Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Holländarna uppfann matjessillen - det räcker kanske för att undvika sistaplatsen?
Sistaplatsen har de inte men äcklig mat det har dom.
En liten ros till holländarna är på marknader där kan man ofta köpa friterad fisk som kallas "kibblinge" som man får med en vitlökssås det är det enda jag gillar att ute där alla ggr jag varit där.
Även Burger Bar i Amsterdam är grym.
__________________________________________________ ________________________
Vi Syrianer/Arameér är ett gammalt folkslag med mycket gammal historia och språk.
Vår mat är inget annat än vad de andra i mellanöstern äter fast vi är ju kristna medans de allra flesta där är muslimer dvs vi har rätter som innhåller fläskkött.
Goda rätter är:
-"Fasolie" böngryta i tomatsås med fläskkött i
-"Apprach och Dolma" föregångarna till de Svenska kåldolmarna mycket mycket gott
-"Kotle" Couscous som man gör en deg av fyller boll med stekt köttfärs och pinjenötter dessa kokas normalt sett i vatten men kan även stekas med äggpanering. (Mycket gott själv föredrar jag kokta med Yoghurt till)
-"Lahemagin" Berömd köttfärspizza med mycket tunn deg. (Btw alla folkslag från MÖ hävdar att de uppfann den)
-"Kebbe" finns otaliga former av denna består huvudsakligen av couscous köttfärs pinjenötter.
Syrianer kan komma från olika delar i MÖ och vi äter inte alla samma mat.
Mina föräldrar är födda i Syrien/Libanon så det betyder att vi äter mat därifrån.
.