2009-03-03, 00:22
Medlem
Kreeps avatar
Har svårt med den mesta sydöst-asiatiska maten. Sliskiga sötsura såser och massa ingefära, tvi fan.
Citera
2009-03-03, 02:41
Medlem
JerryCottons avatar
Nu måste vi nog nyansera debatten... Handlar tråden om landets dåliga cuisine eller om att ni varit till Bulgarien eller Tjeckien och fått dålig mat på en restaurang och där efter käkat på Donken resten av veckan för att få "riktig mat".
Problemet ligger väl närmast i att folk åker till ett land, gärna någon turistfälla, blir bjuden på skitmat och drar en väldigt förhastad slutsats om landets matkultur. Är 100% säker på att alla länder har någon maträtt som faller de flesta på läppen om man tar sig utanför turiststråken.

Som exempel, de som t.e.x. dissar finsk matkultur men gillar den svenska är ju motsägelsefulla då den är gemensam till stor del, köttbullar, kålpudding, fisksoppa, ärtsoppa, kalops, ungspankaka o.s.v...

Så debatten borde nästan särskiljas till att handla antingen om dålig restaurangkultur och dålig inhemsk mat då dessa inte följer hand i hand. Har ätit på ruskigt dåliga krogar i t.e.x. Frankrike, Spanien, Italien o.s.v...
Senast redigerad av JerryCotton 2009-03-03 kl. 02:49.
Citera
2009-03-03, 02:57
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Så debatten borde nästan särskiljas till att handla antingen om dålig restaurangkultur och dålig inhemsk mat då dessa inte följer hand i hand. Har ätit på ruskigt dåliga krogar i t.e.x. Frankrike, Spanien, Italien o.s.v...
Det är en bra poäng, men det behövs självklart inte göras en ny tråd för det. Mindre byråkrati på forumet blir alla gladare av.
Citera
2009-03-03, 03:04
Medlem
Det land som jag har ätit ackligast mat i är Bulgarien.
Citera
2009-03-03, 10:00
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
vilket land tycker du är sämst på mat, matlagning, matkultur och allt som har med mat att göra.

själv tycker jag england. för att vara ett uropeiskt land så har dom jävligt smaklös mat, både smak och utseende mässigt. frukost är i princip det enda dom lyckas halvt med. I mina ögon så är det enda bra ur matväg som kommit från england är jamie oliver gordon ramsay och scrambled eggs.

vad tycker ni?
och motivera nu för fan.. det brukar ni vara bra på i denna forumdel

Om man älskar mat, och inte bara är en inskränkt köttbulleätare, så hittar man mycket fantastisk man i England. Dels har de väldigt många indiska influenser (och ja, det räknas med tanke på att vi äter turkiska kåldolmar nu för tiden och att spaghetti och pizza är på gränsen till nationalrätter hos oss).

Om man ska tala om äldre brittiska rätter, så är även de goda. En vällagad kidneypaj är jättegott. Korvar. Fish and chips. Ungsstekar (populärt på söndagar). Åh, för att inte tala om deras scones- och te-kultur!

Jag kan inte komma på något enskilt land med rent ut sagt äcklig mat, men utifrån de gånger jag ätit etiopisk och eritreansk mat så kan jag säga att den ser minst aptitlig ut av allt det jag ätit. Det ser i princip ut som olika nyanser av bajs på en pannkaka, och jag överdriver inte. Men det smakar ju inte därefter, man måste bara ta sig igenom första steget att stoppa bajs i munnen.
Citera
2009-03-03, 12:25
Bannlyst
Vad med Afrikansk mat? (söder om sahara) När jag tänker efter så känner jag inte till nån typisk rätt faktiskt. - Norr om Sahara är de ju helt arabiserade, så det räknas inte som afrikansk mat.
Citera
2009-03-03, 16:52
Medlem
padrons avatar

Ha ha, Kafir - har du en så våldsam hang-up på araber att du måste in i Matforumet och härja nu också?
Citera
2009-03-03, 21:37
Avslutad
Finns ett enkelt svar på den frågan. Storbritannien har inte ett enda rätt när det gäller matkultur. Inte när det gäller mycket annat heller...
Citera
2009-03-03, 21:42
Medlem
Rhynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom Tucker
Finns ett enkelt svar på den frågan. Storbritannien har inte ett enda rätt när det gäller matkultur. Inte när det gäller mycket annat heller...

Kan inte hålla med dig där riktigt, dock har de många fel men när det kommer till beef wellington, scones, fish n chips så har de rätt
Citera
2009-03-03, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Nu har jag inte varit i Marocko men väl i tex Turkiet. Vad jag syftade mest på är de arabiska restaurangerna i västeuropa och här hemma. - Samma identiska tvårättersmeny. Kebab o Falafel och bara fantasilösa män som serverar. - De som kan laga mat, kvinnorna ser man aldrig. Obligatoriska korancitat på väggarna och ofta en lika inbonad och mysig miljö som för tankarna till mitt eget badrum.

Aldrig har jag sett efter över 10 år i Malmö en arabisk invandrare äta på tex en kinakrog eller tänka sig att äta nåt överhuvudtaget som inte är "arabiskt". Att trycka upp en kokbok med tex fransk mat eller Sushi på arabiska är menlöst, - ingen kommer att köpa den.

Det fantasifullaste jag sett var ett kebabhak som införde mango chutney som extra tillval till "stark sås, svag sås?" Någon kreativitet, fantasi och feeling finns inte, eller ens nåt intresse för vad de jobbar med.

Jag tycker att de borde släppa ut sina kvinnor även efter kl 18 istället. Då skulle det bli ett lyft för restaurangerna.

Jag kan svara AMEN på ditt inlägg, och då är jag ändå inte troende. Jag håller med dig till det fullaste, och att du drog en förhastad slutsats om "arabisk mat" är förlåtet. Här i Sverige är ofta den arabiska maten under all kritik och för att inte tala om "Kinakrogarna" om man nu kan kalla dem kinesiska...? Tveksamt.... De har ju inte en tillstyvelse av vad som är äkta kinesiskmat! Det fins en handfull restauragen i Stockholm som vet vad de gör men resten är massproducerat dravel enligt mig.

Men en riktigt god vällagad fisktagine är utan tvekan en mycket god rätt som inte ens i närheten kan jämföras med Sveriges taffliga försök till Kebab eller Falafel.

MvH
Citera
2009-03-03, 23:34
Bannlyst
Jag väljer hellre arabernas kebab framför grekernas gyros

Nöt framför fläsk helt klart
Citera
2009-03-03, 23:56
Medlem
köpenhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W2J