2009-06-26, 16:35
Medlem
NashuaMoments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Det är lite skumt att sydamerikanska länder inte har nån vidare matkultur (steakhouses från Brasilien och Argentina undantagna). Har en polare som är tillsammans med en tjej från Venezuela som jag var på middag hos för ett tag sen. Stackarn hade stått vid spisen och förberett i flera dagar och möjligen hade jag kanske lite höga förväntningar. Tyvärr var det okryddat och totalt smaklöst. Samma sak när jag var på en peruansk fest för några år sen, okryddat och smaklöst.

Mexikansk mat är också ganska ointressant. Bröd, köttfärs och chili, typ.

Edit: glömde Filippinerna. Grotesk mat - vad man än beställde ville de pracka på en nåt de kallade för "sizzling" - nån slags kolasåssmakande gegga. McDonalds blev räddningen i två veckor.
Inte ens femstjärniga hotell kunde laga anständig mat.

Helt korrekt, många misstar sig och tror att sydamerikansk mat ska vara en het upplevelse. Dock är sanningen att den ofta är torr och intetsägande.
Citera
2009-06-26, 21:14
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NashuaMoment
Helt korrekt, många misstar sig och tror att sydamerikansk mat ska vara en het upplevelse. Dock är sanningen att den ofta är torr och intetsägande.

Jag tänker på grillfester.
Just Chile förknippar jag med stora grillade köttstycken.

Togs upp under Brasilien och Argentina!

Fast grillat kött är väl dock inte på något sätt unikt för den delen av världen.
Citera
2009-06-28, 01:42
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleballe1234
England har nog världens sämsta matkultur.

Baserat på vad? Finns massa gott att äta där, men du kanske bara besökt fish & chips ställena? En ordentligt tillagad Steak & Ale pie är svårslaget.
Citera
2009-06-28, 01:46
Medlem
talans avatar
Alla har ju olika smak, tyckte inte om maten som erbjöds i USA faktiskt. Finns dock inget land som slår Sverige på Pizza
Citera
2009-06-28, 01:56
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Baserat på vad? Finns massa gott att äta där, men du kanske bara besökt fish & chips ställena? En ordentligt tillagad Steak & Ale pie är svårslaget.
Baserat på att dom är dumma i huvudet. Jag har ätit massor av brittisk mat, och det är inget fel på den.

Jämför svensk mat mot brittisk rakt av, och svensk mat har inte en chans.
Citera
2009-06-28, 05:22
Medlem
MadamMims avatar
Mongoliet är en het kandidat!
Citera
2009-06-28, 05:25
Medlem
AverageRs avatar
Håller nog med TS England är det absolut värsta jag varit med om, även Australien, men de har ju fått influenser från Storbritanien såå..
Citera
2009-06-28, 10:35
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Ifrån de få länderna jag har besökt så ligger Laos högst upp på listan. Laap smakade jag flera gånger men vart alltid besviken. Flera rätter har en enorm mängd fisksås, t.ex. papayasalladen. Den enda räddningen från hettan i maten ligger i stickyrice, som man får enorma mängder av på bättre restauranger och faktiskt smakar väldigt gott. Det är möjligt att vanligt folk i Laos äter väldigt gott, men den lilla inblick jag fick så var det 90% stickyrice, och sedan lite fisk, lite grönsaker, ägg och kanske lite kött. Värt att nämna är att Laos är ett av de fattigaste länderna i sydostasien, men jag tycker ändå att deras mat är betydligt sämre än de närliggande länderna.

Om man beställer kaffe i Laos så får man mest troligt en "kaffedrink" vilket förutom kaffebönor ibland innehåller tamarind, rispulver, socker, salt m.m. Då man är van vid kaffe bryggt på vanligt vis så går det inte att dricka laokaffe. Det är väldigt synd att de ska blanda ut kaffet med massa annat då det finns kaffeplantage i Laos som producerar väldigt bra kaffe.

Laos största dragplåster väger dock ensam upp alla nackdelar, Beer Lao. Denna billiga öl säljs i småburkar och enorma 630ml flaskor, den har blivit otroligt populär på sista tiden med resenärer och även lokalbefolkningen.
Citera
2009-06-28, 10:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GILikeYourPants

Laos största dragplåster väger dock ensam upp alla nackdelar, Beer Lao. Denna billiga öl säljs i småburkar och enorma 630ml flaskor
630 ml är 0,63 liter .

~Paul~
Citera
2009-06-28, 11:03
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GILikeYourPants
Ifrån de få länderna jag har besökt så ligger Laos högst upp på listan. Laap smakade jag flera gånger men vart alltid besviken. Flera rätter har en enorm mängd fisksås, t.ex. papayasalladen. Den enda räddningen från hettan i maten ligger i stickyrice, som man får enorma mängder av på bättre restauranger och faktiskt smakar väldigt gott. Det är möjligt att vanligt folk i Laos äter väldigt gott, men den lilla inblick jag fick så var det 90% stickyrice, och sedan lite fisk, lite grönsaker, ägg och kanske lite kött. Värt att nämna är att Laos är ett av de fattigaste länderna i sydostasien, men jag tycker ändå att deras mat är betydligt sämre än de närliggande länderna.

Om man beställer kaffe i Laos så får man mest troligt en "kaffedrink" vilket förutom kaffebönor ibland innehåller tamarind, rispulver, socker, salt m.m. Då man är van vid kaffe bryggt på vanligt vis så går det inte att dricka laokaffe. Det är väldigt synd att de ska blanda ut kaffet med massa annat då det finns kaffeplantage i Laos som producerar väldigt bra kaffe.

Laos största dragplåster väger dock ensam upp alla nackdelar, Beer Lao. Denna billiga öl säljs i småburkar och enorma 630ml flaskor, den har blivit otroligt populär på sista tiden med resenärer och även lokalbefolkningen.
Tja, USA är ju ett rikt land, men deras kaffe smakar ändå för jävligt. Men det är nog bara för att det är utblandat med för mycket vatten...
Citera
2009-06-28, 11:07
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talan
Alla har ju olika smak, tyckte inte om maten som erbjöds i USA faktiskt. Finns dock inget land som slår Sverige på Pizza
Någon som har anekdoter om när deras vänner ifrån utlandet kommer till Sverige och äter pizza? Tycker de att den är lika ljuvlig som vi?
Citera
2009-06-28, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Det är lite skumt att sydamerikanska länder inte har nån vidare matkultur (steakhouses från Brasilien och Argentina undantagna). Har en polare som är tillsammans med en tjej från Venezuela som jag var på middag hos för ett tag sen. Stackarn hade stått vid spisen och förberett i flera dagar och möjligen hade jag kanske lite höga förväntningar. Tyvärr var det okryddat och totalt smaklöst. Samma sak när jag var på en peruansk fest för några år sen, okryddat och smaklöst.

Mexikansk mat är också ganska ointressant. Bröd, köttfärs och chili, typ.

Edit: glömde Filippinerna. Grotesk mat - vad man än beställde ville de pracka på en nåt de kallade för "sizzling" - nån slags kolasåssmakande gegga. McDonalds blev räddningen i två veckor.
Inte ens femstjärniga hotell kunde laga anständig mat.
Jag har bott i Filippinerna och vet inte vad du talar om. Tycka turist trist? Femstjärniga hotell världen över vet inte hur man tillagar mat. Sizzling är för helvete samma som "hot´n spicy". Du blev väl lurad pga av din turistiga uppsyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in