mat?" rymmer en hel del olika dimensioner - betydligt fler än frågan om var man som turist äter bra.

6. Tack. Tror jag får spendera lite mer av min FB-tid häromkring.
Citera
2010-08-02, 15:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Kul att det har ändrats! Det är 5-6 år sedan jag var där senast. Är förbättringen ett införande av ett internationellt kök, eller bättre förmåga att hantera det egna köket?

2. I England kan man komma till någon liten eländig byhåla, men finns där en pub är chansen stor att man kan få en rejäl "ploughman's lunch" av utmärkt kvalitet. I motsvarande svenska håla får man vara glad för en prefab på sunkig lunchservering.

3. Bara i vad mån folk normalt går ut och äter är ju en fråga om matkultur. Ämnet "Vilket land är sämst på mat?" rymmer en hel del olika dimensioner - betydligt fler än frågan om var man som turist äter bra.

4. Tack. Tror jag får spendera lite mer av min FB-tid häromkring.
1. Det senare. Man kör fortfarande traditionella rätter såsom knödel med bakre nötkött och rotfrukts-/gräddsås, Pragschnitzel, Praggulasch och den tjeckiska varianten på Eisbein/Haxe tillsammans med den tjeckiska knödeln (skivad som bröd), samt den tjeckiska surkålen som till skillnad från den tyska inte är så syrlig, utan lagad på sauterad lök, kummin, ister, mjöl, socker, salt och buljong/vatten (eventuellt ättika om syran saknas).

2. Hm, det är ju korrekt, förståss. Vet inte hur många ggr man har ätit samma mat på olika vägkrogar. Dvs, lika dålig.

3. Precis. Vad många förväxlar är turistmat kontra genuin inhemsk mat.

4. Det tycker jag! Välkommen i så fall!!!

~Paul~
Citera
2010-08-02, 16:40
Bannlyst
Kan tänka mig att England har dålig mat. Inälvsmat, Nej tack!
Iran har god mat, men man tröttnar på saffran ganska fort.
Citera
2010-08-02, 16:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremisten
Kan tänka mig att England har dålig mat. Inälvsmat, Nej tack!
Iran har god mat, men man tröttnar på saffran ganska fort.
Har du lust att vara lite mer precis? Vad är det exakt du menar när du skriver "kan tänka mig"? Har du egen erfarenhet eller gissar du bara?

Om vi nu bortser från detta uttalande så kanske du kan tala om för oss varför en hel nations matkultur är dålig bara för att du personligen inte gillar inälvsmat?

Att skriva saffran i samband med Iransk/Persisk mat är heller inte korrekt, eftersom det finns så många olika regionala rätter. Saffran är en dyr krydda som inte många har råd med. Man väljer själv att äta rätter som innehåller saffran eller så tar man något annat.

Din assumtion att merparten av iransk mat innehåller saffran är felaktig.

~Paul~
Citera
2010-08-02, 17:09
Bannlyst
amerika! USA

ser att en del har svarat england, har ni missat usa? usa är värre på alla sätt
Citera
2010-08-02, 17:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend
har ni missat usa? usa är värre på alla sätt
Maten i USA är inte enhetlig. Vilken variant tänker du på? Den från Louisiana? New Mexico? Oregon? Eller kanske New England?

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in