2008-12-03, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ap47
Bottennappet av de länder jag besökt måste vara Mongoliet. Tibet var väl inte heller någon stor gastronomisk upplevelse, men det räknas inte som ett land heller...
Tibet, där lär de blanda smör gjort på jakmjölk och salt i sitt te. Vi kan nog enas om att det låter lite skumt för oss västerlänningar.
Citera
2008-12-04, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knifeingutsout
Tibet, där lär de blanda smör gjort på jakmjölk och salt i sitt te. Vi kan nog enas om att det låter lite skumt för oss västerlänningar.

Inte särskilt gott men det går ner om man slutar tänka på det som te och istället föreställer det sig om buljong. Det är i alla fall väldigt mättande och uppfriskande om än lätt illamåendeframkallande.
Citera
2008-12-05, 21:23
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Vilken mat syftar du på då? USA är ju resultat av alla kulturer som kommit till landet. Jag kan inte komma någon typisk amerikansk maträtt. Vi kan föreställa oss vad en italiensk restuarang serverar, vad skulle en "USA-restaurang" servera?
Visst har USA en matkultur. Och Italien styrdes under en lång tid, innan Garibaldi, som en samling isolerade, främlingsfientliga provinser med helt olika mattradition. Det lever kvar, och det som serveras till vardags är fortfarande helt och hållet olika över landet. Om du påstår att en "Italien-restaurang" skulle kunna servera en mer enhetlig och nationell typ av mat än en "USA-restaurang" så är det uppåt väggarna.
Citera
2008-12-05, 21:37
Medlem
JerryCottons avatar
Uttalar mig endast om länder jag besökt, då vinner Norge. De har fina råvaror som inte tas till vara alt. förstörs.
Italien är inte sämst men tycker deras kök är ruskigt överskattat.
Citera
2008-12-05, 21:47
Medlem
dayms avatar
Morots och kålrotslåda på det finska julbordet är ju ta mig fan ingen höjdare, men kan dock inte nominera Finland till kulinära amatörer då karelska piroger med äggsmör är en bit av himmelriket.

Citat:
Ursprungligen postat av zerotolerance
Sverige i sin tur tycker jag har bland den bästa maten i världen
Man kan gå in på vilken restaurang som hellst och få tag på en shysst, väldigt smakfull köttbit med tex potatisgratäng och sallad till (som man ofta måste beställa extra till utomlands)
De är ofta ett ganska brett urval av pasta, kött, fisk, vegetariskt och pizza på svenska restaurang menyerna.

Måste bara be om att få hålla med, Svensk matkultur är utom tvivel den absolut bästa jag stött på i mina resor runt om i världen.
Senast redigerad av daym 2008-12-05 kl. 21:49.
Citera
2008-12-05, 21:59
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knifeingutsout

Jag är nog beredd att hålla med på ett sådant land, eller något annat underutvecklat land där man inte har så mycket att välja på. Jag tror att matkulturer beror på vad man har att tillgå. Har man bara fisk så blir det fisk osv.

Om vi däremot pratar om västerländer där möjligheterna finns så ligger givetvis Storbritannien jäkligt bra till. Det är på något sätt omöjligt att förbigå. Till och med i länder som tidigare tillhörde östblocket så lyckades dom göra något gott på rödbetor, gurkor, bröd och lite olika korvsorter. Men engländarna har bara fått till njurpaj.
Citera
2008-12-05, 22:23
Medlem
sisususis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daym

Måste bara be om att få hålla med, Svensk matkultur är utom tvivel den absolut bästa jag stött på i mina resor runt om i världen.
Välkommen till sällskapsresan från 70talet. Finns det svenskt kaffe? Tycker man att en halvspecial och en pucko är matkultur såvisst.
Citera
2008-12-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Vilken mat syftar du på då? USA är ju resultat av alla kulturer som kommit till landet. Jag kan inte komma någon typisk amerikansk maträtt. Vi kan föreställa oss vad en italiensk restuarang serverar, vad skulle en "USA-restaurang" servera?

Cajun och Creole är ju två matkulturer från louisiana-området, de är visserligen tungt influerade av diverse andra matkulturer dels från europa, dels från regioner runt om bukten men de är ju ändå tvättäkta amerikanska matkulturer.
Citera
2008-12-05, 22:50
Medlem
skalman1973s avatar
Dum fråga ? Svaret är uppenbart Norge tar platsen rakt av med sin jävla smörgåsar
Citera
2008-12-06, 11:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
Välkommen till sällskapsresan från 70talet. Finns det svenskt kaffe? Tycker man att en halvspecial och en pucko är matkultur såvisst.
Jämför du gatuköksmat i samma mening som tradition och det Svenska köket, det funkar inte.

ps. ALDRIG någonsin köp en halvspecial och pucko, så ingen tradition här inte.
Citera
2008-12-06, 12:05
Medlem
man_över_bords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
Nu var det väl inte det h*n syftade på. Hur är det med läskunnigheten egentligen?

~mand
Citera
2008-12-06, 13:39
Medlem
sisususis avatar
Det jag menade med kommentaren är att det är insnöat att betrakta det svenska köket som världens bästa. Visst den svenska husmanskosten har sina guldklimpar men lite vidare vyer skadar inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in