2008-12-22, 00:07
Medlem
Norska köket är helt klart det mest ineffektiva jag upplevt. Det blir mest något slags försök att efterapa amerikansk matkultur med rejält styckade saftiga köttbitar och baked idaho potato. Istället får man ett par patetiska små lövbiffar (det er oksfilé dette! jej lööövar!), pommes frites á la frysdisk, rinnig försök till sauce bearnaise och som kronan på moset över hela härligheten hackad och iskall isbergssallad. Allt detta till det facila priset av 355 norska kronor, per person... Dyrt, undermålig kvalité, imperialistisk efterapning, katastrofal service och överprissatt in absurdum.

Det enda som fungerar är möjligtvis torsk på norsk. Fast kreativiteten i den rätten är väl ganska hånbar iofs (lite extra salt i vattnet). Men med tanke på de underbara havsvatten Norge har med utomordentliga skaldjur och fisk så är det deras matkultur en av de undermåligaste.

Hur man kan ta in Grekland i beräkningarna över deras undermålig matkultur är svårt att förstå. Dolmathes, ostar som anthotyros, skaldjur, kolgrillat kött, lamm i alla möjliga former, mejeriprodukter, meze, underbara små filodegspiroger som streetfood, olivoljor, tillsammans med en stor historisk kulturskatt skapar en härlig (dock närbesläktat med övriga länder av naturligt historiska skäl) och smakrik matkultur.

Drycker är det dock sämre med i Hellas...
Citera
2008-12-25, 02:23
Bannlyst
humm, jag anser nog danmark....

Sen så om man tar bort kebabpizza från ställena i varberg så är det inte mycket dom är haj på att laga...
Citera
2008-12-25, 17:01
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjeboy
humm, jag anser nog danmark....

Sen så om man tar bort kebabpizza från ställena i varberg så är det inte mycket dom är haj på att laga...
Sen när blev Varberg ett "land"??

Och hur fan kan nån dra in Danmark i den här tråden?

Remolääde, sjokolääde, smörrebröd, stekt anka, röe pölser, pillade rejer, wienderbröd, varma munkar med vinbärssylt...för att inte tala om ölen och en lille en...Dansk mat är ju bland det godaste i världen!
Citera
2008-12-25, 18:05
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Sen när blev Varberg ett "land"??

Och hur fan kan nån dra in Danmark i den här tråden?

Remolääde, sjokolääde, smörrebröd, stekt anka, röe pölser, pillade rejer, wienderbröd, varma munkar med vinbärssylt...för att inte tala om ölen och en lille en...Dansk mat är ju bland det godaste i världen!

Ja, choklad, smörgåsar och skalade räkor är ju Danmark helt unika om! Röda korvarna är väl ingen höjdare, samma gäller deras färgade salami som verkar bestå av 99 % fett. Fast en vällagad dansk fläskstek med knaprig svål kan vara en njutning. Danmark är absolut inte sämst men inte i toppskiktet heller.
Citera
2009-01-19, 20:28
Medlem
Glisseurs avatar
sämst det vet jag inte för det varierar ju mellan restaurang till restaurang men Sverige måste det nog vara. Finns goda restauranger som i alla andra länder men varken köttbullar eller mos är något som intresserar mig så mycket, kalla mig gärna för gourmé! Tog en tur i Italien för 4-5 år sedan där vi käkade mat bland annat i Rom och i Toscana. Toscana måste nog ha den mest ljuvligaste mat jag någonsin ätit. Otroliga smaker, perfekt tillagning, kunde fan inte bli mycket bättre! Ska definitivt åka dit igen i framtiden.
Citera
2009-01-19, 21:55
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glisseur
sämst det vet jag inte för det varierar ju mellan restaurang till restaurang men Sverige måste det nog vara. Finns goda restauranger som i alla andra länder men varken köttbullar eller mos är något som intresserar mig så mycket, kalla mig gärna för gourmé! Tog en tur i Italien för 4-5 år sedan där vi käkade mat bland annat i Rom och i Toscana. Toscana måste nog ha den mest ljuvligaste mat jag någonsin ätit. Otroliga smaker, perfekt tillagning, kunde fan inte bli mycket bättre! Ska definitivt åka dit igen i framtiden.

Egentligen är "diskussioner" som denna helt futila. Mer smakfråga än såhär kan det knappast bli. Visst är italiensk mat god, men det kan väl delvis förklaras med att den för oss som är uppvuxna i norden är lite 'exotisk', smakmässigt är det ju en hel del skillnad mellan exempelvis svenska och italienska köttbullar. Det betyder inte att den ena är bättre än den andra. För en italienare som kanske är uppvuxen med deras köttbullar i någon örtakryddad tomatsås, kan jag tänka mig att våra (kansk rent av utav varianten som fått ligga och puttra i en god gräddsås hela dagen) serverad med potatis och en vanlig sallad också kan vara spännande.

Omväxling förnöjer.
Citera
2009-01-19, 22:10
Bannlyst
Den värsta maten finns i Tunisen går knappt att äta den maten dom saltar inte eller kryddar maten på resturangerna blev magsjuk efter ha ätit deras inhemska mat.
Citera
2009-01-20, 00:52
Medlem
Endorphines avatar
England. Ville man ha bra mat i London när jag va där så fick man dra till en italiensk restuarang
Citera
2009-01-20, 12:58
Medlem
Adversariuss avatar
England vinner överlägset, och utan att ha sett en enda post i denna tråden antar jag att det är vad de flesta svarar. Pudding, fiskpaj, the works...
Citera
2009-01-20, 14:34
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
England vinner överlägset, och utan att ha sett en enda post i denna tråden antar jag att det är vad de flesta svarar. Pudding, fiskpaj, the works...
Om du läser tråden tror jag du kommer att finna att Norge leder överlägset, med England på andra plats...
Citera
2009-02-21, 15:34
Bannlyst
Det märks verkligen att ingen här känner till etiopisk/eritreansk mat för då skulle ni ha sagt det.

Kolla här

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/03/Alicha_1.jpg

http://d3.biggestmenu.com/00/00/96/ffb36f681bbe85e8_m.jpg

http://jamericanmuslimah.files.wordpress.com/2008/06/doro_wat.jpg

Det ser ut som mat som redan har ätits. Har dom inga tänder där nere?

Nu vet jag inte hur det smakar, det innehåller mycket chili och såna goda grejer, men att kunna äta nåt som ser så osmakligt ut, urk. Kött ska inte mosas!

Sedan så använder dom inte kniv och gaffel utan äter geggamojjorna med ett stort tunnbröd som heter injera. Tala om ensidig kost.
Citera
2009-02-21, 15:37
Medlem
Nussans avatar
Min röst går till England. Fyfan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in