2007-06-29, 01:37
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Vilket land är sämst på mat?

Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Norge får min röst, alla gånger. Trots all fisk de borde ha, blir man bara serverad pannbiff med brunsås och sönderkokta grönsaker. Dyrt är det också.
Korrekt. Efter det självklara konstaterandet är tråden rel ointressant. Norskarnas matkultur är sämst i världen.
Citera
2007-06-29, 02:19
Medlem
Mikaeldwights avatar
Var på krogen ett par gånger i Reykjavijk och åt något av det godaste , torskgratäng/gryta med bacon .. så Islänningarna tycker jag nog är bättre än norbaggarna,, vi åt nog någon korv i någon kiosk som var godkänd..
sen lite OT så kryddade Islänska tjejjerna upp stämningen, dom sitter inte med benen i kors.
Citera
2007-06-29, 05:47
Bannlyst
Norge kommer etta. Sverige är väl ingen höjdare trots vissa höjdpunkter, nu pratar vi inhemsk mat, brunsås, stabbig kålpudding osv... faller väl oss i sverige på läppen men palt, falukorv och kroppkakor är väl knappast några kulinariska höjdpunkter? Nävgröt, surströmming, svartsoppa, lungmos, lapskojs... lätt att glömma bort att var och en i sitt hemland förerdar sitt käk annars så skulle det väl inte finnas "husman" i alla länder?
Hela diskussionen är ganska godtycklig... Tror det redan finns en liknande tråd dessutom.
Citera
2007-06-29, 08:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infinite love
Menar du hela Jugoslavien?
Nja, kanske inte hela, eftersom jag inte besökt alla delar av forna Jugoslavien. Dock har jag varit i Belgrad, de inre av Serbien, samt hela kuststräckan ner till Dubrovnik.

Visst, cevapcici är gott. Men det är bara en enda rätt och återigen - inga andra tillbehöv än lite gurk/tomatsallad och vitt bröd. Och återigen - grillat.

~Paul~
Citera
2007-06-29, 08:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
En gulasch gör ingen sommar. Ett bra tecken på fattig matkultur är en väl utvecklad gulasch.

Men jag har ångrat mig en aning, tycker nog att alla kök har något intresssant att erbjuda. Åt till exempel en väl tillagad grisknorr i Tjeckien för ett par år sedan. Mmmmmm.
Nu var det inte endast gulasch, det var olika former av lammraguer, grönsaksrätter, potatisgrytor och charkuterivaror.

Tjeckien har enligt min mening ett av Europas bästa kök. Klart underskattat. Det har gått rykten om att deras mat är så himla fet. Det stämmer till en viss grad.

Men Tjeckien som ligger exakt i hjärtat av Europa får influenser från alla geografiska håll och deras cross-over matlagning är suverän. Jag gillar speciellt deras bröd, charkuterivaror samt den traditionella maten i samband med grisslakt. Det gör heller inte ont att skölja ner denna mat med en äkta Staropramen eller Budvar på fat .

~Paul~
Citera
2007-06-29, 08:38
Bannlyst
Flera stycken här nämner Bulgarien, bl.a. Varna. Min fru har varit i Varna för tiotalet år sedan men jag har haft den stora nåden att slippa. Varför i hela helvete åker man till en gammal öststat vars största celebriteter är skäggiga kulstöterskor och ett fotbollslag vars förbundskapten får Bagdad Bob att framstå som trovärdig och pålitlig? Det finns hundratals vettiga resmål i Europa, varför väljer så många svenskar att åka till ett fattigt u-land under sina fyra sommarveckor? Är det för att man vill kunna unna sig lite extra och detta extra är ohyggligt billigt i en före detta Sovjetrepublik där folks månadslöner är ungefär likställda med vad jag betalar i elräkning? Det är ju bl.a. därför Thailand lockar, allt lär vara billigt för oss nordbor. Har folk det så uselt att de måste semestra i u-länder för att kunna äta ute och handla kläder?

// Roger P.
Citera
2007-06-29, 08:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Varför i hela helvete åker man till en gammal öststat
Det här är ju iof en annan diskussion än vad tråden handlar om. Men OK. Jag tror att många svenskar åker till de här länderna för att festa/supa helt enkelt. Det de sparar in på graden av hotellklass och mat det tjänar de in i samband med drickandet .

I ärlighetens namn så finns det ofta en hel del att titta på i dessa länder, bara man ger sig tid att utforska dessa möjligheter.

~Paul~
Citera
2007-06-29, 08:59
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
I Tunisien har jag fått sämst mat, fast det var på -80-talet kanske det är bättre där nu.
England verkar rätt jobbigt också, jag var där som barn och visste inte så mycket, men när man ser deras mat i dag blir man ju rädd, folk jag känner har jobbat i England och de fick en lite påse chips med i frukosten, då brister det rätt bra i matkunskapen.
Citera
2007-06-29, 08:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det här är ju iof en annan diskussion än vad tråden handlar om.
Iofs. Kanske någon vänlig moderator ville göra sig besväret att bryta loss den här förgreningen till en egen tråd.

Citat:
Jag tror att många svenskar åker till de här länderna för att festa/supa helt enkelt. Det de sparar in på graden av hotellklass och mat det tjänar de in i samband med drickandet .
Efter vad jag har förstått så är det även vanligt att barnfamiljer och äldre åker till Bulgarien och då främst Varna/Albena. Varför åker man till Albena istället för till Provence eller Katalonien? Eller varför inte Rom eller Grekland?

Citat:
I ärlighetens namn så finns det ofta en hel del att titta på i dessa länder, bara man ger sig tid att utforska dessa möjligheter.
Betongmonument över sovjetiska stridsvagnar? Enorma öppna torg avsedda för militärparader? Den diskreta charmen hos ett i gråbetong formgjutet höghusområde med viss förekomst av slitage och klotter? Loppiga rökande kepsförsedda karlar i slitna gabardinkostymer som sitter på pallar utomhus och skriker på varann om de senaste fotbollsresultaten i en europeisk liga ingen av oss hört talas om samtidigt som en transistorradio skorrar fram märklig folkmusik från ett kassettband?

// Roger P.
Citera
2007-06-29, 09:12
Medlem
Tiljans avatar
Citat:

Men skall jag vara ärlig så anser jag personligen att det forna Jugoslavien tar priset för den sämsta maten i Europa. Man äter varken ris, potatis eller något annat tillbehör än vitt bröd. Maten simmar i fett och köttet är oftast tillagat utan någon speciell finess. För att få ner maten så är juggarna duktiga på att vräka i sig starka pepperonipaprikor.

Min röst för Europas sämsta mat går således till forna Jugoslavien (sorry alla invandrare ).

~Paul~

Måste återupprätta kroatiens heder. Spenderade två semesterveckor på en ö utanför Zadar för två år sedan. Det var två fina matveckor. Billig och god mat och billig öl. Mkt grillat kött, men även mkt fisk & skaldjur, pastarätter och gott bröd och goda ostar. Det serverades både potatis och grönsaker som tillbehör. Däremot är det inget bra land för vegetarianer, vännen som var med hade inte mkt att välja på.
Citera
2007-06-29, 09:22
Medlem
Fittsparks avatar
Jag kan till viss del hålla med om att England ligger riktigt illa till, trots att friterade champinjoner med ketchup har sin charm på pubben.

Själv tycker jag att Frankrike lätt har det mest överskattade köket, fast det är ju inte vad som frågades...
Citera
2007-06-29, 09:31
Medlem
Min röst går tveklöst till Norge.1992 så var jag på en flugfiskekurs i Norge som varade i 1vecka.Innan kursen fick jag hem en broschyr med lite information om fisket,boendet etc.Glömmer dock aldrig att ledaren skrev i slutet OBS mycket god middag serveras varje dag efter fisket.Det var det äckligaste jag ätit i hela mitt liv.Var Norsk husmanskost typ halvfabrikat.Ska man äta gott i Norge får man väl gå på nån fin restaurang där varmrätterna kostar från 500 Nkr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in