2018-07-27, 14:33
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Schabowy är inte heller så dumt, dvs polsk schnitzel.
Kotlet schabowy är fina grejer! När jag bodde i Krakow så brukade jag käka det på en liten restuarang minst 1 gång i veckan.
Citera
2018-12-22, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nja, kanske inte hela, eftersom jag inte besökt alla delar av forna Jugoslavien. Dock har jag varit i Belgrad, de inre av Serbien, samt hela kuststräckan ner till Dubrovnik.

Visst, cevapcici är gott. Men det är bara en enda rätt och återigen - inga andra tillbehöv än lite gurk/tomatsallad och vitt bröd. Och återigen - grillat.

~Paul~
Pol jag brukar läsa dina inlägg,jätte fina kina recepter,men allt du sa om maten från för.Jugoslavien är lögn,vi har utmärkt mat på Balkan.Nämner bara några fantastiska rätter:
Surkåls dollmar
Olika filo degs pajer
Fantastiska charkuteri varor
Musaka,Bönor i olika grytor och Gulach,Kyckling på 100 vis ,Fläsk kött som både grill och grytor,rullader,fisk både från hav och flod,osv.
Skäms på dig Pol👎👎👎
Citera
2018-12-23, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabin
Jag är uppväxt med Arabisk och Syriansk mat (Väldigt lika fast Syriansk har lite turkiska inslag)

Och jag kan säga så här Svensk husmanskost knäcker den maten nästan alla ggr.

EDIT: Min personliga favorit är nog det Italienska köket som jag anser vara den bästa i världen Svensk mat tar en andraplats hos mig

Är dehär ett skämt?
Citera
2018-12-23, 10:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilihippo
Pol jag brukar läsa dina inlägg,jätte fina kina recepter,men allt du sa om maten från för.Jugoslavien är lögn,vi har utmärkt mat på Balkan.Nämner bara några fantastiska rätter:
Surkåls dollmar
Olika filo degs pajer
Fantastiska charkuteri varor
Musaka,Bönor i olika grytor och Gulach,Kyckling på 100 vis ,Fläsk kött som både grill och grytor,rullader,fisk både från hav och flod,osv.
Skäms på dig Pol👎👎👎
Ledsen om jag gjort dig upprörd, inte min mening .

Hur som helst, jag förnekar inte att det finns russin i kakan men på det hela är det forna Jugoslaviens mat (enligt min mening) inte mångsidig/raffinerad eller speciellt spännande.

Det handlar mycket om vitt bröd där andra länder använder potatis, pasta, ris eller andra vete-baljprodukter. Jag saknar också såser, grytor och framför allt mat som inte är grillad .

~Paul~
Citera
2019-04-08, 21:29
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Måste väl vara mexico sen USA

Anledning jo för att de är fetaste folkslaget i världen.

Har man bara friterat o ser ut som ett klot så talar väl de om att man har dålig matkultur sant är kass på matlagning ellrr?
Citera
2019-04-08, 23:43
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12

Har man bara friterat o ser ut som ett klot så talar väl de om att man har dålig matkultur sant är kass på matlagning ellrr?

Det har väl snarare mer med livstil att göra än landets gastronomiska renommé?
Förövrigt så anses Mexiko som ett av de bättre köken i världen utanför de klassiska dito.

USA är ett stort land med ett väldigt varierande kök med infuenser ifrån många delar av världen. Är det något speciellt du tänker på när du vill tillskriva USA som ett land med dålig matkultur om vi bortser ifrån att de skulle fritera allt? Vilket de sannerligen inte gör.
Citera
2019-04-14, 22:50
Medlem
Mangelinas avatar
Utan att på något sätt ha varit i alla länder, men engelsk vardagsmat är minst sagt torftigt. Mycket vitt bröd och paneringar på fisk som de glömt att salta. Toast och marmelad till frukost, bärs till kvällen. Ähum, men det finns ett par anledningar till varför folket i detta land är så skrynkliga...

Inte för att det är ett land, men de gånger man varit på Kanarieöarna har man verkligen slagits av den smaklösa maten. Och detta oavsett hotell; oavsett stjärnor på hotell eller om man ätit ute på stan.

Kina: finns mycket god mat också, men hur kan man lyckas med så mycket smaklös mat!?! Dumplings
t ex. smakar inte mycket om man själv inte gör dom
Citera
2019-04-14, 22:54
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12

USA må ha taskig matkultur, men de inte behövt se ut som klot om de rört på benen. Kolla bara på italienare som äter stora mängder pasta, men de flesta är inte feta för det...
Citera
2019-04-15, 05:41
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Utan att på något sätt ha varit i alla länder, men engelsk vardagsmat är minst sagt torftigt. Mycket vitt bröd och paneringar på fisk som de glömt att salta. Toast och marmelad till frukost, bärs till kvällen. Ähum, men det finns ett par anledningar till varför folket i detta land är så skrynkliga...

Inte för att det är ett land, men de gånger man varit på Kanarieöarna har man verkligen slagits av den smaklösa maten. Och detta oavsett hotell; oavsett stjärnor på hotell eller om man ätit ute på stan.

Kina: finns mycket god mat också, men hur kan man lyckas med så mycket smaklös mat!?! Dumplings
t ex. smakar inte mycket om man själv inte gör dom

Kina har åtta olika regionala kök och du pratar bara om det kantonesiska där man sätter stort värde vid en "ren smak". Typ soppor som bara smakar som vatten med en nypa salt i och liknande. Bara så du vet liksom. Mat från Schezuan måste du väl ha provat nån gång?
Citera
2019-04-15, 05:50
Medlem
Knotknets avatar
Turkiet är utan tvekan det sämsta matlandet. Turkar kan verkligen inte laga mat. Och vill man äta en riktigt dålig kebab ska man åka till Turkiet. Märkligt att grannländerna kan laga turkisk mat men inte turkarna själva.
Citera
2019-04-15, 15:53
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Kina har åtta olika regionala kök och du pratar bara om det kantonesiska där man sätter stort värde vid en "ren smak". Typ soppor som bara smakar som vatten med en nypa salt i och liknande. Bara så du vet liksom. Mat från Schezuan måste du väl ha provat nån gång?
Helt rätt! Som jag skrev: finns mycket god mat också, men....
Citera
2019-04-15, 18:56
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ledsen om jag gjort dig upprörd, inte min mening .

Hur som helst, jag förnekar inte att det finns russin i kakan men på det hela är det forna Jugoslaviens mat (enligt min mening) inte mångsidig/raffinerad eller speciellt spännande.

Det handlar mycket om vitt bröd där andra länder använder potatis, pasta, ris eller andra vete-baljprodukter. Jag saknar också såser, grytor och framför allt mat som inte är grillad .

~Paul~

Räknar du in det Slovenska köket i detta? Svampsoppa och fläskgryta med dumplings är trevliga matminnen därifrån. Kan inte påminna mig att jag fick mycket grillat när jag var där. Sedan har de spännande viner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in