Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Nominerar norge, alla norrmän jag möter som gäster (kock på en restaurang i stömstad) är fan kulinariska idioter... Det ska vara gott stekt vilket betyder att man gärna ska göra köttbiten welldone sen slänga den i fritösen 5 minuter, lägga den på stekbordet med en 10kg vikt ovanpå för att sen slänga den i chef du pling i ett par till...
Då får man nåt som nästan är gott stekt fast kanske lite för blodigt ändå...
Att bli utskälld för att man inte har "bakadpotatis, oxfile och bearnaisesås" mitt under sommarrushen är underbart... Sen att man inte är en restaurang för att man inte har detta är faktiskt ganska kul...
Norrmän har enligt mina observationer en egenhet att läsa menyn som en slags presentation av vad restaurangen har för råvaror och inte vad det är för rätter.. Hittar de en sak till en rätt så givetvis kommer de vilja ha det till en annan rätt på menyn med en tredje rätts sås och en fjärde rätts garnityr..
Norrman: Går det att få oxfilé istället för kyckling i kycklingpastan?
Kock: eh.. nej det går inte!
N: Men du har ju oxe på menyn...
K: Svaret är ändå nej.
N: jävla dålig service på det här stället...
K: ok.. vad jobbar du med då?
N: jag säljer bilar
K: bra, kan jag komma upp till dig och köpa en skoda fast jag vill ha en porsche motor i?
N: det är inte samma sak...
K: inte?
Normal men dock inte ordagrann (vill inte att gästen ska känna igen sig ifall han nu skulle läsa här (akkuratt, du må ikke ha nån jävla flödeskumm på din parfait) konversation när kocken går ut för att ta en kaffe...
Men men.. Nu ska jag bara ta det lugnt och inte tänka på norrmän ett tag...
Då får man nåt som nästan är gott stekt fast kanske lite för blodigt ändå...
Att bli utskälld för att man inte har "bakadpotatis, oxfile och bearnaisesås" mitt under sommarrushen är underbart... Sen att man inte är en restaurang för att man inte har detta är faktiskt ganska kul...
Norrmän har enligt mina observationer en egenhet att läsa menyn som en slags presentation av vad restaurangen har för råvaror och inte vad det är för rätter.. Hittar de en sak till en rätt så givetvis kommer de vilja ha det till en annan rätt på menyn med en tredje rätts sås och en fjärde rätts garnityr..
Norrman: Går det att få oxfilé istället för kyckling i kycklingpastan?
Kock: eh.. nej det går inte!
N: Men du har ju oxe på menyn...
K: Svaret är ändå nej.
N: jävla dålig service på det här stället...
K: ok.. vad jobbar du med då?
N: jag säljer bilar
K: bra, kan jag komma upp till dig och köpa en skoda fast jag vill ha en porsche motor i?
N: det är inte samma sak...
K: inte?
Normal men dock inte ordagrann (vill inte att gästen ska känna igen sig ifall han nu skulle läsa här (akkuratt, du må ikke ha nån jävla flödeskumm på din parfait) konversation när kocken går ut för att ta en kaffe...
Men men.. Nu ska jag bara ta det lugnt och inte tänka på norrmän ett tag...
Det har väl inte så mycket med matvanor att göra som att norrmän är i regel egoistiska idioter.
Har aldrig varit i ett land där man har så lite omtanke om andra.

Om du nu tänker efter lite och försöker jämföra det grekiska köket med t.ex. det italienska (vilket naturligtvis ocksa smakar bäst med färska ravaror - vilket kök gör inte det? - men ocksa funkar bra i andra länder än Italien) sa kan jag nämna nagra basmatvaror som är grundläggande för hela det italienska köket och som i olika sammansättningar är basen för tusentals maträtter. Notera att jag inte tar till feggrepp som sallad, dressing o.s.v., för dessa är inte unika för det italienska köket. Du kan gärna lista upp de grekiska basvaror som du känner till (och nu syftar jag inte pa ravaror som sallad, oliver, fetaost o.s.v.). Jag lovar dig, efter nagra maträtter som moussaka och bifteki kommer du eller nan annan här att dra upp den där jävla dressingen igen.