Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det där stämmer väl in rätt bra på mycket friterat tycker jag. Det kan vara syndigt gott i början eller om man äter det sällan, men ofta och mycket blir snabbt äckligt. När jag har varit i länder där de friterar mycket brukar jag längta efter kokt potatis och annat som jag sällan är sugen på här hemma annars... Det känns som att det kommer flott ur porerna.
Visst är det så. Det som är tråkigt bara är att folk direkt dömmer ut mat från vissa länder, exempelvis skottland, bara för att det är vanligare än hemma med friterad mat. Visst fanken är det onyttigt, men det betyder inte att det är äckligt, så ur smaksynpunkt tillför det snarare än tvärt om. Blir väldigt trött på folk som direkt dömmer ut maten här just för att det finns gott om 'chip shops' där allt (nästan) är friterat - det finns så mycket mer än så! Problemet är bara att när folk kommer hit och turistar så är det väldigt enkelt att hitta chippies, då det som sagt finns många, och det är lite spännande att köpa friterad pizza. Bums så har man etablerat att skottsk mat, det är fan BARA friterat - Usch!
Har bott här i 3 år nu, och känner inte en jäkel som äter friterad mat till vardags. Och om det ska ätas friterat blir det allt som ofta antingen bara pommes (efter utekväll, lite motsvarighet till kebaben hemma ur synpunkt att natten brukar avlsutas så), fish & chips eller sausage & chips. Inte så jävla spännande kanske, men det är inte donken heller.
Om man letar sig bort från snabbmaten finns det däremot ett gott utbud av varierad kost; både skottsk, utländsk och kombinationer av de två.
Detsamma gäller såklart brittisk mat i helhet. Egentligen förstår jag inte riktigt vad den här tråden går ut på - rimligen borde det vara att utse ett land vars 'egna' rätter inte håller måttet. Samtidigt är mycket av det som sägs här isf helt irrelevant - i land si och så var min 'medium' stek inte röd nog, osv. I sådana situationer handlar det helt enkelt om smärre matkulturella skillnader i tillagning som egentligen inte betyder något, det är inte värre än att man vet till att beställa 'rare' nästa gång - exempelvis brukar många här i UK säga att man vid besök i frankrike bör beställa medium om man gillar rare osv.
Men om vi nu forutsätter att tråden handlar om kvaliteten på råvaror (jag använder ordet råvaror ganska brett här, och inkluderar exempelvis korv osv) samt lokala specialiteter, så blir diskussionen lite mer intressant men fortsatt helt omöjlig att dömma.
Hur som hels vill jag träda in och försvara UK lite. Även jag var av den fasta åsikten att brittisk mat var usel innan jag kom hit, för det är vad man hör hela tiden hemma. Så är dock inte fallet!
Brittisk Korv
Detta är något jag absolut inte förstår hur folk kan klaga på! Jag har nämt 1-2 gånger i tråden redan, men folk fortsätter att klanka ner på det utan att ge någon motivation. Brittisk korv är i min mening
betydligt godare än svensk - iaf om vi går efter vad som återfinns i vanliga matvarubutiker. Min erfarenhet av Sverige är att korvutbudet består i tråkiga scankorvar med en stoppning som består av generiskt finmalt kött utblandat med massa annat trams, visst kan det vara gott, men ibland vill man ha en korv som faktiskt är köttigt. Då blir utbudet smalt! Allt som oftast finns isterband, vilket är en fin korv, och ibland en lundaknake eller liknande.
Går jag in på butiken precis brevid där jag bor här i Edinburgh så finns b.la.
*Aberdeen Angus Beef & Black Pepper
*Cumberland
*Rosemary & Garlic lamp chipolatas
*Pork and apple
*Leek and chive
*Oak smoked pork sausages with italian herbs
*Toulouse style sausages
*Honey & Rosemary
Osv, osv, osv. minst 20 sorter. Och köttigheten, om man nu kan tillverka det ordet lite fritt, är att jämföra snarare med isterband än vanliga tråkkorvar (vilket natuligtvis också finns att tillgå). Kostar ca 30-35kr för 6 härliga korvar.
Exempel på typiskt Brittisk mat
Britterna är förbannat goda på mat som mättar!
Paj
Detta är något dom kan för jäkla bra! En ordentligt Steak & Ale pie med (inte att förvirra med den gravy du hittar i en chippie eller snorbilliga pubar) potatismos och grönsaker är fruktansvärt gott. Möra bitar av oxkött i en ale stew inbakat en mör, krispis pajdeg tillsammans med lök och svamp - sjukt gott. Sen finns det såklart massa andra varianter, men det är min favorit.
Roast
Folk som tar sin Roast mer seriöst är svårt att hitta. Här lagas maten under en hel dag (minst) med massor av tillbehör som var och en kräver tid och omsorg. Återigen ska denna rätt inte dömas av vad som hittas på billiga pubar på söndagar, det är som att äta ikeas köttbullar och konstatera att svenskar minsann inte kan något om matlagning.
Shepherds Pie
Husmanskost någon? Mumsigt.
Orkar inte skriva mer nu för detta blev jäkligt långt och jag är ordentligt trött.