2007-06-29, 21:20
Medlem
Golonkas avatar
Jag har också sagt tack å gonatt till krogbranschen... Det skulle till något ALLDELES EXTRA för att locka in mig som delägare i en krog igen. Typ stensäker finansiering med kapitalstarka "silent partners", ett riktigt intressant koncept med ett bra läge och kompanjoner man litar på mer än sin egen fru!

En utopi, med andra ord.

Däremot lagar jag gärna mat vid events och i samband med fester eller lite speciella cateringuppdrag. Har jobbat med matlagning på location i samband med filminspelning och liknande och skulle mycket väl kunna tänka mig att vara matansvarig/kock ombord på en polarexpedition, en långresa med ostindiefararen eller liknande UPPLEVELSER. Men iförd kättingar, sönderstressad och rövknullad bakom en restaurangspis lär man aldrig mer återfinna mig...
Citera
2007-06-29, 21:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Men iförd kättingar, sönderstressad och rövknullad bakom en restaurangspis lär man aldrig mer återfinna mig...
Du har inte funderat på att skriva en bok

~Paul~
Citera
2007-06-29, 22:19
Medlem
Åkte till Malaysia och kunde inte hitta något vettigt i Kuala lumpur att äta övh. Sedan luffade jag runt i landet och på västkusten i en liten sömnig by i en familjerestuarang åt jag den godaste måltid tillagad av färsk nyfångad fisk som jag någonsin ätit.

Men rent generellt så är gillar jag inte maten där. Det konstiga är att grannen i norr, Thailand har så god mat.

Annars så är inte den svenska traditionella matlagningen mycket att hurra för.
Trots en hyffsad tillgång på fina råvaror. Tex så har vi ett överflöd av svamp i naturen men ingen traditon av att använda svamp i matlagningen
Citera
2007-06-29, 22:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
Tex så har vi ett överflöd av svamp i naturen men ingen traditon av att använda svamp i matlagningen
Nej, det har du rätt i. Inte på samma sätt som i östländerna och runt medelhavet.

~Paul~
Citera
2007-06-29, 22:25
Medlem
Normalsvennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.spencer
Äh Finland är ju fyllkäkets förlovade land. Kött och rovor för hela slanten.

Mmmm och deras korvar.. och derar grytor.....dra inte in finland i denna diskus för dom hör defenetivt inte till dom sämre.
Citera
2007-06-29, 22:26
Bannlyst
Givetvis är det storbrittanien som har den vidrigaste maten.
Citera
2007-06-29, 22:30
Medlem
AT4s avatar
Jag får tyvärr säga Finland, otroligt rädda för kryddor . Även mina finska kompisar som är här i tredje generationen tycks detta gälla.

Annars var Golonkas analys så träffande av Sverige. Har i alla fall nära till Loka och Grythyttan , där går det få tag i bra mat!
Citera
2007-06-29, 22:49
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag tror att roten till all denna planksteksondska och räkfrosseröta står att finna i att restaurangnäringen genom nuvarande företagarklimat kommit att bli en bransch som levererar allt för lite vinst i förhållande till satsad krona + arbetsinsats SAMT att svenska folket, trots alla glättiga tidningar med matporr och alla matlagningsprogram, är särdeles obenägna att gå ut och äta. Man tycker att allt över 120:- är åt helvete för dyrt... Det är syndigt och "utsvävande" att gå på krogen och allt för många har ingen aning om vare sig hur det skall smaka eller se ut. På bonnalandet i Italien, Frankrike, Kroatien, Portugal, Spanien etc etc kan du hitta en liten krog som leverar spännande mat och goda drycker. I Sverige får man en jävla fläskfilé med några burksparrisar, pulverbea, sönderkokt Amerikansk Grönsaksblandning och en jävla burkkrabba som garnityr när du beställer en Kalvfilé Oscar. Allt serverat av en glad jävla oppertunist som handlat in billligt hos Martin Olsson... En jävla FETSMÄLL skulle han ha.

Jag kan inte annat än att instämma. MEN i och med att svenska folket inte är intresserade av att köpa annat än kebabpizza och den där jävla fläskfilén.
Ja då är det inte lätt att vara innovativ i sitt restaurangkök, då kånkar man snabbare än fan.
Summasumarum, Svensken får den jävla FETSMÄLLEN och den rädda krögaren endast en skriftlig varning.

EDIT: För att vara OT. Gamla Jugoslavien får min röst oxå. Var där alldeles innan krigsutbrottet, och blev endast serverad fläsksnitzel utan panering samt spaghetti som enda tillbehör..MUMS
Citera
2007-06-30, 03:22
Medlem
Mikaeldwights avatar
Men racka inte ner på Danskarnas gatukök , och då menar jag inte röd pölse.
hamburgarbröd med fläskstek och knaperstekt svål ... byter jag gärna bort både sibylla, mc och alla andra direkt.
Prova färjesjappet i Grenaa..
Citera
2007-06-30, 03:24
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
vilket land tycker du är sämst på mat, matlagning, matkultur och allt som har med mat att göra.

Jag har inte läst något i tråden så det kan hända (mycket sannolikt) att någon har sagt detta land redan. Bulgarien. Fy fan.
Citera
2007-06-30, 06:31
Medlem
Var i Norge för en kort tid sedan, och den mat jag fick där var inte särskilt bra. Och dyrt var det också.
Citera
2007-06-30, 09:58
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaeldwight
Men racka inte ner på Danskarnas gatukök , och då menar jag inte röd pölse.
hamburgarbröd med fläskstek och knaperstekt svål ... byter jag gärna bort både sibylla, mc och alla andra direkt.
Prova färjesjappet i Grenaa..

Finns ingen bättre hamburgare i hela världen än en dansk böfsandwich med "det hele" på! Och deras ristede medisterpölse.... Bättre fyllemat kan man inte få tag i för pengar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in