2011-10-02, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoogi
det forknippar jag mer till det grekiska koket da tva av det grekiska kokets mest uppskattade ratter - pastitsio och moussaka - innehaller kanel och kryddpeppar.

och kanel anvands ofta i det maroccanska koket, kardemumma i det indiska... till kott.

marocco ligger forovrigt i afrika...

vidare tycker jag att det ar kul nar "4 sma ratter"-svensson tror att han vet ngt om kinesisk mat.

Jag bor i Marocko och vardagsmaten här nere har verkligen inte kanel i sig.
Möjligen att du hittar kanelkryddad mat hos någon turistrestaurang i Marrakesh eller liknande.

I Marocko så använder dom mycket koriander, spiskummin, persilja, saffran och paprikapulver. Jag har inte stött på en enda familj som inte har dessa kryddor hemma.
Citera
2011-10-02, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imazighen
Jag bor i Marocko och vardagsmaten här nere har verkligen inte kanel i sig.
Möjligen att du hittar kanelkryddad mat hos någon turistrestaurang i Marrakesh eller liknande.

I Marocko så använder dom mycket koriander, spiskummin, persilja, saffran och paprikapulver. Jag har inte stött på en enda familj som inte har dessa kryddor hemma.

jag vet inte sa noga, jag har bara passerat forbi casablanca en snabbis, men jag hade for mig att "ras el hanout" ar en popular kryddblandning? den innehaller bade kardemumma och kanel.
Citera
2011-10-02, 08:10
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
det forknippar jag mer till det grekiska koket da tva av det grekiska kokets mest uppskattade ratter - pastitsio och moussaka - innehaller kanel och kryddpeppar.

och kanel anvands ofta i det maroccanska koket, kardemumma i det indiska... till kott.

marocco ligger forovrigt i afrika...

vidare tycker jag att det ar kul nar "4 sma ratter"-svensson tror att han vet ngt om kinesisk mat.

Hur i xxxx tänker man på Grekland det första man gör när man ser ordet kanel om man nu är så bildad om världens matkulturer
Citera
2011-10-02, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Hur i xxxx tänker man på Grekland det första man gör när man ser ordet kanel om man nu är så bildad om världens matkulturer

ledtraden ligger i stycket du citerar: "...da tva av det grekiska kokets mest uppskattade ratter - pastitsio och moussaka - innehaller kanel och kryddpeppar."

eftersom jag har atit mat fran manga av dom afrikanska landerna, och aldrig fatt ngt kott smaksatt med kanel (forutom fran morocco). jag staller mig alltsa skeptisk till att nittinie, som pastar att
Citat:
Somalier,etiopier,kenyaner,ugandier, ja alla kräk som finns i det som kallas "Afrika" lagar/ tillreder grejer som är oätliga.
for att dom anvander
Citat:
Kardemumma och sånt. Kanel. Till kött?
verkligen har atit mat fran somalia, ethiopia, kenya och uganda som innehaller kardemumma och kanel. och lika tveksam ar jag till att han atit mer genuint kinesisk mat an en kyckling med cashewnotter fran kvarterskrogen i bonnhalan dar han bor.
Citera
2011-10-02, 14:01
Medlem
2mass avatar
Många säger England, men i ärlighetens namn är alla nordiska länder sämre än England. Danmark och Norge är riktigt usla matländer.
Världens allra sämsta borde vara gamla obskyra sovjetrepubliker, t.ex Uzbekistan och liknande. Har inte vart där och vill naturligtvis inte åka dit heller, föreställer mig att maten består av rotfrukter, äckliga kokta köttbitar med brosk och senor och fett, allt smaksatt endast med etanol eller liknande.
Citera
2011-10-02, 16:41
Medlem
Citat:
ledtraden ligger i stycket du citerar: "...da tva av det grekiska kokets mest uppskattade ratter - pastitsio och moussaka - innehaller kanel och kryddpeppar."

eftersom jag har atit mat fran manga av dom afrikanska landerna, och aldrig fatt ngt kott smaksatt med kanel (forutom fran morocco). jag staller mig alltsa skeptisk till att nittinie, som pastar att for att dom anvander verkligen har atit mat fran somalia, ethiopia, kenya och uganda som innehaller kardemumma och kanel. och lika tveksam ar jag till att han atit mer genuint kinesisk mat an en kyckling med cashewnotter fran kvarterskrogen i bonnhalan dar han bor.

Jo du har helt rätt om mr Einstein som du citerade innan.
Reagerade bara på att du inte ser kanel som något typiskt Indien, Iran och i dom trakterna där det finns hur många rätter som helst som innehåller kanel. Framförallt Indien som jag tror dom flesta förknippar med kanel i mat.
Rhodes across India är ett program jag kan rekommendera. Han reser runt i olika regioner och lagar deras traditionella maträtter. Väldigt mycket kanelstänger i dom programmen.
Citera
2011-10-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Många säger England, men i ärlighetens namn är alla nordiska länder sämre än England. Danmark och Norge är riktigt usla matländer.
Världens allra sämsta borde vara gamla obskyra sovjetrepubliker, t.ex Uzbekistan och liknande. Har inte vart där och vill naturligtvis inte åka dit heller, föreställer mig att maten består av rotfrukter, äckliga kokta köttbitar med brosk och senor och fett, allt smaksatt endast med etanol eller liknande.
Danmark har ju flæskesteg med sprød svær og rødkål, smørrebrød med leverpostej och annat gott! Sverige och Norge är ju mycket sämre.
Citera
2011-10-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Jo du har helt rätt om mr Einstein som du citerade innan.
Reagerade bara på att du inte ser kanel som något typiskt Indien, Iran och i dom trakterna där det finns hur många rätter som helst som innehåller kanel. Framförallt Indien som jag tror dom flesta förknippar med kanel i mat.
Rhodes across India är ett program jag kan rekommendera. Han reser runt i olika regioner och lagar deras traditionella maträtter. Väldigt mycket kanelstänger i dom programmen.

jo du har ratt saklart, en curry har ju ofta bade kanel och kardemumma. anledningen till att jag tanker mer pa grekland ar att dom grekiska matratterna som innehaller kanel smakar kanel, och det ar sallan en curry smakar kanel... eftersom det ar sa manga andra kryddor i blandningarna. men det ar klart - det skulle ju smaka annorlunda utan kanelen.

jag kan erkanna att jag inte ar speciellt erfaren av matkulturen fran mellanostern, men det hindrar mig ju inte fran att vara mer bildad om varldens matkulturer an nittinie
Citera
2011-10-03, 03:42
Medlem
Citat:
jag kan erkanna att jag inte ar speciellt erfaren av matkulturen fran mellanostern, men det hindrar mig ju inte fran att vara mer bildad om varldens matkulturer an nittinie

Haha, tro inte att du får någon cred för det
Citera
2011-10-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Jo, kazakstan och Centralasien är en bortglömd världsdel inte bara i matvärlden. Förmodar att det är en blandning av ryskt och persiskt, med något inslag av kinesiskt i de allra östra delarna. Men fan har aldrig hört någonting därifrån så jag kan inte yttra mig.
Citera
2011-10-03, 19:27
Moderator
Kyrpators avatar
Jag skulle inte dissa Uzbekistan hur som helst. Jag har varit där och ätit grillspett och korvar samt marinerade rivna morötter som inte alls har varit dumma. Men det är nog med Uzbekistan som med Storbritannien och Norge - det finns fantastiskt bra mat att få där, men det som vanligt folk äter till vardags är allt bra äckligt.
Citera
2011-10-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euboxer
vidrigaste maten ar i filippinerna. fettigt, otrevligt sammansat -ja overlag helt enkelt overjavligt.

du tar det vidrigaste av spansk kok konst, flyttar det med fattiga seglare till inhemska indianer i filippinerna och parar ihop de tva -da far du detta vidriga kok. usch vad ackligt det ar.

har varit i 110 lander men filippinerna ar alltid det vidrigaste i matvad. dock kan man hitta importerad mat dar, det funkar granska bra tex. thai kak.

tycker tom issaan food ar battre san filippino food. Och issaan mat ar ratt laskig isej.
Du gillar inte Ballotägg då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in