Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
...da skulle jag vilja ha reda pa hur man gor en bra surkal, garna som dom gor den i norra tyskland. Det ar sakert hur enkelt som helst, men jag vet inte hur.
Dessutom har tyskarna ett bra satt att steka potatis, med lite salt flask i sma tarningar i. Det har jag ocksa provat, men det ar nagot som fattas, jag kanske anvander fel flask, jag vet inte. Det ar inte bacon dom anvander.
Och sa Apfel Strudel saklart....
Vi har behandlat dessa rätter tidigare här på FB. När det gäller surkål så finns det två varianter. Den som man kokar efter jäsning och den som äts à naturell. Själv föredrar jag den kokade formen:
Surkål - mellaneuropeisk (8 portioner)
Ingredienser:
• 1 burk färdig surkål (ca 800 g)
• 1 stor finhackad gul lök
• 1 oxbuljongtärning
• 1½ msk hel kummin (ej spis)
• smör till stekning och toppredning
• salt
• sv peppar
• ca 1 dl ljus sirap
• vatten
• vetemjöl till redning
Arbetsgång:
Öppna burken och häll ut kålen i en V-sil. Pressa ut så mycket vätska som det går samt lägg kålen i en 4 l kastrull. Häll på vatten så det precis täcker, lägg i en buljongtärning och sjud upp sakta.
Fräs i smör i en stekpanna lök och kryddorna tills löken är glaserad/genomskinlig. Tillsätt denna till kålen. Tillsätt också sirapen. Koka nu alltsammans i ca 1 h, eller tills kålen är märkbart mjuk.
Gör en toppredning av smör och vetemjöl och tillsätt denna så att konsistensen liknar en trögflytande lavaström. Här kan jag inte lämna ut några exakta mått, man får testa sig fram. Börja med lite redning och addera allteftersom.
Smaka av. Jag gissar att kålen vid det här laget inte är helt perfekt. Du blir kanske tvungen att salta, peppra eller tillföra mer sirap alt. ättika (!). Smaken skall vara sötsur. Ungefär som sötsur sås. Tänk också på att skvätta i vatten då och då under koktiden, så att inte kålen bränner eller förlorar sin konsistens.
Då det gäller den kokta potatisen med fläsk så handlar det om sidfläsk som är lättrökt och kryddat med timjan samt steklök.
Apfelstrudel är det många recept på. Personligen har jag ca 10 olika varianter. Skriv gärna vilken smak du föredrar så skall jag nog kunna plocka fram något (t ex med rom-russin).
~Paul~