2007-09-09, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Jag kan inte förklara hur, varför, eller slänga upp några argument som talar för det, men på något vis så känns det helt och fullt logiskt att siffran "1," enligt vår mattematik, just är vanligare än övriga siffror.

läste någonstans att folk som jobbar med att hitta ekonomiska bedragare letar efter bokföringar där siffran 1 förekommer i samma mängd som de andra (eftersom de som fejkat siffror försöker fejka att alla siffror är lika förekommande) därför att de oftast är fejk.
Citera
2007-09-09, 21:30
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
läste någonstans att folk som jobbar med att hitta ekonomiska bedragare letar efter bokföringar där siffran 1 förekommer i samma mängd som de andra (eftersom de som fejkat siffror försöker fejka att alla siffror är lika förekommande) därför att de oftast är fejk.
Vad skulle detta peka på, menar du?
Citera
2007-09-09, 21:42
Medlem
Ssjoss avatar
Citat:

Det är en metod som även jag hört används för att screena ett stort antal bokföringar för potentiella bedrägerier. Detta är vad jag tror mig minnas:

Man behandlar alla poster i bokföringen som tal, (tex 2340 kr = 2340), skapar en lista av dessa och jämför med talteori.

Dem som granskar har antagligen statistiskt underlag som visar att första siffran 1 bör vara vanligare än 2 som är vanligare än 3 i vissa proportioner.

Om posterna i en specifik bokföring avviker mycket från dessa proportioner så undersöks bokföringen närmre på grund av detta.
Citera
2007-09-09, 22:13
Medlem
Realizts avatar
Om man ska förfalska fakturor m.m. och inte är medveten om Benfords lag, så känns det nog naturligt att hitta på belopp som börjar lika ofta på de nio siffrorna (inget tal börjar med en nolla). Benfords lag gäller ju inte för slumptal, men den gäller för verkliga belopp eftersom de oftast är resultatet av en serie beräkningar.
Citera
2007-09-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Ganja
Det gyllene snittet är väldigt intressant när man diskuterar kreationism. Det talar starkt FÖR en bakomliggande intelligens. Det är helt enkelt FÖR perfekt för att ha kommit till av en slump och i så många olika utföranden som finns i naturen.

Det är en vanlig missuppfattning att evolutionsteorin är likaställd med slumpen. Detta är dock inte fallet, snarare tvärtom. Genom minimala förandringar men i massiva tal så är blir det osannolika i "designen" av ett öga eller representationer av gyllene snittet (som också visat sig vara optimalt ur överlevelse synpunkt) sannolikt. Kreationismen å andra sidan vidareför problemet till en skapare som ur en filosofiskt synpunkt måste vara ennu mer komplex än det som skapats. Det leder till en oändlig regression i frågeställningen om hur skaparen då skapades. Evolutionläran har inte någon sådan paradox.
Citera
2007-09-09, 22:34
Medlem
Citat:

angående siffran "1" och dess mer vanliga förekomst.
Citera
2007-09-09, 23:40
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boniek
Det är en vanlig missuppfattning att evolutionsteorin är likaställd med slumpen. Detta är dock inte fallet, snarare tvärtom.
Mutationerna är ju verkligen slumpmässiga, men genom urvalet så blir ju resultatet ingalunda slumpmässigt. Där ligger nog roten till religiösas missuppfattning om evolutionen som slumpmässig och därför osannolik.
Citat:
Mer vanliga förekomst som mest signifikanta siffra, nota bene!
Citera
2007-09-10, 00:07
Medlem
fredrocks avatar
Borde inte den här tråden fogas till all annan skit som TS skyfflar in i denna del av Flashback?
Citera
2007-09-10, 00:09
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ja, men som jag skrev, det verkar fullt logiskt att siffran "1" skulle förekomma oftare än andra siffror. Med andra ord, jag tror på att den gör det, men jag vet inte varför det verkar logiskt.
Citera
2007-09-10, 02:25
Medlem
Flytande_argots avatar
Här finns en mycket bra sida med bilder, exempel och information om detta:

http://goldennumber.net/
Citera
2007-09-10, 03:15
Medlem
Y0dAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Någon som vet hur det kommer sig att naturen är full av detta estetiska skönhetssnitt upptäckt av matematikern Fibonacci?
Fast det var knappast Fibonacci som upptäckte det gyllene snittet. Redan i Euklides Elementa som skrevs någon gång runt 300 f.kr. så diskuteras denna proportion.
Citera
2007-09-10, 03:32
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
I evolutionära termer går det att förklara bland annat med att saker går mot optimala former.

Precis, det är inte märkligare än så. Även fast förklaringen är såpass rättfram så är det ändå intressant, i alla fall innan bajsnödiga kreationister gör entré i debatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in