2009-10-22, 13:34
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Byt ut USA mot valfritt land du varit i.

Försök ät en riktigt bra måltid i Belize, speciellt Belize city. Allt det har i det landet är taskig kinamat samt något som ska vara Mexikanskt bara det att Mexarna gör det långt mycket bättre. Om det nu finns något guldkorn även i det landet så måste man vara en jävel på att leta samt att man måste ha en dödslängtan utöver det vanliga. Har nog avverkat 50%(skämt, tror jag) av restaurangerna och INGET de serverar görs inte bättre i andra länder, speciellt deras seafood som de skryter så mycket om.
Citera
2009-10-22, 13:36
Moderator
^Eazs avatar
Som irlands boende, så måste jag säga just Irland.

Det är mycket friterat. Eller allt är friterat..
Citera
2009-10-22, 14:34
Medlem
bjaefss avatar
Vet inte hur det är i de större städerna, men jag har sällan ätit så dålig mat som på tyska vägkrogar. Riktigt uselt.
Citera
2009-10-22, 14:34
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz

Är det inte på Irland som det friteras Snickers?
Eller var det i Skottland..kommer inte riktigt ihåg...

Citat:
Ursprungligen postat av bjaefs
Vet inte hur det är i de större städerna, men jag har sällan ätit så dålig mat som på tyska vägkrogar. Riktigt uselt.

Det är inte helt rättvist att döma ett lands mat efter vad som serveras på vägkrogar.
Överlag (finns ett par undantag) så är ju den maten rejält sunkig oavsett vilket land man bor i.
Citera
2009-10-22, 14:40
Medlem
bjaefss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Det är inte helt rättvist att döma ett lands mat efter vad som serveras på vägkrogar.
Överlag (finns ett par undantag) så är ju den maten rejält sunkig oavsett vilket land man bor i.

Det har du iofs rätt i. Mitt förakt för de tyska vägkrogarna fick mig väl att förhastat finna en tråd att spy galla över dem i
Annars tycker jag faktiskt inte att svensk mat överlag är särskilt mycket att hurra över. Visst, det finns guldkorn (Surströmming, västerbottensost, skaldjur på västkusten etc.) men annars tycker jag att det är tråkigt. Potatis, kött och sås, liksom. Har aldrig förstått mig på de här fläskstekarna man gör i ugn.
Citera
2009-10-22, 14:46
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjaefs
Det har du iofs rätt i. Mitt förakt för de tyska vägkrogarna fick mig väl att förhastat finna en tråd att spy galla över dem i
Annars tycker jag faktiskt inte att svensk mat överlag är särskilt mycket att hurra över. Visst, det finns guldkorn (Surströmming, västerbottensost, skaldjur på västkusten etc.) men annars tycker jag att det är tråkigt. Potatis, kött och sås, liksom. Har aldrig förstått mig på de här fläskstekarna man gör i ugn.

Kan definitivt förstå och hålla med om din avsky mot vägmaten.

Men kan säga att sammanfattningsvis så har Tyskland en väldigt fin mattradition.
Gudomliga charkprodukter, och välsmakande & vällagad mat överlag på restaurangerna.
Så inget ont om Messerschmitt:arna.

Vad gäller svensk mat så är den väl sisådär.
Visst finns det som du säger guldkorn i den svenska husmanstraditionen, men också sådant som inte är speciellt spännande.
Citera
2009-10-22, 15:21
Moderator
rotadents avatar
Citat:

Irland är helt klart ett av de länder där jag har ätit tråkigaste maten. Även på lite bättre ställen var det trist käk. Sen hela den här friterade grejen är ju störig i många anglosaxiska länder. Vissen och mjölig pommes till köttbitar som i sig kan vara okej. Sen saknas oftast sås vilket gör det än torrare och tristare.
Citera
2009-10-22, 16:49
Moderator
^Eazs avatar
Citat:

Vet en polare som fick en friterad fryspizza i Skottland, så friterad snickers låter som det kan vara skotskt det också.

Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Irland är helt klart ett av de länder där jag har ätit tråkigaste maten. Även på lite bättre ställen var det trist käk. Sen hela den här friterade grejen är ju störig i många anglosaxiska länder. Vissen och mjölig pommes till köttbitar som i sig kan vara okej. Sen saknas oftast sås vilket gör det än torrare och tristare.

Jo, att allt ska friteras, kött, kyckling, fisk, och servas med chips och eventuellt endast en gravy-sås.

Har varit på en hel del restauranger här, och de dyrare alternativen brukar vara bra men går man på en mellanpris nivå (30-40 euro) så är det förbannat tråkig mat.
Citera
2009-10-22, 17:26
Medlem
Fickludds avatar
Nu är inte matkvaliteten en av parametrarna när UNDP tar fram sin årliga "Human Development Index". Men maten i de länder som ligger i botten på listan; Tchad, Kongos Demokratiska Republik, Burkina Faso, Mali, Centralafrikanska Republiken, Sierra Leone, Afganistan och Niger är kanske inte den allra bästa.

Det som talar emot kopplingen mellan denna lista och matkvaliteten är att Norge då och då toppar listan. Men näringsmässigt bör det finnas ett samband.

Bland länderna som inte brukar lämna underlag till UNDP kan nämnas Nordkorea som inte låter som ett kulinariskt högnäste.
Citera
2009-10-22, 19:51
Medlem
Karl-Bertils avatar
Efter att titta på Two fat ladies på 8:an så måste tungan vara modig om man ska testa allt dom hittar på....
Citera
2009-10-22, 22:12
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Har varit på en hel del restauranger här, och de dyrare alternativen brukar vara bra men går man på en mellanpris nivå (30-40 euro) så är det förbannat tråkig mat.

Jag åt på mycket golfrestauranger där (eftersom golfen var huvudsyftet med resorna) och det var skiftande kvalitet, men ingen jättehöjdare någonstans. Australien har liknande mat tycker jag, men där är köttet bättre. Fast tillbehören är tråkiga, ibland bara en vissen sallad.
Citera
2009-10-23, 00:05
Medlem
Salgouds avatar
Citat:

Friterad Mars är klassikern, men man kan ofta fråga efter andra chokladsorter i friterat format. Inget kulinariskt mästerverk, såklart, men sjukt jäkla gott första gången iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in