2007-07-08, 04:05
Medlem
ayanamiis avatar
Var i Skottland förra sommaren och fy vilken äcklig och oinspirerad mat där finns. Det man kan välja på överallt(dvs vanliga pubar som verkar vara de enda restaurangerna som är inhemska) är fish & chips, hamburgare och någon slags biff. Till ALLT får man dessutom något som jag tror är kålsallad. Usch,
Detsamma gäller troligen för hela Storbritannien.
Citera
2007-07-08, 06:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
Med det argumentet kan man ju lägga ner hela matforumet.
Det håller jag inte med om. En hel del trådar handlar om konkreta tips, recept och tillvägagångssätt.

De enstaka trådar där man "tycker" något är oftast inte av den typen som den här tråden, som endast går ut på just tyckande.

~Paul~
Citera
2007-07-15, 14:04
Bannlyst
[quote=Golonka
När jag så hårt dissar Sverige i fråga om matkultur, beror det på att vi har en alldeles för låg nivå när det gäller kännedom om råvaror och matlagning. Genomsnittssvennen äter pasta/pizza och när man kikar i kundvagnarna när folk går och handlar, så ser man halvfabrikat och djupfryst så långt ögat når. Hur många lagar exempelvis kåldolmar hemma nuförtiden? Kalvfrikassé? Kokt torsk med äggsås? Vi har otroligt dåligt och dyrt kött. Ihjälskrämd dansk fläskfilé ligger som Rocco Siffredis avskurna kuk och väntar på att "förädlas" inför fredagsmyset innan Tv4-filmen 21:00...
Färsk fisk är inte speciellt lätt att komma över och den är också väldigt dyr. Folk vet inte ens hur fan de skall rensa en fisk! Man köper Hoki-filéer i block eller laxpuckar och kastar ihop en pulver-hollis!

På krogarna råder samma jävla mörker och folk är helt klart inte intresserade av att betala vad det kostar. 120:- MAX för en jävla planka eller räkfrossa! De skulle inte känna igen "kvalité" om det så sög deras kukar! En delad pizza och en karaff Husets Sura är idén om en trevlig kväll på krogen i allt för många sammanhang. Konstigt nog köper folk kokböcker och glättade tidskrifter om mat och matlagning som aldrig förr... Lär de sig inget, eller konsumerar de maten i gastrotempel utomlands?

Tore Wretman, Bengt Wedholm, Carl Butler och några till tog matlagningen i Sverige ett par ordentliga kliv framåt på 60 och 70-talet, men sedan hände något, eller rättare sagt; sedan hände ingenting![/QUOTE]

Ha, ha... så jäkla sant!
Citera
2007-07-16, 00:47
Medlem
Pavement_boys avatar
Kan tänka mig att käket i typ Sudan har en bra bit upp till det franska köket.
Citera
2007-07-16, 01:14
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Hur fan skall jag kunna veta att du stått i Feskekörka halva ditt liv och kokat makrelloljor om du postar ett så jävla korkat och insiktslöst inlägg som det jag svarade på? Jag snackar inte om "Göööööööötet" eller "Smöööööööögen" här utan jag snackar om Sverige generellt. Vi är en kustnation med massor med hav, sjöar och vattendrag. Sett mot den jävla bakgrunden, så är det kass utbud av JÄVLA FÄRSK FISK här i Riket. Förklara annars varför folk går på snabbköpet (där säkert 98% av alla jävla svenskar gör sina matinköp) och handlar färgade djupfrysta puckar med odlad norsk lax eller styckfryst djuphavsfisk från Stilla Havet, nödtorftigt förklädd som Torsk? Eller varför man i kuststäder som Malmö, Trelleborg, Kalmar, Karlskrona Landskrona, Västervik, Helsingborg, Ängelholm, Halmstad, Båstad m.fl har en jävla HUSVAGN som kommer från "Gööööööööööteborg" udda veckor på torsdagar när det är fullmåne med "färsk" fisk? Matkultur?! Kyss arslet! Jag hävdar att 80% av Sveriges befolkning inte skulle känna igen en färsk jävla fisk om den så hoppade upp och bet dem i arslet! Ännu färre skulle kunna rensa den! Är du inte medveten om detta, som "fiskhandlare ett antal år", så måste du gå på RÖKHEROIN!

Du har ingen jävla aning om var jag rest, var och vad jag käkat eller tillagat, så pipe it down, fuckface!

Jag ville bara säga att jag tycker du gör bra ifrån dig i den här tråden Golonka. Du har fel i det mesta annat på andra forum, men här har du fan helt jävla rätt hela jävla tiden!

OnT så upplever jag att Finland saknar både råvaror och trevlig husmanskost, och går man längre österut så är väl ärligt talat knappast borstj, blinis och vodka någonting som man blir särskilt lycklig av. Den engelska maten får oförtjänt mycket skit i den här tråden för övrigt. Visst, de kan inte laga mat för fem öre och påminner lite om svenskarna i sin torftighet, men det finns en omfattande pubkultur på de brittiska öarna som gett upphov till en minst lika stark matkultur. Lägg därutöver till sådant som gin, tea och det indiska köket.
Citera
2007-07-16, 01:20
Medlem
Niccoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infinite love
Menar du hela Jugoslavien? Isåfall har du inte smakat cevapici (eller hur det stavas) fantastiskt kryddade små lammfärsbiffar som jag typ åt dagligen när jag var i Kroatien för några år sedan. Fräscha sallader hade dom också och man åt pasta med tryffel för en billig på peng.

Mmmmm, Cevapici (eller hur det stavas) är mums! Grillat kött och fräscha sallader kan man ju inte tycka illa om, förstår inte hur Kroatien kunde bli nominerat i denna tråd
Citera
2007-07-16, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Jag ville bara säga att jag tycker du gör bra ifrån dig i den här tråden Golonka. Du har fel i det mesta annat på andra forum, men här har du fan helt jävla rätt hela jävla tiden!

OnT så upplever jag att Finland saknar både råvaror och trevlig husmanskost, och går man längre österut så är väl ärligt talat knappast borstj, blinis och vodka någonting som man blir särskilt lycklig av. Den engelska maten får oförtjänt mycket skit i den här tråden för övrigt. Visst, de kan inte laga mat för fem öre och påminner lite om svenskarna i sin torftighet, men det finns en omfattande pubkultur på de brittiska öarna som gett upphov till en minst lika stark matkultur. Lägg därutöver till sådant som gin, tea och det indiska köket.

då kan man likagärna säga att det indiska köket är svensk mat
Citera
2007-07-16, 10:29
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
OnT så upplever jag att Finland saknar både råvaror och trevlig husmanskost, och går man längre österut så är väl ärligt talat knappast borstj, blinis och vodka någonting som man blir särskilt lycklig av. .
Måste återigen bryta en lans för det ryska köket. Blev så ohyggligt positivt överraskad i Sankt Petersburg. Vällagat, gott som fan, och vodka med citron sitter som en smäck till deras goda, lite starka, pickles. En Stroganoff där är rätt långt från nåt man serveras här. Köttet är fortfarande rosa när det serveras och smälter i munnen.
Blinier med laxrom och hackat ägg, väldigt smarrig förrätt!
Citera
2007-07-17, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Måste återigen bryta en lans för det ryska köket. Blev så ohyggligt positivt överraskad i Sankt Petersburg. Vällagat, gott som fan, och vodka med citron sitter som en smäck till deras goda, lite starka, pickles. En Stroganoff där är rätt långt från nåt man serveras här. Köttet är fortfarande rosa när det serveras och smälter i munnen.

är det biff stroganoff du talar om? Och hur såg den ut, vad innehöll den?
Jag tycker själv att tomatpuré och grädde känns lite simpelt.
Men jag skulle gärna tillaga en äkta fin-stroganoff

Blinier, kan man köpa det i Sverige? Och ska det va orange eller svart rom?
Och vilka pickles åt du? Saltgurka?

Göttans grabbar vad mycket tips ni mig

Eller som Homer Simpson...gllaaaarrlll...
Citera
2007-07-17, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
ja nu blev jag nyfiken! Av det jag hört om ryssland så får man vara glad om man övh kan få tag i mat. Vodka däremot ska tydligen finnas i överflöd.
Kanske har dom ryckt upp sig dom senaste åren eller så letade dom inte på rätt ställen.

Kan tänka mig att riktig smetana skulle höja nivån ytterligare på biff stroganoff.
här hittar jag fö ett recept jag måste testa. http://www.cookingforengineers.com/recipe/122/Beef-Stroganoff
Citera
2007-07-17, 02:18
Medlem
Zentis avatar
Bulgarien utan tvekan. Jag bara undrar hur fan man kan misslyckas med tex en vanlig spaghetti bolognese.
Var två veckor i sunny beach och vi hittade bara ett ställe som hade någorlunda ok mat.
Citera
2007-07-17, 08:29
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
då kan man likagärna säga att det indiska köket är svensk mat

The Commonwealth min vän. Sverige har knappast något historiskt band till indien. Det har England.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in