2010-10-27, 16:53
Medlem
Eugnostoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Uzbekerna är i alla fall ena riktiga snitsare på att marinera strimlade morötter. Men annars är kanske inte nivån så hög.

Självfallet skall man inte dra all centralasiatisk mat i gruset och spotta på den, det går att hitta välsmakande upplevelser även där. Jag har inte haft (o)turen att smaka på dess morötter vad jag vet men det låter en smula angenämt. I största allmänhet undviker jag helst kötträtter i många av dessa länder grundat på att det kan vara lite vad som helst som åker ned i grytan hos familjen Nergüj, det är främst genitala delar och från nacken och uppåt som får mig att rygga tillbaka men att äta sallader sköljda i det lokala vattnet är lite som att spela rysk roulette så det gäller att ha koltabletterna nära!
Citera
2010-10-27, 22:45
Medlem
usa, bara skitmat!!
Citera
2010-10-27, 22:59
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av centrinello
usa, bara skitmat!!

Tveksam till att du vet vad du pratar om.
Citera
2010-10-28, 09:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av centrinello
usa, bara skitmat!!

Konstigt då både de bästa japanska, italienska, franska och spanska restauranger ligger på manhattan....

du är från dalarna va?
Citera
2010-10-28, 09:25
Bannlyst
Mat o mat,

alla länder har ju sina plus och sina minus, vissa länder har nog bara minus, Norge, har klart ett ganska dåligt kök, men det har de flesta nordiska länder, visst Wallenbergare är ju jäätegott, men troligen inte svenskt från början,

Sen fr man ju vara rättvis de länder som ligger vid medelhavet har ju mkt mera naturliga råvaror än finland, (finns ju bara mumintroll där), men jag tror Norge går in högst på listan,

lite märkligt faktiskt, då deras priser är hutlösa maten e skit men ändå är norrmannen glad och norge rankas som bästa landet i världen ...hur fan går det ihop, eller är det en bieffekt av varandra
Citera
2010-10-28, 09:47
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solsystemet
Mat o mat,

alla länder har ju sina plus och sina minus, vissa länder har nog bara minus, Norge, har klart ett ganska dåligt kök, men det har de flesta nordiska länder, visst Wallenbergare är ju jäätegott, men troligen inte svenskt från början,

Sen fr man ju vara rättvis de länder som ligger vid medelhavet har ju mkt mera naturliga råvaror än finland, (finns ju bara mumintroll där), men jag tror Norge går in högst på listan,

lite märkligt faktiskt, då deras priser är hutlösa maten e skit men ändå är norrmannen glad och norge rankas som bästa landet i världen ...hur fan går det ihop, eller är det en bieffekt av varandra

Om man spenderar lite tid i norge märker man att det är ganska exakt samma mat som i sverige.
Citera
2010-10-28, 10:25
Medlem
Jonipoons avatar
Helt klart England, de har ingen matkultur för fem öre. Det är fotboll, öl, rugby and Harry Potter som gäller där.
Citera
2010-10-28, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Om man spenderar lite tid i norge märker man att det är ganska exakt samma mat som i sverige.

Jo jag vet men restauranger, snabbmat osv, köpt-mat så att säga har en liten sämre kvalitet
Citera
2010-10-28, 11:16
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Tveksam till att du vet vad du pratar om.

USA har nog en lägstakvalitet som är den högsta jag någonsin varit med om, och då har jag varit i många länder. Går du på ett "burgarhak" som Carls Jr. så kan du få en burgare gjord på 100% ren ryggbiff, malen. En riktigt riktigt bra burgare. Går du på restaurangkedjor som Chillis så får du riktigt bra burgare långt över gemene restaurangburgare i Sverige, för ett lägre pris. Bra mat till låga priser. Sen finns det motsvarande husmanskost på säg Sizzlers som kostar 3 dollar, och är minst lika bra som gubbserveringar i Sverige (som visserligen håller på att dö ut).

Om man sen går upp i pris, så slår USA plötsligt resten av världen med hästlängder. De bästa franska, japanska och italienska kockarna har ju restauranger i USA.

USA är ett matmecka.
Citera
2010-10-28, 11:35
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Jo jag vet men restauranger, snabbmat osv, köpt-mat så att säga har en liten sämre kvalitet

Både ja och nej, har hänt ganska mycket i Oslo dom senaste 5 åren.
Många svenskar börjar dock gråta när det inte smakar som hemma.
Exempelvis kebab och pizza.
Citera
2010-10-28, 11:36
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
USA har nog en lägstakvalitet som är den högsta jag någonsin varit med om, och då har jag varit i många länder. Går du på ett "burgarhak" som Carls Jr. så kan du få en burgare gjord på 100% ren ryggbiff, malen. En riktigt riktigt bra burgare. Går du på restaurangkedjor som Chillis så får du riktigt bra burgare långt över gemene restaurangburgare i Sverige, för ett lägre pris. Bra mat till låga priser. Sen finns det motsvarande husmanskost på säg Sizzlers som kostar 3 dollar, och är minst lika bra som gubbserveringar i Sverige (som visserligen håller på att dö ut).

Om man sen går upp i pris, så slår USA plötsligt resten av världen med hästlängder. De bästa franska, japanska och italienska kockarna har ju restauranger i USA.

USA är ett matmecka.

Bra inlägg, men jag tror du citera fel.
Citera
2010-10-28, 22:30
Medlem
Citat:
Konstigt då både de bästa japanska, italienska, franska och spanska restauranger ligger på manhattan....

du är från dalarna va?

norbotten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in