2012-06-20, 07:02
Medlem
ragingcows avatar
Skottland verkar ju inte ha så god mat kolla bara en av deras mest kända maträtt Haggis http://www.google.se/imgres?q=haggis&um=1&hl=sv&sa=N&rlz=1T4WZPA_enSE36 5SE368&biw=1280&bih=496&tbm=isch&tbnid=ntlPN_kc0fj 4CM:&imgrefurl=http://justnujusthar.wordpress.com/2011/07/29/haggis-skottlands-mest-kanda-matratt/&docid=gHGh-R-GgD-_MM&imgurl=http://justnujusthar.files.wordpress.com/2011/07/haggis.jpg&w=500&h=375&ei=V1nhT4C1FcrdsgbXm9Fy&zoo m=1&iact=hc&vpx=336&vpy=152&dur=421&hovh=194&hovw= 259&tx=132&ty=94&sig=102887795357756325650&page=1& tbnh=144&tbnw=192&start=0&ndsp=10&ved=1t:429,r:1,s :0,i:73 det ser ju fan ut som en jättetestikel med bajs i.
Citera
2012-06-20, 15:20
Medlem
C.A.Tls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Håller inte med.
Verkar vara en vanlig missuppfattning att amerikansk matkultur består av McDonald's och KFC.

Tvärtom är den amerikanska matkulturen enormt rik och varierande. Den kan dels delas in efter region, dels etniskt. Håller själv det nordost-amerikanska köket högt, New England och New York.

Jag är ingen expert inom detta ämne så du kan mycket väl ha rätt, men vad är det för maträtter som "definierar" den Amerikanska matkulturen?
Citera
2012-06-20, 15:24
Medlem
Marcus.Antoniuss avatar
Portugal och Norge är outstanding enligt mig.
Portugal använder sina råvaror helt utan kryddning, och i Norge går det an att äta seafood eftersom det är svårt att misslyckas med att koka krabba och räkor. "Lagad" mat däremot är en total katastrof.
Citera
2012-07-02, 11:33
Medlem
Kommunistfans avatar
Norge. Strimlad Biff stekt i soja med 10 minuters pasta. 200 spänn på en resturang. Det verkar vara gå ut för dom. Annars äter dom sina jävla mackor
Citera
2012-07-02, 11:43
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfan
Norge. Strimlad Biff stekt i soja med 10 minuters pasta. 200 spänn på en resturang. Det verkar vara gå ut för dom. Annars äter dom sina jävla mackor
Ja, norskarnas nationalrätt är ju fryspizza.
Annars vet jag bara att de kör kokt torsk med becha, typ.
Frågan är om finnarna är grymmare med sina köttlösa piroger med risgrynsgröt.
Citera
2012-07-02, 11:46
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfan

Fattar inte hur man kan döma ut ett helt lands mat pga ett dåligt restaurangbesök.

Jag åt här http://maaemo.no/meny/
Ska jag då tycka att Norge är världens bästa matland?

Förövrigt är det grymt att äta mackor till lunch. Visa mig ett annat land än Sverige där det är norm att käka en hel jävla middag till lunch?
Citera
2012-07-02, 11:50
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Ja, norskarnas nationalrätt är ju fryspizza.
Annars vet jag bara att de kör kokt torsk med becha, typ.
Frågan är om finnarna är grymmare med sina köttlösa piroger med risgrynsgröt.

För att inga araber invaderade pizzanäringen ja.

Svenskarnas nationalrätt är pizza med Bearnaisesås.

Fan öka nivån på den här skittråden lite.
Citera
2012-07-02, 16:39
Medlem
christerys avatar
Jag tror inte jag kan döma ut ett land pga att jag inte gillar deras mat, dvs att jag tycker att det är dåligt.

Ska man döma ut det på att dom har inspirerats från andra länder? nej, det verkar lika korkat.

Ska man döma ut landet för att det inte växer vidare bra där, utan dom får käka säl, val samt nån rutten lunnefågel?

Jag tror nog att man gör så gott man kan med de resurser och den traditions man har.

Jag skulle döma ut indien (utan att ha varit där, men ska dit) , inte för maten - utan för magsjukan som man (ryktesvis) får ifall man vill käka kött.
Citera
2012-07-02, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus.Antonius
Portugal och Norge är outstanding enligt mig.
Portugal använder sina råvaror helt utan kryddning, och i Norge går det an att äta seafood eftersom det är svårt att misslyckas med att koka krabba och räkor. "Lagad" mat däremot är en total katastrof.

Instämmer att Protugal är ett uselt matland.

Kötträtter är bara att undvika då de styckar köttet på ett jäkligt udda sätt.

Fisk är det enda som jag äter när jag själv är i Portugal men det blir jäkligt träligt efter ett tag...
Citera
2012-07-02, 17:55
Medlem
MeanMEs avatar
Island, Norge, Portugal, Sverige och Storbrittanien.

Svensk snabbmat, vägkrogsmat, lunchrestauranger och låg till normalprisrestauranger
är kass. Mat till äldre som ges genom hemtjänsten är kriminellt dålig.
Skolmaten är inte mycket bättre
Tar man ett snitt på kvaliten på all mat som serveras i ett land på alla matseerveringar
är jag övertygad om att Sverge skulle tävla om en av bottenplaseringarna.

Stannar man till vid en vägkrog idag och beställer tex pytt i panna så är allt utom
kolbitar flytande i fett med totalt smaklösa rödbetor och ett sladdrigt ägg ett uppköp.
Citera
2012-07-05, 07:49
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.A.Tl
Jag är ingen expert inom detta ämne så du kan mycket väl ha rätt, men vad är det för maträtter som "definierar" den Amerikanska matkulturen?

Kött. Högkvalitativt kött.

I Sverige finns i princip inget vettigt kött. Bara i storstädernas saluhallar kan man hitta välhängt nötkött av bra kvalitet. Alla som varit i USA och upplevt deras steaks kommer för evigt att känna sig lurade när de sätter tänderna i sitt hårdgrillade konsumkött hemma på verandan i Sölvesborg.
Citera
2012-07-06, 01:05
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Förövrigt är det grymt att äta mackor till lunch. Visa mig ett annat land än Sverige där det är norm att käka en hel jävla middag till lunch?

Polen! Jävlar vilka luncher de äter! Men sen äter de å andra sidan bara lite sallad och kallskuret till middag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in