2007-11-13, 17:13
Medlem
barkeepers avatar
Ok...

...da skulle jag vilja ha reda pa hur man gor en bra surkal, garna som dom gor den i norra tyskland. Det ar sakert hur enkelt som helst, men jag vet inte hur.

Dessutom har tyskarna ett bra satt att steka potatis, med lite salt flask i sma tarningar i. Det har jag ocksa provat, men det ar nagot som fattas, jag kanske anvander fel flask, jag vet inte. Det ar inte bacon dom anvander.

Och sa Apfel Strudel saklart....
Citera
2007-11-13, 17:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
...da skulle jag vilja ha reda pa hur man gor en bra surkal, garna som dom gor den i norra tyskland. Det ar sakert hur enkelt som helst, men jag vet inte hur.

Dessutom har tyskarna ett bra satt att steka potatis, med lite salt flask i sma tarningar i. Det har jag ocksa provat, men det ar nagot som fattas, jag kanske anvander fel flask, jag vet inte. Det ar inte bacon dom anvander.

Och sa Apfel Strudel saklart....
Vi har behandlat dessa rätter tidigare här på FB. När det gäller surkål så finns det två varianter. Den som man kokar efter jäsning och den som äts à naturell. Själv föredrar jag den kokade formen:

Surkål - mellaneuropeisk (8 portioner)

Ingredienser:
• 1 burk färdig surkål (ca 800 g)
• 1 stor finhackad gul lök
• 1 oxbuljongtärning
• 1½ msk hel kummin (ej spis)
• smör till stekning och toppredning
• salt
• sv peppar
• ca 1 dl ljus sirap
• vatten
• vetemjöl till redning

Arbetsgång:
Öppna burken och häll ut kålen i en V-sil. Pressa ut så mycket vätska som det går samt lägg kålen i en 4 l kastrull. Häll på vatten så det precis täcker, lägg i en buljongtärning och sjud upp sakta.

Fräs i smör i en stekpanna lök och kryddorna tills löken är glaserad/genomskinlig. Tillsätt denna till kålen. Tillsätt också sirapen. Koka nu alltsammans i ca 1 h, eller tills kålen är märkbart mjuk.

Gör en toppredning av smör och vetemjöl och tillsätt denna så att konsistensen liknar en trögflytande lavaström. Här kan jag inte lämna ut några exakta mått, man får testa sig fram. Börja med lite redning och addera allteftersom.

Smaka av. Jag gissar att kålen vid det här laget inte är helt perfekt. Du blir kanske tvungen att salta, peppra eller tillföra mer sirap alt. ättika (!). Smaken skall vara sötsur. Ungefär som sötsur sås. Tänk också på att skvätta i vatten då och då under koktiden, så att inte kålen bränner eller förlorar sin konsistens.

Då det gäller den kokta potatisen med fläsk så handlar det om sidfläsk som är lättrökt och kryddat med timjan samt steklök.

Apfelstrudel är det många recept på. Personligen har jag ca 10 olika varianter. Skriv gärna vilken smak du föredrar så skall jag nog kunna plocka fram något (t ex med rom-russin).

~Paul~
Citera
2007-11-13, 17:21
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vi har behandlat dessa rätter tidigare här på FB. När det gäller surkål så finns det två varianter. Den som man kokar efter jäsning och den som äts à naturell. Själv föredrar jag den kokade formen:

Surkål - mellaneuropeisk (8 portioner)

Ingredienser:
• 1 burk färdig surkål (ca 800 g)
• 1 stor finhackad gul lök
• 1 oxbuljongtärning
• 1½ msk hel kummin (ej spis)
• smör till stekning och toppredning
• salt
• sv peppar
• ca 1 dl ljus sirap
• vatten
• vetemjöl till redning

Arbetsgång:
Öppna burken och häll ut kålen i en V-sil. Pressa ut så mycket vätska som det går samt lägg kålen i en 4 l kastrull. Häll på vatten så det precis täcker, lägg i en buljongtärning och sjud upp sakta.

Fräs i smör i en stekpanna lök och kryddorna tills löken är glaserad/genomskinlig. Tillsätt denna till kålen. Tillsätt också sirapen. Koka nu alltsammans i ca 1 h, eller tills kålen är märkbart mjuk.

Gör en toppredning av smör och vetemjöl och tillsätt denna så att konsistensen liknar en trögflytande lavaström. Här kan jag inte lämna ut några exakta mått, man får testa sig fram. Börja med lite redning och addera allteftersom.

Smaka av. Jag gissar att kålen vid det här laget inte är helt perfekt. Du blir kanske tvungen att salta, peppra eller tillföra mer sirap alt. ättika (!). Smaken skall vara sötsur. Ungefär som sötsur sås. Tänk också på att skvätta i vatten då och då under koktiden, så att inte kålen bränner eller förlorar sin konsistens.

Då det gäller den kokta potatisen med fläsk så handlar det om sidfläsk som är lättrökt och kryddat med timjan samt steklök.

Apfelstrudel är det många recept på. Personligen har jag ca 10 olika varianter. Skriv gärna vilken smak du föredrar så skall jag nog kunna plocka fram något (t ex med rom-russin).

~Paul~
Blir att prova någon gång!
Citera
2007-11-13, 17:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schrail
Blir att prova någon gång!
Låt oss veta hur det gick!

~Paul~
Citera
2007-11-13, 17:34
Medlem
barkeepers avatar
Tack dePaul...

...som alltid en outsinlig kalla for kunskap.
Citera
2007-11-13, 17:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
...som alltid en outsinlig kalla for kunskap.
Tackar så mycket. Bara kul.

~Paul~
Citera
2007-11-13, 20:53
Medlem
dePauls avatar
Nästa recept:

Letscho baserat på nötkött (4 portioner):

Ingredienser:
  • 2 msk smör
  • 1 msk matolja (neutral)
  • 1 stor gul lök
  • 6 (!) gröna paprikor, gärna spets i strimlor
  • 4 tomater delade i fyra bitar vardera
  • 3 ägg (lättvispade)
  • 4 tsk finhackad persilja
  • 400 g kokt nötkött (går med vilket som helst)
  • 1 dl vatten

Arbetsgång:
Hetta upp oljan och smöret i en teflonpanna och sautera löken. Addera paprikan, tillsätt vattnet och sjud tills alltsammans är halvmjukt. Tillsätt tomaterna och köttet. Reducera nu vätskan så att det endast finns en consommé kvar. Tillsätt nu äggen och rör oavbrutet tills de stelnat.

Ta genast av värmen och toppa med persiljan.

Servera tillsammans med mörkt bröd.

~Paul~
Citera
2007-11-14, 13:40
Medlem
gittos avatar
Åh, tjeckien är mitt favoritmatland! Jag åker dit en gång om året och kommer tillbaks fem kilo tyngre - fast hälften av vikten är mat jag släpar med mig hem - framför allt olika sorters surkål, äppelrödkål, vegetapulver och förstås, mängder av Maggisås.

Samt korven framför alla andra: utopenci. Påminner om falukorv i konsistens och smak och är picklad i vinäger med massor av lök.

Fast roligaste köpet var den här korven, som har en så läcker förpackning: http://gittosmat.blogspot.com/2007/08/frck-fredag-bgporrkorv.html

Den smakar dessvärre inte mer än okej.
Citera
2007-11-14, 20:07
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitto
Samt korven framför alla andra: utopenci. Påminner om falukorv i konsistens och smak och är picklad i vinäger med massor av lök.
Det där är verkligen en av mina favoritgrejer i Prag. En sur, härlig korv som när den är som bäst är helt jävla fantastisk. Har provat den på mängder med ställen runt om i stan, men en bit uppför backen mot Pragborgen fick jag min bästa hittills.
Citera
2007-11-15, 06:56
Medlem
korvgobbens avatar
Citat:
Jag har samlat på mig ca ett hundratal recept. Det blir avsevärt enklare om ni frågar mer specifikt. T ex köttslag, typ av maträtt, osv.

~Paul~

Hmmn...du gar inget schysst recept på Golonka liggandes???? Är väl förvisso en polsk rätt men ändå....det är väldigt gott...!!!
Citera
2007-11-15, 08:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvgobben
Hmmn...du gar inget schysst recept på Golonka liggandes???? Är väl förvisso en polsk rätt men ändå....det är väldigt gott...!!!
Golonka (4 portioner)

Ingredienser till koket:
  • 0,5 kg lägg per person eller större stycke (tar längre tid att tillaga)
  • några korn hel svartpeppar
  • några kryddpepparkorn
  • några lagerblad
  • salt

Ingedienser till marinaden:
  • mörk öl t ex porter
  • hel kummin
  • honung
  • sojasås
  • senap
  • vitlök
Arbetsgång:
Börja med fördel att förbereda lägget dagen innan konsumtion.

Sjud lägget på låg värme med kokekryddorna tills det är nästan mört. Fyll på med varmt vatten med jämna mellanrum.

Ta sedan ut lägget och låt det svalna samt torka. Man kan också avlägsna benet om man vill.

Ta fram en skål, blanda ihop marinaden och lägg i finhackad vitlök. Placera nu lägget i en tät plastpåse och häll på marinaden samt ställ i kylskåp till nästa dag.

Påföljande dag är det dags för avslutningen. Ta ut läggen ur plastpåsen och placera den i en eldfast form. Baka den på 200 grader tills den får en fin gyllene yta. Glaza den med jämna mellanrum med marinaden som blivit över i påsen!

Servera med mörkt bröd och stark, söt senap till.

~Paul~
Citera
2007-11-15, 08:59
Medlem
korvgobbens avatar
Citat:
Golonka (4 portioner)

Ingredienser till koket:
  • 0,5 kg lägg per person eller större stycke (tar längre tid att tillaga)
  • några korn hel svartpeppar
  • några kryddpepparkorn
  • några lagerblad
  • salt

Ingedienser till marinaden:
  • mörk öl t ex porter
  • hel kummin
  • honung
  • sojasås
  • senap
  • vitlök
Arbetsgång:
Börja med fördel att förbereda lägget dagen innan konsumtion.

Sjud lägget på låg värme med kokekryddorna tills det är nästan mört. Fyll på med varmt vatten med jämna mellanrum.

Ta sedan ut lägget och låt det svalna samt torka. Man kan också avlägsna benet om man vill.

Ta fram en skål, blanda ihop marinaden och lägg i finhackad vitlök. Placera nu lägget i en tät plastpåse och häll på marinaden samt ställ i kylskåp till nästa dag.

Påföljande dag är det dags för avslutningen. Ta ut läggen ur plastpåsen och placera den i en eldfast form. Baka den på 200 grader tills den får en fin gyllene yta. Glaza den med jämna mellanrum med marinaden som blivit över i påsen!

Servera med mörkt bröd och stark, söt senap till.

~Paul~

Man tackar allra ödmjukast....!!! Detta skall absolut provas, snarast....!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in