2012-05-01, 11:17
Medlem
Jag skulle nog säga Israel/Judisk. Kolla bara vad de äter till påsk; Fårbog, ojäst bröd och vin, tråkigt och smaklöst. Någon som är sugen på gefilte fisk? http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gefilte_Fish.jpg De kan heller inte blanda mjölk och kött, vilket begränsar matlagningen. Har för mig att man hade blod i brödet under medeltiden, inte så trevligt kanske...

Ingen ska påstå att falafel, baklava eller vinblandsdolmar är Israeliskt, för det är uppfunnet av turkar och araber. Falafel är ju tydligen deras nationalsnacks, men inte är det äkta judiskt heller. Det är som att påstå att nudlar är Sveriges nationalkolhydrat. Med andra ord: Israel med sina judiska influenser har sämst mat i världen.
Citera
2012-05-01, 12:22
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WermlandsBanken
Jag skulle nog säga Israel/Judisk. Kolla bara vad de äter till påsk; Fårbog, ojäst bröd och vin, tråkigt och smaklöst. Någon som är sugen på gefilte fisk? http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gefilte_Fish.jpg De kan heller inte blanda mjölk och kött, vilket begränsar matlagningen. Har för mig att man hade blod i brödet under medeltiden, inte så trevligt kanske...

Ingen ska påstå att falafel, baklava eller vinblandsdolmar är Israeliskt, för det är uppfunnet av turkar och araber. Falafel är ju tydligen deras nationalsnacks, men inte är det äkta judiskt heller. Det är som att påstå att nudlar är Sveriges nationalkolhydrat. Med andra ord: Israel med sina judiska influenser har sämst mat i världen.

Men den firren så ju mumsig ut. Lite bröd å vin till maten är väl inte fel. Är du i fel tråd?
Citera
2012-05-01, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Men den firren så ju mumsig ut. Lite bröd å vin till maten är väl inte fel. Är du i fel tråd?
Hel fisk i en slags sky är inte tilltalande. för mig iaf. Vin och bröd kan man ha till vilken maträtt som helst. Men ojäst bröd? Nej tack.

Som sagt, alla har olika smak
Citera
2012-05-01, 13:18
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:

Fy fan vad nasty det där såg ut alltså.
Citera
2012-05-03, 15:45
Medlem
Grifter DCLXVIs avatar
Citat:

Fel, blod är inte kosher.
för övrigt, den lilla erfarenhet jag haft av koshermat har bara varit positiv.....
On topic:
England, England, och återigen england.
kan verkligen inte förstå att ett land som haft så många kolonier och så mycket handel, mitt i Europa inte på något sätt låtit sig influeras iallafall lite av annan matkultur..... äkta engelsk mat är bland det äckligaste som finns.... Vem fan fick för sig att baka paj på njurar?
Får även lägga till Island där...
Senast redigerad av Grifter DCLXVI 2012-05-03 kl. 16:03.
Citera
2012-06-11, 04:50
Medlem
Muckans avatar
Jag skulle faktiskt vilja nominera Kina, eller iaf Beijing(vilket med 20 miljoner invånare nästan är ett eget land)

Efter 2 år i staden så kan jag konstatera några saker:

1. Maten är extremt billig(i ordets alla meningar).

2. Råvaruhanteringen är medeltida(i ordets mening, en svensk livsmedelsinspektör hade stängt ner 99.9% av alla restauranger i staden)

3. Med vissa undantag så serveras det samma rätter i alla lokala restauranger(ofta har de till och med samma meny)

4. Kineser är EXTREMT snåla när det gäller mat. Köper du en kötträtt så får du en pytteliten köttbit med massor med sås och ris.

5. De flesta kineser skiter totalt i hur maten har hanterats eller hur bra kvalitet den håller sålänge den är billig.

Dock så måste jag säga att det finns restauranger med extremt bra mat här också, även i "superbillig" klassen.

Sen borde man kanske inte klaga när man betalar 40kr för en lunch med 3 rätter(tillräckligt för 2 personer)
Citera
2012-06-14, 23:27
Medlem
Lys avatar
Efter att ha levt på mat tillagad av bengaler har jag insett att Bangladesh måste vara en stark kandidat när det gäller vilket land som är sämst på mat. Jag har tidigare skrivit här att Polen har sämst mat, följt av traditionell engelsk mat, men efter Polen säger jag att bengalisk mat är direkt vidrig, ful och fullständigt menlös. Långtifrån indisk mat ( fast Indien är ju stort, och det finns så många typer av indisk mat ). Bengalisk mat är gul och brun. Allt smakar EXAKT likadant, vare sig det är kött, fisk, kyckling eller grönsaker. Jag vet inte om det är den otäcka curryns fel, men varenda rätt smakar precis som alla andra bengaliska rätter. Inte är maten särskilt stark heller, och jag älskar chili. Tycker mat måste vara fucking spicy...

....vilket bengalisk mat inte är. Den är menlös och fadd. Alla rätter består av en onämnbar sörja (=gryta/soppa ) + sönderkokt ris. Bengalerna kan förvandla fint basmatiris till smakfritt vitt ludd som knappt kan kallas för ris. Och köttet i curryn är mer ben och senor, samt fett, än kött. Numera vägrar jag äta bengalisk mat om jag inte är på svältgränsen. Till er som haft turen att inte ha smakat bengalisk mat: prova inte. Den är förfärlig. Jag fattar faktiskt inte hur de kan få den så äcklig. Kryddor som i sig är goda blir tillsammans i en bengalisk maträtt helt ofattbart äckliga. Så Bangladesh är nog ett av världens sämsta länder när det gäller mat.
Citera
2012-06-15, 13:19
Medlem
morkfromorks avatar
ja bangla-käk, och annan indisk/muslim är som sagt mörkt/kryddstarkt.

Jobbade ett par år mittemot ett bangla-hak och provade de mesta av det, och i princip smakar det mesta skit.

Det lustiga var ju att det var omöjligt gissa vad det var, eller hur starkt det var. det kostade bara en tia så det spelade ingen roll om man lämnade det på bordet.
Citera
2012-06-20, 02:28
Medlem
C.A.Tls avatar
USA? Bara snabbmat.... Kalkon på thanksgiving förvisso.
Citera
2012-06-20, 02:36
Medlem
ganglere2s avatar
Thailand?
Hemsk smak där i stort sett allt smakar lika. Det enda som smakar är allt för starka kryddor, vilka är till för att dölja mindre trevliga smaker. Finns mycket att säga om thailändsk mat, det allra mesta negativt. Har dessutom sett en hel del som inte direkt retar aptiten när det gäller thailändsk kokkonst. Både i byar och fina restauranger. För att inte tala om gatumaten. Jag har sett där de förvarar de köksredskap som de använder stående i hinkar på gatan. Bredvid hinkarna springer stora råttor. En inspektör från Sverige eller något annat normalt, utvecklat land skulle svimma.

Fast en del från Afrika gör mig benägen att nominera hela den kontinenten som kandidat i den här tråden. I synnerhet svarta Afrika. Har lovat mig själv att enbart äta det vita tillagat när det gäller mat i Afrika.
Citera
2012-06-20, 05:58
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.A.Tl
USA? Bara snabbmat.... Kalkon på thanksgiving förvisso.

Håller inte med.
Verkar vara en vanlig missuppfattning att amerikansk matkultur består av McDonald's och KFC.

Tvärtom är den amerikanska matkulturen enormt rik och varierande. Den kan dels delas in efter region, dels etniskt. Håller själv det nordost-amerikanska köket högt, New England och New York.

Av mina erfarenheter så får jag hålla med ovanstående skribent om att matkulturerna i Afrika söder om Sahara tar bottenplaceringen. Vet att etiopisk mat fått en del framgång i vissa västländer men jag är inte så förtjust.

Av de stora matkulturerna som brukar lyftas fram som de så kallade världsköken så anser jag att det indiska köket är mest överskattat.
Citera
2012-06-20, 06:55
Medlem
Absintists avatar
Börjar folk i brist på idéer slänga ur sig länder på måfå i den här tråden? Skulle Kina, Indien och Thailand vara världens sämsta matländer, bara för att köket ser lite skabbigt ut eller för att ni inte pallar lite kryddor? Jisses...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in