Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
USA har väl ingen klackat ner på eller?
England verkar däremot inte falla folk på läppen när det ankommer kulinariska utsvävaden

.
~Paul~
Om man tar antalet stjärnförsedda krogar och välkända kockar som riktmärke, så är både USA och GB betydligt bättre matländer än Sverige. Någon här satte upp USA med ett frågetecken efter och det var det jag bemötte.
Jag antar att man måste göra en indelning i frågeställningen. Var äter man sämst hemma/på krogen? Vilket land har ruttnast matkultur (motsv. husmanskost) och var förvaltar man sina förutsättningar (råvaror) sämst?
Jag har förmodligen ätit en av mina tristaste måltider utomlands på en krog i Paris. Jag har käkat GRYMT god mat både i USA och GB. I Pacific Northwest (Seattle med omgivningar) har man seafood som inte går av för hackor och ostron finns att köpa för en spottstyver hos fiskhandlaren. Jag har ätit en publunch på en anrik landsbyggdspub utan för Barnet i GB som inte gick av för hackor...
Folk som "kan" mat brukar framhålla det italienska, franska, japanska och vietnamesiska köket som speciellt intressanta och spännande. Länder där "mannen på gatan" har ett gediget och passionerat förhållande till mat och råvaror SAMT det kulinariska kulturarvet, har alla förutsättningar att ligga i topp på listor där man utser Godaste Maten.
Länder där motsatsen råder, har givetvis mycket svårare att resa sig över det mediokras fesljummna tillstånd. När jag så hårt dissar Sverige i fråga om matkultur, beror det på att vi har en alldeles för låg nivå när det gäller kännedom om råvaror och matlagning. Genomsnittssvennen äter pasta/pizza och när man kikar i kundvagnarna när folk går och handlar, så ser man halvfabrikat och djupfryst så långt ögat når. Hur många lagar exempelvis kåldolmar hemma nuförtiden? Kalvfrikassé? Kokt torsk med äggsås? Vi har otroligt dåligt och dyrt kött. Ihjälskrämd dansk fläskfilé ligger som Rocco Siffredis avskurna kuk och väntar på att "förädlas" inför fredagsmyset innan Tv4-filmen 21:00...
Färsk fisk är inte speciellt lätt att komma över och den är också väldigt dyr. Folk vet inte ens hur fan de skall rensa en fisk! Man köper Hoki-filéer i block eller laxpuckar och kastar ihop en pulver-hollis!
På krogarna råder samma jävla mörker och folk är helt klart inte intresserade av att betala vad det kostar. 120:- MAX för en jävla planka eller räkfrossa! De skulle inte känna igen "kvalité" om det så sög deras kukar! En delad pizza och en karaff Husets Sura är idén om en trevlig kväll på krogen i allt för många sammanhang. Konstigt nog köper folk kokböcker och glättade tidskrifter om mat och matlagning som aldrig förr... Lär de sig inget, eller konsumerar de maten i gastrotempel utomlands?
Tore Wretman, Bengt Wedholm, Carl Butler och några till tog matlagningen i Sverige ett par ordentliga kliv framåt på 60 och 70-talet, men sedan hände något, eller rättare sagt; sedan hände ingenting!