2008-10-29, 14:35
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Framför allt ett land som Kina bör man kanske ha besökt innan man sablar ner dess mat.
Och då tråden heter vilket land som har den sämsta maten, kan jag nog tycka att ett besök i landet bör vara utfört, ja.

Du är löjlig. Hade jag skrivit att Kamerun haft den sämsta maten hade du inte reagerat. Även om jag kanske bara smakat två rätter därifrån.

Man måste naturligtvis utgå från de erfarenheter man har när man avgör vilket lands matkultur man gillar minst. Att du har varit i Kina eller gillar deras mat kunde jag inte bry mig mindre om.
Citera
2008-10-29, 14:36
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
2. Låter underbart! Vet du kanske tillagningssättet? (Broccoli med vitlök)

~Paul~

Jag är inte riktigt säker på hur de gör men den jag gör tycker jag smakar tillräckligt likt restaurangversionen.

Jag tar bort de grova delarna från en broccoli och delar resten i ätvänliga bitar. Därefter sköljer jag dem och och ger dem ett hastigt uppkok i lättsaltat vatten i ca en minut. Häll av vattnet och låt broccolin vila i isvatten. (Denna blanchering är ljusår från englands 30-minuterskokta grönsaker.)

Till rätten använder jag
olivolja
sesamolja (1-2 matskedar)
ostronsås (ca en matsked)
ingefära (en matsked, finhackad)
6-7 skivade vitlöksklyftor
majsmjöl
salt

I en wok hettar jag upp olivolja, sesamolja, ingefära och vitlöken. Jag vill inte att vitlöken ska få för mycket färg men det är ju en smaksak. Sautera den kalla och lite avtorkade broccolin i oljan och ha också i lite ostronsås. Gör vätskan lite simmig med majsmjöl och smaka av med salt.

Citat:
3. Sant. Förutom i Sverige så kan man alltid beställa Kung Pao i stort sett alla länder och den brukar vara kanon. Varför den inte finns på de svenska menyerna är för mig en gåta, eftersom den enligt min åsikt tillhör de absoluta favoriterna.

~Paul~

Ja, det är en gåta. Kung Pao gjord med Szechuanpeppar är gruvligt gott.
Citera
2008-10-29, 15:15
Medlem
slabadans avatar
Slänger in Tjeckien. Kanske redan har nämnts men isf håller jag med den som eventuellt skrev det. Riktigt dålig mat faktiskt. Sen som nämnts England och Norge.
Citera
2008-10-29, 15:25
Medlem
Fickludds avatar
Köttbullarna på IKEA i Shanghai är inget vidare. Till köttbullarna, brunsåsen och lingonen kan man välja potatis, pommes frites eller ris.
Citera
2008-10-29, 16:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Hehe, tack! Så då vet jag att jag inte behöver hoppa över Mongoliet den dag jag tar transsibiriska. Jag ska allt stanna och få mig en jakburgare i en McJurta
Hahaha. Låter smarrigt eller

~Paul~
Citera
2008-10-29, 16:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Jag är inte riktigt säker på hur de gör men den jag gör tycker jag smakar tillräckligt likt restaurangversionen.

Jag tar bort de grova delarna från en broccoli och delar resten i ätvänliga bitar. Därefter sköljer jag dem och och ger dem ett hastigt uppkok i lättsaltat vatten i ca en minut. Häll av vattnet och låt broccolin vila i isvatten. (Denna blanchering är ljusår från englands 30-minuterskokta grönsaker.)

Till rätten använder jag
olivolja
sesamolja (1-2 matskedar)
ostronsås (ca en matsked)
ingefära (en matsked, finhackad)
6-7 skivade vitlöksklyftor
majsmjöl
salt

I en wok hettar jag upp olivolja, sesamolja, ingefära och vitlöken. Jag vill inte att vitlöken ska få för mycket färg men det är ju en smaksak. Sautera den kalla och lite avtorkade broccolin i oljan och ha också i lite ostronsås. Gör vätskan lite simmig med majsmjöl och smaka av med salt.

Ja, det är en gåta. Kung Pao gjord med Szechuanpeppar är gruvligt gott.
Tack för det fina receptet! Skall provas! Håller med om szechuanpepparn. Har du testat att blanda den med grönpepparn? Det blir en ganska unik smak som passar till bl a grillat kött (helst fläsk).

~Paul~
Citera
2008-10-29, 16:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Köttbullarna på IKEA i Shanghai är inget vidare. Till köttbullarna, brunsåsen och lingonen kan man välja potatis, pommes frites eller ris.
Inget mos?

~Paul~
Citera
2008-10-29, 16:53
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Du är löjlig. Hade jag skrivit att Kamerun haft den sämsta maten hade du inte reagerat. Även om jag kanske bara smakat två rätter därifrån.

Man måste naturligtvis utgå från de erfarenheter man har när man avgör vilket lands matkultur man gillar minst. Att du har varit i Kina eller gillar deras mat kunde jag inte bry mig mindre om.

Nej men besöker du Kamerun förutsätter jag att du smakar fler rätter än två, och har skaffat dig en någorlunda uppfattning om maten i landet...

Men att döma landet Kina efter Svenska kinakrogar, är lika begåvat som att döma Mexicos matkultur efter svenskens taskiga tacotallrik till idol på fredagen.
Senast redigerad av Antevante 2008-10-29 kl. 16:57.
Citera
2008-10-29, 16:54
Medlem
Antevantes avatar
blev väldigt fel...ta bort
Senast redigerad av Antevante 2008-10-29 kl. 16:57.
Citera
2008-10-29, 16:58
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Inget mos?

~Paul~

Nix, inget mos.
Citera
2008-10-29, 17:22
Bannlyst
Tjeckien hade riktigt risig mat... Torra schnitzlar med potatis och helt utan sås är ingen favorit direkt, nationalrätten är väl uppblötta brödbitar med vafan kött som helst verkar det som...
Citera
2008-10-29, 17:26
Medlem
aCeees avatar
Sverige ligger nog sämst till på min lista. Riktigt risig mat för pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in