2008-11-03, 13:42
Medlem
Manny Calaveras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronco68
Grekland har tveklöst den sämsta maten. Har aldrig nansin varit nöjd efter att ha besökt en grekisk restaurant. Att man ens kan drista sig till att jämföra det grekiska med det italienska köket är ju helt sanslöst. Grekerna har med framgang lyckats bygga upp myten om en fantastiskt matkultur enbart baserad pa nan sorts löjlig dressing som kallas tjatsiki eller nat liknande.

Du borde haft otur med dina resturangval för grekisk mat är skitgod. Mina erfarenheter av grekisk mat är positiva. Det känns fräscht helt enkelt.

Grekisk sallad är gott mest på grund av deras oliver och fetaost. De gångerna jag har ätit souvlaki har det varit skitgott på ett ställe men mindre gott på ett annat. Bifteki är också gott, tror det är grekiskt.. Helgrillat lamm är hyffsat gott för att vara lamm (äts på påsk av någon anledning). Den godaste kebaben har ätits i grekland. Även nybakat grekiskt lantbröd med oliver och fetaost är asgott.

Sen har de en uppsjö med flera olika bläckfisk rätter. Dessa tvivlar på att de baserade på den "löjliga dressingen" tzatziki. Tzatziki är skitgott och fräscht och absolut inte löjligt. Att säga att att Grekland har tveklöst den sämsta maten är däremot löjligt.
Senast redigerad av Manny Calavera 2008-11-03 kl. 13:56.
Citera
2008-11-03, 14:25
Medlem
Seanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag har varit i Bulgarien vid upprepade tillfällen och visst, maten är inte värst bra i t ex Burgas, Varna, Sunny Beach eller Nessebar. Men. Maten på landsbygden är alldeles utmärkt. Iof mycket grillat och mycket fyllda paprikor men också en hel del inhemska gulaschsorter, lamm och kyckling.

~Paul~

Bulgarien har inte så värst mycket god mat..när jag var där käka jag endas döner och pizza
Citera
2008-11-03, 15:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seann
Bulgarien har inte så värst mycket god mat..när jag var där käka jag endas döner och pizza
OK, och du har åkt igenom hela landet i sökning efter god mat? .

~Paul~
Citera
2008-11-03, 15:17
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manny Calavera
Du borde haft otur med dina resturangval för grekisk mat är skitgod. Mina erfarenheter av grekisk mat är positiva. Det känns fräscht helt enkelt.

Grekisk sallad är gott mest på grund av deras oliver och fetaost. De gångerna jag har ätit souvlaki har det varit skitgott på ett ställe men mindre gott på ett annat. Bifteki är också gott, tror det är grekiskt.. Helgrillat lamm är hyffsat gott för att vara lamm (äts på påsk av någon anledning). Den godaste kebaben har ätits i grekland. Även nybakat grekiskt lantbröd med oliver och fetaost är asgott.

Sen har de en uppsjö med flera olika bläckfisk rätter. Dessa tvivlar på att de baserade på den "löjliga dressingen" tzatziki. Tzatziki är skitgott och fräscht och absolut inte löjligt. Att säga att att Grekland har tveklöst den sämsta maten är däremot löjligt.
Problemet med grekerna är att dom kremerar köttet och översteker dom stackars bläckfiskarna så de förvandlas till ventilgummi. Kanske känns lyxigt med tanke på vedbristen i landet. Grekiska kockar saknar grundläggande känsla för matlagning.
Citera
2008-11-03, 18:38
Medlem
Seanns avatar
Citat:
OK, och du har åkt igenom hela landet i sökning efter god mat? .

~Paul~

Nej inte hela bulgarien men på dom ställen jag har vart på har jag inte hittat nå god mat förutom donken pizza+döner så klart..
Citera
2008-11-03, 22:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Nej inte hela bulgarien men på dom ställen jag har vart på har jag inte hittat nå god mat förutom donken pizza+döner så klart..
OK .

~Paul~
Citera
2008-11-04, 10:07
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RVD
Det är en spansk rätt.

Så här är det verkar inte ens veta vad tapas är, så hans synpunkter på spansk kokkonst kan nog lämnas utan avseende.

Visserligen åt jag bara Tapas på Mallorca en gång, och aldrig mer.
Citera
2008-11-04, 10:11
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:

Strandpromenden på Sunny Beach är inte Bulgarien.. Mest så att du vet.

Danmark nominerar jag ! Deras fläskesteg smakar inget. Såsen i danmark består alltid av vatten, mjöl och kulörsoja. Helt smaklöst.

Att Danmarks svar på det internationella köket är en ilsken röd sladdrig korv, säger det mesta.
Citera
2008-11-04, 10:48
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Det finns ett antal länder som aspierar på denna tveksamt hedervärda pokal. England, som många anser är sämst, har på sista tiden spottat upp sig tack vare enorma mängder etniska restauranger. Den traditionella engelska maten är dock en katastrof.

~Paul~
Pudding är väl gott?
Citera
2008-11-04, 11:03
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av överlägsen
Norge kommer etta. Sverige är väl ingen höjdare trots vissa höjdpunkter, nu pratar vi inhemsk mat, brunsås, stabbig kålpudding osv... faller väl oss i sverige på läppen men palt, falukorv och kroppkakor är väl knappast några kulinariska höjdpunkter? Nävgröt, surströmming, svartsoppa, lungmos, lapskojs... lätt att glömma bort att var och en i sitt hemland förerdar sitt käk annars så skulle det väl inte finnas "husman" i alla länder?
Hela diskussionen är ganska godtycklig... Tror det redan finns en liknande tråd dessutom.
Utmärkt mat!!
Citera
2008-11-04, 11:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Pudding är väl gott?
Du kan självfallet hitta en och annan rätt som är OK, men vi pratar om ett helt landskök här .

~Paul~
Citera
2008-11-04, 13:36
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Den spanska maten är definitivt en kultur som suger hästballe. Den är alldeles för överskattad och kladdig. De har inte friterade skaldjur, utan de gör såser av olivolja, eller såsen är olivolja, vilket är vidrigt. Konsistensen med ostron insmorda i olivolja slår nästan mat som man kan bli bjuden på i England.

Så du gillar friterade skaldjur...

Jag går till spanska skaldjursrestauranger som erbjuder färska och grillade skaldjur, hummer, havskräftor, havsgurka, palamosräkor, almejas, blåmusslor...listan kan fortsätta i oändlighet, om det är nåt Spanien är bra på så är det definitivt skaldjur!

Ibericoskinka är helt överlägsen all annan skinka, serrano är också god och den använder jag på mackan till frukost, vad har du på din macka hemma, kokt skinka från ica, mumsigt...

Paella är underbart god om man äter den på rätt restaurang, den svarta med bläckfisk är galet god.

Gazpacho en varm sommardag med ett glas kall sherry är i sin enkelhet genial!

Dilamm i vedugn är så gott att snålvattnet börjar rinna bara jag tänker på det...

Med all säkerhet så har du ätit på rena skitrestauranger i Spanien, eller så vet du helt enkelt inte vad du snackar om...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in