2019-10-26, 22:43
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Vi vet ju inte vad du har ätit, perkele.
Tyvärr så kan jag inte namnen på finska maträtter eller finsk mat överhuvudtaget, men allt i allt så har jag inte smakat på sämre mat. De som säger att engelskmännen har dålig mat kan inte ha smakat på finsk mat.
Citera
2019-10-26, 22:44
Medlem
cybergrodans avatar
Nu kan jag vara helt ute och cykla. Men är det inte så att den finländska maten är ''enkel'' och ''billig'' eftersom landet varit drabbad av krig och att man under den tiden behövt göra mat på få och billiga råvaror? Visst behöver det inte vara så längre, men jag tänker att de mer traditionella rätterna (som bör vara de vi icke-finnar känner till som mest) är just såna rätter.
Sen, som någon tidigare skrivit, hör det säkert ihop med att maten deras också influerats av grannlandet i öst. Rysk mat är väl sällan något vi svenskar brukar äta.
Citera
2019-10-26, 22:54
Medlem
Ryggradsluss avatar
De som inte tycker om karelska piroger är dumma i huvudet..

Hehe nejdå.
Men det tar ändå priset.
Karelska piroger skulle jag ta med till Afrika..

Sen finns säkert mycket gott.
God makkara, som är korv.
Eksellent senap.

Ja vanlig god mat mer eller mindre.
Sen lådorna är jag inte mycket för.
Ännu, iallafall.
Citera
2019-10-26, 22:55
Medlem
JulietsBleedings avatar
Jag tycker finsk korv slår nästan alla andra länders jag smakat.
Sen gillar jag julens leverlåda (utan russin! ) bättre än morots och kålrotslådan.
Deras rågbröd är fantastiskt. Vi åker på kryssning i december , då ska jag köpa med mig bröd hem.
Höll på att glömma svampsalladen du kan köpa där. Mumsigt!
Citera
2019-10-26, 22:55
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Jag nämnde en rätt (morotslåda) eftersom att det är den enda finska rätten som jag vet/minns namnet på, men jag säkert smakat på ett 10 tals finska rätter och alla rätterna har smakat gam, tycker även att finskt bröd och finska bullar/kakor är av sämsta kvalitet. Till upplysning så kan jag säga att jag är 33 år.

Håller inte med. Skulle säga att både Finland, Norge och i viss mån Danmark har bättre brödkultur än Sverige.
Svensken öser av tradition in en jävla massa socker i mat och speciellt i bröd, vilket gör att allt smakar kaka.
Det finns en anledning till att norrmännen kallar svenskarna för "sötebror"
Citera
2019-10-26, 23:17
Medlem
Helt korrekt. Finsk mat är ruggigt dålig.
Citera
2019-10-26, 23:17
Medlem
Nej jag e inte så pigg på svensk traditionell mat som lutfisk, surströmming, flottiga prinskorvar som smakar aluminiumfolie när man tuggar på dom, spenat o annat skit.

Alla länders mat passar inte alla, men det är alltid någon som äter och tycker det är gott, det här är en lite efterbliven tråd med barn som gnäller.
Citera
2019-10-26, 23:24
Bannlyst
Håller helt o håller med.
Finland borde vi annexera och kolonisera igen, de kan uppenbart inte hantera att ha ett eget land, så äcklig matkultur dom har.
Citera
2019-10-26, 23:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Gamla gubbens kärring är från Finland och de "jättegoda" finska rätterna som morotslåda m.m. smakar asäckligt, har smakat mkt på finsk mat men tror inte att jag har käkat ngn finsk mat som jag kan säga var gott. Håller inte alls med om att finsk mat är lik svensk mat.

Nåja, nu ska du inte vara tråkig utöver "vår östra riksdel"..

Finska piroger är inte så jättebra, eftersom dessa liknar vulva och smakar tyvärr samma.
(Nåja, vi är ju alla olika i sinnet..).

Håller faktiskt med dig här och nu att "finsk mat" är rätt tråkig. Jag gillar i och för sig olika "kålgrytor", men finnarna tror jag går lite väl för långt..

Finsk mat är generellt väldigt lik "svensk mat": Köttbullar, potatismos med tillhörande lingonsylt.. TYP!
Citera
2019-10-26, 23:27
Avstängd
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrimsonSemper
Håller helt o håller med.
Finland borde vi annexera och kolonisera igen, de kan uppenbart inte hantera att ha ett eget land, så äcklig matkultur dom har.

Surströmming.
Citera
2019-10-26, 23:34
Avslutad
Nordisk/skandinavisk mat är i stort sett samma sorts mat om man äter i Storbritannien, i Centraleuropa och på Balkan. Eller rättare sagt, 90% av ingredienserna är samma och exempelvis många grytor påminner om varandra. Skillnaden mellan en kalops, en gulasch och en boeuf bourguignon är hårfin. Det handlar om att rätterna lutar åt varsitt håll, där den svenska kalopsen fokuserar på lök och salt, gulaschen på paprikan och boeuf bourguignonen på rödvin och vitlök. Men till 90% är det samma ingredienser som kokar på samma vis lika länge.

Samma sak med exempelvis östblockets kotlet (som även finns i en icke-grisvariant i Persien). Det är typ vår pannbiff.

Det finns mängder med andra exempel. Mat i Europa är i stort sett likadan oavsett var man tittar. Lokala variationer och/eller ingredienser tillkommer men det är samma matkultur över hela banan.
Citera
2019-10-26, 23:55
Medlem
Citat:
Jag nämnde en rätt (morotslåda) eftersom att det är den enda finska rätten som jag vet/minns namnet på, men jag säkert smakat på ett 10 tals finska rätter och alla rätterna har smakat gam, tycker även att finskt bröd och finska bullar/kakor är av sämsta kvalitet. Till upplysning så kan jag säga att jag är 33 år.

Så därför smakar enligt dig finska vilträtter, finsk grillkorv med finsk senap (viktig!), finska köttpiroger med nakki (finska småkorvar), alla otaliga finska korv- och skinkpålägg, all finskt bröd, finska köttbullar, finsk sill, potatislåda, smörgåsar med alla möjligt som t.ex. renröra, all torkad viltkött, finska kräftor, alla fiskrätter, helmivälling och helmigröt, alla soppor, alla svampstuvningar och svampröror, ostbröd, getost och all annan ost, blodpudding och allting otaligt annat objektivt sett skit?

Nej, objektivt sett är de inte av sämsta kvalitet. Finskt rågbröd är nyttigare än många andra brödsorter, samt när jag en gång läste EU:s rapport om matkvalitén inom EU, så visade den att Finland har EU:s renaste mat. Som jämförelse hamnade svensk mat inte ens bland de bästa på listan.

Som finne kan jag själv gilla vissa matkulturer mer, som t.ex den grekiska. Samtidigt tycker jag att det finska köket är bättre än det svenska. De är och förblir ganska lika, men finnarna är helt enkelt ett strå vassare på vissa saker. Svenskarna får dock ett poäng för Janssons frestelse. Hur som helst blir det smått komiskt när en svensk startar en liknande tråd. Var finns självinsikten? Oavsett vad man tycker om det, så hade det kanske varit en begriplig åsikt hos en italienare, en thailändare o.s.v., men en svensk? Verkligen?
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2019-10-27 kl. 00:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in