2007-06-29, 18:57
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kul att höra. Det är iof ett tag sedan jag var i Jugoslavien (1985). Synd att du tycker att den svenska maten är sämst . Våra kockar är ju rätt duktiga på den internationella kulinariska himlen .

~Paul~

Det finns riktigt BRA krogar i Sverige och det finns riktigt duktiga kockar, men utanför storstäderna råder ett kompakt mörker endast interpunkterat av ett eller annat skånskt gästis (och även där har det börjat tummas på kvaliteten). Försök hitta en schysst krog i exempelvis Borlänge eller Vingåker....

Det finns allt för många SYLTOR med allt för många slabbande klåpare som tar allt för mycket betalt för den grisföda de lurar en icke-initierad allmänhet att trycka i sig.

Utanför storstäderna ser det mest ut såhär:

1. En uppsjö pizzerior och kebabkletare
2. Ett par kinasyltor som på senare tid lagt till "thai" på menyn.
3. Ett par "steakhouse" med sammajävlapepparstek eller entrekåtmedbearnaise som man kört med sedan Moses låg i vassen. Till förrätt, givetvis en majonässjuk "skagen" med burkräkor (kräkis!?). Eller en jävla Harry's eller O´Leary's med samma trista sörja överallt!
4. Ett jävla pseudo-mexikanskt härke där konservöppnaren är kockens viktigaste verktyg!

Sammantaget anser jag att, med ett fåtal lysande undantag, är Sverige ett gastronomiskt u-land.
Citera
2007-06-29, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Det finns riktigt BRA krogar i Sverige och det finns riktigt duktiga kockar, men utanför storstäderna råder ett kompakt mörker endast interpunkterat av ett eller annat skånskt gästis (och även där har det börjat tummas på kvaliteten). Försök hitta en schysst krog i exempelvis Borlänge eller Vingåker....

Det finns allt för många SYLTOR med allt för många slabbande klåpare som tar allt för mycket betalt för den grisföda de lurar en icke-initierad allmänhet att trycka i sig.

Utanför storstäderna ser det mest ut såhär:

1. En uppsjö pizzerior och kebabkletare
2. Ett par kinasyltor som på senare tid lagt till "thai" på menyn.
3. Ett par "steakhouse" med sammajävlapepparstek eller entrekåtmedbearnaise som man kört med sedan Moses låg i vassen. Till förrätt, givetvis en majonässjuk "skagen" med burkräkor (kräkis!?). Eller en jävla Harry's eller O´Leary's med samma trista sörja överallt!
4. Ett jävla pseudo-mexikanskt härke där konservöppnaren är kockens viktigaste verktyg!

Sammantaget anser jag att, med ett fåtal lysande undantag, är Sverige ett gastronomiskt u-land.
Glöm inte dom förbannade plankorna
Citera
2007-06-29, 19:56
Medlem
wigwaggles avatar
Kina.
Jag har en "äkta kines" kompis som kommer ifrån guangdong (ett stad mitt i skiten). Hon ville laga mig ett "äkta" middag med dumplings och allt annat. Jag trodde att jag skulle spy. Maten hon var så stolt över smakade flygplansspya. De koka maten i ett överjäst vinäger som är så äckligt att man dö. Hennes dim sum (degbollar) som jag fö tycker är rätt gott smakade fan och hon stekte seleri blad i deg som såg ut som aborterad bebisar. Jag älska henne som kompis men maten. Fy faaaaaaaaaaaan.
Citera
2007-06-29, 20:01
Medlem
dePauls avatar
Golonka, du har rätt i din analys. Tyvärr ligger det till på det viset att så länge allmänheten inte kräver högre kvalité på krogmaten så händer det inget. Det blir samma trista plankstekar, köttbullar i brunsås osv varän man kommer.

Jag tror att folket utomlands är mer krävande. Vi svenskar är så försiktiga och lagom. Det tar så lång tid innan vi blir arga och börjar engagera oss.

Vi har ju duktiga kockar. Jag vet när jag jobbade och ville tänja på gränserna då var det stopp med en gång. Nej, chefskocken var så jä..a noga med att det skulle smaka som "vanligt" så att folk skulle känna igen sig. Jag tror att det är den här attityden som tar död på skapandeglädje och innovation.

~Paul~
Citera
2007-06-29, 20:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wigwaggle
Kina.
Jag har en "äkta kines" kompis som kommer ifrån guangdong (ett stad mitt i skiten). Hon ville laga mig ett "äkta" middag med dumplings och allt annat. Jag trodde att jag skulle spy. Maten hon var så stolt över smakade flygplansspya. De koka maten i ett överjäst vinäger som är så äckligt att man dö. Hennes dim sum (degbollar) som jag fö tycker är rätt gott smakade fan och hon stekte seleri blad i deg som såg ut som aborterad bebisar. Jag älska henne som kompis men maten. Fy faaaaaaaaaaaan.
Jag tror snarare att det är din kompis som inte kan laga mat. I övrigt är kinesmat extremt raffinerad och god.

~Paul~
Citera
2007-06-29, 20:05
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Kina har 4 stora kök och 4 olika syner på mat genom religion och tro. Så bara för en kines lagar mat som smakar skit betyder inte det att all kinesisk mat smakar det. Jag känner en hel del svenskar som lagar skit äcklig mat med.
Den försvenskade kinamaten man äter här på krogarna är jag inte så förtjust i även om vissa biff rätter kan vara helt ok.

Alla nationer utom de "klassiska" fattiga/svältande bör nog hållas utanför diskutionen då de per definition är garanterade att ha bättre mat.
Citera
2007-06-29, 20:48
Medlem
ZätaGustavs avatar
Norge. Jag förstår överhuvudtaget inte att de har överlevt. Ett land som består av torsk och så kan de inte ens skapa en måltid som är ätbar. Märkligt.

Citat:
Den kinesiska maten är välkänd för sin otroliga kvalité när det gäller fräschhet, färger, uppläggningar och smak. Det är ett av de fyra stora världsköken jämte det franska, italienska och japanska..

~Paul~

Det finns väl inte ETT kinesiskt kök. Det är ett stort land som har en rad olika traditioner. Väl?
Citera
2007-06-29, 20:55
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Golonka, du har rätt i din analys. Tyvärr ligger det till på det viset att så länge allmänheten inte kräver högre kvalité på krogmaten så händer det inget. Det blir samma trista plankstekar, köttbullar i brunsås osv varän man kommer.

Jag tror att folket utomlands är mer krävande. Vi svenskar är så försiktiga och lagom. Det tar så lång tid innan vi blir arga och börjar engagera oss.

Vi har ju duktiga kockar. Jag vet när jag jobbade och ville tänja på gränserna då var det stopp med en gång. Nej, chefskocken var så jä..a noga med att det skulle smaka som "vanligt" så att folk skulle känna igen sig. Jag tror att det är den här attityden som tar död på skapandeglädje och innovation.

~Paul~

Jag tror att roten till all denna planksteksondska och räkfrosseröta står att finna i att restaurangnäringen genom nuvarande företagarklimat kommit att bli en bransch som levererar allt för lite vinst i förhållande till satsad krona + arbetsinsats SAMT att svenska folket, trots alla glättiga tidningar med matporr och alla matlagningsprogram, är särdeles obenägna att gå ut och äta. Man tycker att allt över 120:- är åt helvete för dyrt... Det är syndigt och "utsvävande" att gå på krogen och allt för många har ingen aning om vare sig hur det skall smaka eller se ut. På bonnalandet i Italien, Frankrike, Kroatien, Portugal, Spanien etc etc kan du hitta en liten krog som leverar spännande mat och goda drycker. I Sverige får man en jävla fläskfilé med några burksparrisar, pulverbea, sönderkokt Amerikansk Grönsaksblandning och en jävla burkkrabba som garnityr när du beställer en Kalvfilé Oscar. Allt serverat av en glad jävla oppertunist som handlat in billligt hos Martin Olsson... En jävla FETSMÄLL skulle han ha.
Citera
2007-06-29, 21:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav
Det finns väl inte ETT kinesiskt kök. Det är ett stort land som har en rad olika traditioner. Väl?
Helt rätt. Men en sak har de gemensamt. Nämligen en otroligt hög kvalité på maten, oavsett vilken provins man än har i åtanke.

Sedan spelar det inte så stor roll om maten kommer från

Östra skolan (Shanghai) med sina underskolor: Anhul, Jiangsu, Hubei, Jiangxi eller Fujian.

Västra skolan (Sichuan) med sina underskolor: Hunan, Guizhou, Yunnan och Guangxi.

Norra skolan (Peking) med sina underskolor: Hebei, Shandong, Henan och Shanxi, samt det muslimska köket som finns i provinsen Xinjiang.

Södra skolan (Kanton) med sina underskolor: Guangdong, Guangzhou, Chaoan och Guangxi/Zhuangzu.

Jag har aldrig ätit en dålig rätt från dessa provinser när dessa har varit tillagade av expertkockar. Sichuanmaten kan vara lite udda för oss västerlänningar eftersom dess styrka och ingrediensval är inte något som vi är bekanta med.

~Paul~
Citera
2007-06-29, 21:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
I Sverige får man en jävla fläskfilé med några burksparrisar, pulverbea, sönderkokt Amerikansk Grönsaksblandning och en jävla burkkrabba som garnityr när du beställer en Kalvfilé Oscar. Allt serverat av en glad jävla oppertunist som handlat in billligt hos Martin Olsson... En jävla FETSMÄLL skulle han ha.
Hahahahaaahaha, roligaste läsning på länge. Tyvärr har du prickat in det helt klockrent. Men likförbannat är frågan: "Hur skall vi kunna ändra på det här beteendet?" Det verkar inte som att de etniska strömningarna är direkt segerrika.

~Paul~
Citera
2007-06-29, 21:10
Medlem
Citat:
Hahahahaaahaha, roligaste läsning på länge. Tyvärr har du prickat in det helt klockrent. Men likförbannat är frågan: "Hur skall vi kunna ändra på det här beteendet?" Det verkar inte som att de etniska strömningarna är direkt segerrika.

~Paul~

Vi kan starta en restaurang av ett gäng matglada killar från flashback?

Golonka är kökschef, du är souschef och vi andra är lärlingar!
Citera
2007-06-29, 21:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salvatore
Vi kan starta en restaurang av ett gäng matglada killar från flashback?

Golonka är kökschef, du är souschef och vi andra är lärlingar!
Jadu. Jag är så trött på all jä... matlagning så det räcker för mig. Visst är jag en glad kock men jag saknar inte stressen, svetten och jargongen . Från och med nu är jag en glad amatör . Jag lagar mina kvargpannkakor i lugn och ro...

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in