2019-10-26, 21:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aranka444
Jag som tyckte att norrmän har den jävligaste mat, åtminstone i fjällen där man betalar så djävulens mycket för allt, men maten var skit.
Vad är det som inte smakar bra?
Citera
2019-10-26, 21:31
Medlem
Får erkänna att jag hade dålig koll på finsk mat men av den här länken att döma så påminner finsk mat rätt mycket om vår mat. Rökt fisk, kötbullar, potatismos, inlagd sill osv tillhör deras traditionella mat.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Finländska_köket
Citera
2019-10-26, 21:33
Avstängd
Det finns BRAA saker från Finland - Tjärtabletter - däremot smakar finsk lakrits skit
Citera
2019-10-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad är det som inte smakar bra?

+1 jag vill också veta(, jag har själv ingen erfarenheit av finsk mat förutom hårdbröd vilket jag gilla. .. .....)
Citera
2019-10-26, 21:34
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Lakrits är gott
Även kålrotslåda och morotslåda
Memma är ordinärt men jag gillar det
Karelska piroger känns menlös
Koskenkorva kan vara gott

Sedan äter dom Någon slags korvsoppa också som säkert god måndagslunch
Senast redigerad av Trevligt.konto 2019-10-26 kl. 21:42.
Citera
2019-10-26, 21:38
Medlem
BloodRedMoons avatar
Finska piroger ska du prova. Finns på Lidl.
Citera
2019-10-26, 21:40
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Varför är finsk mat så jävla vidrig och varför så är finsk mat så mkt sämre än vad svensk, dansk eller norsk mat är?

Vilka finska rätter har du provat? Tycker det inte skiljer sig så mycket från svensk husmanskost, förutom att de har godare bröd i Finland.
Citera
2019-10-26, 21:43
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Vilka finska rätter har du provat? Tycker det inte skiljer sig så mycket från svensk husmanskost, förutom att de har godare bröd i Finland.

Skulle nog säga att den finska maten är rätt ”stram”.

Inga brännvinsbord eller wallenbbergare, kroppkakor med fläsk.
Citera
2019-10-26, 21:44
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Gamla gubbens kärring är från Finland och de "jättegoda" finska rätterna som morotslåda m.m. smakar asäckligt, har smakat mkt på finsk mat men tror inte att jag har käkat ngn finsk mat som jag kan säga var gott. Håller inte alls med om att finsk mat är lik svensk mat.
Citera
2019-10-26, 21:50
Medlem
Citat:
Varför är finsk mat så jävla vidrig och varför så är finsk mat så mkt sämre än vad svensk, dansk eller norsk mat är?
Som etnisk finne ostkorv rispirog med ost på.basturökt skinka.En pirog med köttfärs.
Citera
2019-10-26, 21:52
Medlem
Citat:
Gamla gubbens kärring är från Finland och de "jättegoda" finska rätterna som morotslåda m.m. smakar asäckligt, har smakat mkt på finsk mat men tror inte att jag har käkat ngn finsk mat som jag kan säga var gott. Håller inte alls med om att finsk mat är lik svensk mat.
Säger dito på den rätten,å vidrigaste memman.
Citera
2019-10-26, 21:54
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:

Nja, helt lik till 100% är den ju inte, men det är ju basic mat. Kött och potatis och liknande.

Som det är med all mat så ligger mycket på kocken. Kan man inte laga mat så smakar det inte bra.
Tyvärr har den gamla tanten som gjorde den godaste morotslådan jag smakat gått ur tiden..

Vad betecknar du som god svensk mat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in