2010-08-02, 17:40
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremisten
Kan tänka mig att England har dålig mat. Inälvsmat, Nej tack!
Iran har god mat, men man tröttnar på saffran ganska fort.

Inälvsmat har hög äckelfaktor mycket pga att man inte är van vid det och att det därför låter äckligt. När jag flyttade till Skottland sa jag bestämt nej tack till allt vad Haggis heter, t.ex., då jag tyckte det lät alldeles förjäkligt att äta fårlunga, -hjärta och -lever som tillagats i fårmage (eller syntetisk motsvarighet). Därav förstår jag mycket väl att folk tackar nej och tycker det låter hemskt. Efter mycket tjat lät jag mig dock övertalas att testa haggis med "neeps and tatties" och whiskysås, och kan meddela att det är jävligt gott, faktiskt.
Citera
2010-08-03, 02:42
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Inälvsmat har hög äckelfaktor mycket pga att man inte är van vid det och att det därför låter äckligt. När jag flyttade till Skottland sa jag bestämt nej tack till allt vad Haggis heter, t.ex., då jag tyckte det lät alldeles förjäkligt att äta fårlunga, -hjärta och -lever som tillagats i fårmage (eller syntetisk motsvarighet). Därav förstår jag mycket väl att folk tackar nej och tycker det låter hemskt. Efter mycket tjat lät jag mig dock övertalas att testa haggis med "neeps and tatties" och whiskysås, och kan meddela att det är jävligt gott, faktiskt.

Absolut! Haggis är fina grejer. Jag vet inte om man kan kalla det för högstående matkultur men när man nu skall ta vara på även dessa delar av en gammal tacka föredrar jag absolut att man gör haggis på det, istället för Dennis Grillkorv som jag misstänker att dessa råvaror hamnar i hos oss.
Citera
2010-08-03, 02:46
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Det senare. Man kör fortfarande traditionella rätter såsom knödel med bakre nötkött och rotfrukts-/gräddsås, Pragschnitzel, Praggulasch och den tjeckiska varianten på Eisbein/Haxe tillsammans med den tjeckiska knödeln (skivad som bröd), samt den tjeckiska surkålen som till skillnad från den tyska inte är så syrlig, utan lagad på sauterad lök, kummin, ister, mjöl, socker, salt och buljong/vatten (eventuellt ättika om syran saknas).

2. Hm, det är ju korrekt, förståss. Vet inte hur många ggr man har ätit samma mat på olika vägkrogar. Dvs, lika dålig.

3. Precis. Vad många förväxlar är turistmat kontra genuin inhemsk mat.

4. Det tycker jag! Välkommen i så fall!!!

~Paul~

Mycket roligt att det är den gamla maten som får utrymme, och vi verkar ju i sista änden vara rätt överens om det mesta dessutom. Tack för välkomnandet!
Citera
2010-08-03, 08:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Mycket roligt att det är den gamla maten som får utrymme, och vi verkar ju i sista änden vara rätt överens om det mesta dessutom. Tack för välkomnandet!
Haha, ja det verkar så. Ingen orsak!

~Paul~
Citera
2010-08-05, 18:19
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Europas sämsta mat
finns i ... Storbritannien:

Citat:
Tripadvisor har frågat sina medlemmar vilka städer i Europa som serverar den sämsta maten. Alla resmål på topp tre finns i samma land.

Att brittisk matlagning pekas ut som dålig och maten som tråkig, är ingen större nyhet. Få besökare brukar tycka att maten var resans höjdpunkt. Men att alla tre platser på Tripadvisors topplista finns i Storbritannien, ger extra tyngd åt kritiken.

Europas sämsta mat finns i London, följd av Liverpool och Birmingham - om man ska tro de 3 000 medlemmar på Tripadvisor som röstat i frågan.

Det kan tyckas aningen märkligt att Birmingham där den goda - men förvisso inte äkta indiska - rätten Chicken Tikka Masala föddes, har så dåligt kulinariskt anseende.

Birmingham hamnar också på en annan föga smickrande placering, som Europas näst fulaste stad. Så om du gillar god mat och vackra omgivningar kanske du ska söka dig någon annanstans.

London däremot får en hel del positiva omdömen, förutom det där med maten. Staden anses vara den mest intressanta i Europa och den som är lättast att ta sig runt i.

Vill du inta välsmakande måltider i vackra omgivningar? Då är det Rom som gäller. Den italienska huvudstaden toppar båda dessa listor.

http://www.bortabra.se/Nyheter/Europas-samsta-mat-finns-i.html

I s m ett besök på British Open (golf) i Carnoustie i Skottland för några år sedan, ''tvingades" jag att köpa käk från inhyrda matentreprenören Sodexo. Glömmer inte stanken från 'fish-n-chips', än mindre misstaget att prova denna vidriga, sladdriga, flottiga "maträtt". Storbrittanien står i en särklass vad gäller usel mat.
Citera
2010-08-05, 18:38
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Europas sämsta mat
finns i ... Storbritannien:

I s m ett besök på British Open (golf) i Carnoustie i Skottland för några år sedan, ''tvingades" jag att köpa käk från inhyrda matentreprenören Sodexo. Glömmer inte stanken från 'fish-n-chips', än mindre misstaget att prova denna vidriga, sladdriga, flottiga "maträtt". Storbrittanien står i en särklass vad gäller usel mat.

I s m ett besök på Tossia Bonnadan i Ronneby i Sverige för några år sedan, "tvingades" jag att köpa kök från inhyrda matentreprenören Görans Korvvagn. Glömmer inte stanken från 'tunnbrödrullen', än mindre misstaget att prova denna vidriga, vattniga "maträtt". Sverige står i en särklass vad gäller usel mat.

Hur mycket bättre tror du maten hade varit på ett liknande evenemang i andra delar av världen? Fish and Chips kan vara jävligt gott, men då ska det vara väl tillagat. Detsamma gäller en tunnbrödrulle med mos, korv och räksallad - hur roligt är det med pulvermos och gummiräkor?
Citera
2010-08-06, 19:53
Medlem
Skrt^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Det finns riktigt BRA krogar i Sverige och det finns riktigt duktiga kockar, men utanför storstäderna råder ett kompakt mörker endast interpunkterat av ett eller annat skånskt gästis (och även där har det börjat tummas på kvaliteten). Försök hitta en schysst krog i exempelvis Borlänge eller Vingåker....

Det finns allt för många SYLTOR med allt för många slabbande klåpare som tar allt för mycket betalt för den grisföda de lurar en icke-initierad allmänhet att trycka i sig.

Utanför storstäderna ser det mest ut såhär:

1. En uppsjö pizzerior och kebabkletare
2. Ett par kinasyltor som på senare tid lagt till "thai" på menyn.
3. Ett par "steakhouse" med sammajävlapepparstek eller entrekåtmedbearnaise som man kört med sedan Moses låg i vassen. Till förrätt, givetvis en majonässjuk "skagen" med burkräkor (kräkis!?). Eller en jävla Harry's eller O´Leary's med samma trista sörja överallt!
4. Ett jävla pseudo-mexikanskt härke där konservöppnaren är kockens viktigaste verktyg!

Sammantaget anser jag att, med ett fåtal lysande undantag, är Sverige ett gastronomiskt u-land.

Båsenberga i Vingåker är helt okej.
Citera
2010-08-09, 20:20
Medlem
Lutar fortfarande åt det jämmerliga Finland. Ingen matkultur alls har vi.
Citera
2010-08-09, 21:02
Moderator
rotadents avatar
Norge är nog det land där jag har ätit sämst i relation till priset. Maten var inte direkt usel i de flesta fall, men med tanke på vad jag betalade borde jag kunna ställa högre krav. Annars tycker jag att jag har ätit hyfsat nästan oavsett var i världen jag befunnit mig. Skillnaderna inom länderna har varit större än skillnaderna mellan länderna om man säger så.
Citera
2010-08-09, 21:06
Medlem
Bulgarien!men fick förklarat att sunnybeaches restauranger har engelska kockar..
så attehh england får bli mitt svar,finns inte ett enda ställe i sunnybeach med god mat!
således mitt svar: england har skitkockar!
Citera
2010-08-09, 22:52
Medlem
V1P3Rs avatar
Storbritannien helt klart!
Citera
2010-08-09, 23:49
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V1P3R
Storbritannien helt klart!