2007-07-17, 22:29
Medlem
-Q-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Hur fan skall jag kunna veta att du stått i Feskekörka halva ditt liv och kokat makrelloljor om du postar ett så jävla korkat och insiktslöst inlägg som det jag svarade på? Jag snackar inte om "Göööööööötet" eller "Smöööööööögen" här utan jag snackar om Sverige generellt. Vi är en kustnation med massor med hav, sjöar och vattendrag. Sett mot den jävla bakgrunden, så är det kass utbud av JÄVLA FÄRSK FISK här i Riket. Förklara annars varför folk går på snabbköpet (där säkert 98% av alla jävla svenskar gör sina matinköp) och handlar färgade djupfrysta puckar med odlad norsk lax eller styckfryst djuphavsfisk från Stilla Havet, nödtorftigt förklädd som Torsk? Eller varför man i kuststäder som Malmö, Trelleborg, Kalmar, Karlskrona Landskrona, Västervik, Helsingborg, Ängelholm, Halmstad, Båstad m.fl har en jävla HUSVAGN som kommer från "Gööööööööööteborg" udda veckor på torsdagar när det är fullmåne med "färsk" fisk? Matkultur?! Kyss arslet! Jag hävdar att 80% av Sveriges befolkning inte skulle känna igen en färsk jävla fisk om den så hoppade upp och bet dem i arslet! Ännu färre skulle kunna rensa den! Är du inte medveten om detta, som "fiskhandlare ett antal år", så måste du gå på RÖKHEROIN!

Du har ingen jävla aning om var jag rest, var och vad jag käkat eller tillagat, så pipe it down, fuckface!
Fast östersjön är väl rätt utfiskat eller? Det enda det finns gott om är odlad lax...
(har jag fått för mig)
Citera
2007-07-17, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Oves i Sävedalen

~Paul~

Nej, Farbror Maltes i Kårböle, de serverar Calvados till 200 grammaren!
Citera
2007-07-17, 22:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av överlägsen
Nej, Farbror Maltes i Kårböle, de serverar Calvados till 200 grammaren!
Hahahaa OK.

~Paul~
Citera
2007-07-18, 11:55
Medlem
De länder jag har varit i har haft magnifik mat.

Så slänger min röst på Sverige.
Citera
2007-07-18, 13:20
Medlem
Då jag rest runt en hel del så har jag aldrig stött på oätlig mat, vare sig det gällt finare restauranger eller gatukök.

Dock ligger Irland tätt följt av Storbritannien och Ukraina (fina råvaror som inte tillagas bra) på min bottenlista, även fast jag hört att Irländska köket har börjat blomstra.
Citera
2007-07-18, 15:59
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Q-
Fast östersjön är väl rätt utfiskat eller? Det enda det finns gott om är odlad lax...
(har jag fått för mig)

Jag tror inte att Gösen jag fick upp igår håller med dig...

Efter att ha läst igenom tråden igen känner jag mig tvungen att lägga en svag röst på USA även om det tydligen är tabu. Visst, köket är mångkulturellt men ger ofta en jävligt skadad bild av respektive kulturs matkultur. Det har alltid varit patrasket som emigrerat och det märks!

Judematen spottar jag på (oj, är han Nazist?). Kosher är ett hån mot världens alla matälskare. Bagel med färskost och lax är dock ett sällsynt undantag. Det misshandlade köttet må vara heligt och välsignat men knappast gott. Religion och mat går inte ihop!

Att onanera med ketchup är inte heller så nice. Ketchup har inget på ostronbrickan att göra och inte heller i en korg på ett fancy sashimiställe

Dålig kvalitet på såserna är det också i allmänhet. Ofta så simpla att en WT-farsa skulle kunna slänga ihop dem under en reklampaus med en folköl i ena handen och en Prince i den andra. Jag har också märkt en trend av att ha för lite alkohol i såser som ska innehålla alkohol.

Sedan måste jag säga att matlagningen ofta lider av fantasibrist. Det finns annat än pommes och bakpotatis att servera till grillad biff och snälla ge mig inte valet mellan smör och blåmögelost med färskost som ”sås” när biffen sticker på 100 $.

Veganmat och annat newage-flumm borde förbjudas! En soppa på enbart grönsaksbuljong blir inte ett mästerverk av tre sjögräsblad. Det värsta av allt är dock alla köttimitationer. Det ska vara ”the real deal”, sojabiffar duger inte ens som hundmat!

Som avslutning vill jag lägga en rejäl spottloska på alla vidriga diners som man ibland tvingas käka på i brist på annat när blodsockret faller. De Svenska sunkhaken känns fräscha i jämförelse! Är man inne längre än en halvtimma blir det till att tvätta håret om man nu inte gillar ”flottlooken”.

Ja ja ja ja, jag vet! Det finns sjyst käk också, men jag var tvungen…
Citera
2007-07-20, 11:12
Medlem
Det finns flera bedrövliga matländer. Det mellanafrikanska och norska köket är ju som bekant något i hästväg. Om möjligt skulle jag säga att det lettiska är snäppet värre efter att låtit mig väl smakas av en kall, kokt gädda med hasselnötter. Men priset går nog till Skottland, om man nu inte har går igång på haggis och deep-fried marsbars../J.
Citera
2007-07-20, 12:39
Medlem
Finland är..

helt underbara på att göra soppor.. Det kan dom verkligen.
Citera
2007-07-20, 12:55
Medlem
sillybillys avatar
lägger min röst på irland, svindyrt är det också!

bästa maten jag har smakat har varit i portugal, helt tveklöst!
Citera
2007-07-20, 13:36
Medlem
Zookarens avatar
Gcc

Måste slå ett slag för Saudi Arabiens totala avsaknad på matkultur.

Köttstycken med ris, inga kryddor ingen sås. Det är vad som bjuds! Till det dricks vatten eller coca-cola, iaf om man är local.

Egypten har, för övrigt, jävligt risig mat. Kokt kamelmage, yuack!
Citera
2007-07-20, 16:01
Bannlyst
Måste hålla med skaran som sågar Engelsk mat. Den är verkligen vidrig. Margarin,salt,socker, vinäger och vetemjöl är basen i ca 90% av allt som serveras.
Citera
2007-07-23, 17:48
Medlem
Rubbes avatar
Brittiska öarna har flera nämnt och nog är det så att de generellt håller extremt låg nivå på vad som serveras. Men personligen har jag svårt att se att nåt land slår min frus hemland Taiwan. Visst går det att finna god mat där, men då oftast på nån japansk, thailändsk eller koreansk meny. Den inhemska maten är influerad av samtliga de stora kinesiska köken och om den kinesiska maten smakar som i Taiwan är jag beredd att även hålla med den som nämnde Kina. I Taiwan har man ännu inte lärt sig att skära bort de delar av djuret som inte är ätbara. Således sitter man oftast med seniga jävla fettbitar som inte går att bita av eller att tugga överhuvudtaget. Lägg till alla konstiga maneter och andra underliga havsråvaror man har i maten. Varje gång jag åker dit så är det med tanken att "den här gången ska jag hitta några riktigt bra ställen med riktigt god mat" och varje gång slutar resan med kompromissen att jag får söka mig till de utländska köken medan frugan och hennes familj käkar grisöron eller vad det nu kan vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in