2008-11-28, 23:58
Medlem
Vidfamnes avatar
England utan tvekan.
Citera
2008-11-29, 03:09
Medlem
bengtsson_45s avatar
Finland. sopprötter och skit.
Citera
2008-11-29, 13:35
Medlem
Ellipsiss avatar
POLEN?
Citera
2008-11-29, 15:20
Medlem
sisususis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtsson_45
Finland. sopprötter och skit.
Du verkar ju ha rest runt och testat olika kök runtom i världen. Faktum är att det svenska och finska köket till stora delar är gemensamt. Den största skillnaden jag upplevde som barn i skolbespisningen var användandet av vitpeppar. Det används till nästan allt i sverige medan finnar använder kryddpeppar.
Citera
2008-12-02, 02:07
Medlem
Nauthizs avatar
Som tidigare nämn: England och Polen.
Var i Polen i sommars. Tänk er en hårdrökt getost? Smakade som ett par strumpor som torkat över en lägereld under en hel natt..

Hade en bekant som var på ön Sardinien för inte så länge sedan. Och enligt honom är det den sämsta mat han någonsin har ätit. Det var inga öbor överhuvudtaget som åt på restaurangerna, enbart lurade turister. Det kvittar vad för mat dem gjorde, det var lika dåligt alltihopa.

Bör tilläggas att han är en något tjock tysk i 50- årsåldern och har aptit på det mesta. Att han av alla människor kallar någonting för "oätligt" säger nog en del
Citera
2008-12-02, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gustavsson
US and A enligt mina erfarenheter.

Vilken mat syftar du på då? USA är ju resultat av alla kulturer som kommit till landet. Jag kan inte komma någon typisk amerikansk maträtt. Vi kan föreställa oss vad en italiensk restuarang serverar, vad skulle en "USA-restaurang" servera?
Citera
2008-12-02, 04:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Vilken mat syftar du på då? USA är ju resultat av alla kulturer som kommit till landet. Jag kan inte komma någon typisk amerikansk maträtt. Vi kan föreställa oss vad en italiensk restuarang serverar, vad skulle en "USA-restaurang" servera?

Jag får hålla med dig. USA är ett färgat land. En tråd som jag undvek att ingå i, var det en kille som ville att äta biff i New Orleans, där man bör äta gumbo och jambalaya. I New York finns New York Steak, och i Idaho har dom en välkänd potatisort. Några få exempel.

Kontentan blir väl att man bör satsa på den lokala specialiteten. Förenta staterna är verkligen inget dåligt matland!
Citera
2008-12-02, 05:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Är det ingen som varit på Grönland? Jag är nyfiken.

Nästan inget tillagas på Grönland, ett bevis på det karga klimatet no doubt. Men det är ingen höjdare att äta kall slemmig mat hela tiden, nyttigt är det dock.
Citera
2008-12-02, 06:27
Medlem
Min röst går deffinitivt till norge. Mackor mackor mackor och sedan fiskkakor med skirat smör till kvällsmat!
Har hört att Belgien ska vara riktigt dåliga också med bara fritterat och pommes till allt, stämmer det?

Sverige i sin tur tycker jag har bland den bästa maten i världen
Man kan gå in på vilken restaurang som hellst och få tag på en shysst, väldigt smakfull köttbit med tex potatisgratäng och sallad till (som man ofta måste beställa extra till utomlands)
De är ofta ett ganska brett urval av pasta, kött, fisk, vegetariskt och pizza på svenska restaurang menyerna.
Citera
2008-12-03, 19:31
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:

Jag tänkte mest på hur en "Svensson" fast motsvarande i USA äter, enligt min erfarenhet av New York. En sunkig pizza från en "pizzeria" ute i förorten, så är man borta en halv dag, sittandes på muggen. Jag har varit kock i NYC förövrigt, på Aquavit. Restauranger finns det jävligt många som är schyssta, så just den kulturen är det absolut inget fel på.

Mvh.
Citera
2008-12-03, 20:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag kan inte komma någon typisk amerikansk maträtt.
Det där är ju förståss en grov generalisering. Kolla gärna mitt inlägg: https://www.flashback.org/showthread.php?t=508281&page=31

~Paul~
Citera
2008-12-03, 20:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det där är ju förståss en grov generalisering. Kolla gärna mitt inlägg: https://www.flashback.org/showthread.php?t=508281&page=31

~Paul~
Glöm inte gumbo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in