2007-12-11, 18:04
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Jagets medvetande är inte heller den påvisad med hjälp av den materiella vetenskapen, men ändå har vi ett medvetande...

Du förstår, den materiella vetenskapen saknar kompetensen att detektera de andliga fenomenen...

Organismens medvetande är dock vetenskapligt bevisat samt det faktum att hjärnskadade har reducerat medvetande eller rent utav saknar medvetande.

Det du inte förstår är att saker som inte är vetenskapligt påvisade helt enkelt saknar betydelse för den fysiska verkligheten. Hade de påverkat den fysiska verkligheten så hade de kunnat detekteras och därigenom påvisas vetenskapligt.
Citera
2007-12-11, 18:58
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Snicksnack!

Man har aldrig lyckats lokalisera eller detektera själva medvetandet...
Låt oss först slå fast vad medvetandet är. Att vara vid medvetande är att kunna till en viss grad uppfatta vad som händer runt omkring en. Således är att se/höra/känna/smaka/lukta (sinnena) att vara vid medvetande. Vid experiment där synen exempelvis stimuleras genom vackra bilder och liknande ser man en förhöjd aktivitet i lillhjärnan, blodcirkulation ökar för att kunna tillgodose cellerna som samarbetar med energi. Väldigt logiskt för normalbegåvade människor att förstå.

Tänk dig nu när alla våra sinnen samarbetar (alla sinnescentra är lokaliserade i hjärnan) genom neuroner och skickar runt elektriska/kemiska signaler till varandra (allt detta är bevisat). Hjärnan sammanställer alla dessa intryck som en säkerhetstjänst sammanfattar underrättelser till en fysisk värld där vi kan interagera. Ett enormt neuronnätverk där intryck skapar en bild av omvärlden. Inom detta neuronnätverk skapas tankar med målet att kunna fortplantera sig och överleva. Ganska så självklart. Vi är bättre än myror då vi kan fatta väldigt självständiga beslut för att klara oss då vi ursprungligen inte levde i enorma samhällen som myror gör. Vi kan tänka självständigt och en vidareutveckling är att använda denna kapacitet till lite halvonödiga saker (som att debattera med imbeciller på internet exempelvis). Där har du förklaringen till att vi har ett så anvancerat medvetande. Personligen tycker jag det är ganska så mycket mer logiskt än en Gud och fan så mycket mer bevisat.

Tillbaka till vart medvetandet då sitter. Här har man exempelvis kunnat bevisa var och hur minnet fungerar (iallafall en del utav det) vilket helt omkullkastar din tämligen naiva tro på Ambres och tevekåta avdankade snickare. Vi har nu bevisat att minnet sitter i hjärnan, därför är själen och "reinkarnation" fejk då minnet inte är "astralt" eller liknande. Om minnet är centrerat i hjärnan (och en del utav hjärnan) varför skulle då andra saker vara utanför? Varför skulle de existera i en annan dimension? Ge mig gärna ett logiskt svar här utan smileys, fetskrivet eller med radbrytningen efter varje rad. Och utan att hänvisa till wikipedia/newage-bullshit sidor som har källkritiken Kalle Anka. Samma villkor, ska väl inte vara så svårt? Du har gett intrycket av att ditt påstående är klart som korvspad, borde det då inte vara lätt som en plätt att hitta bevis för det av seriösa forskare?

Vill du ha fler bevis? Vet du vad serotonin är? Visste du att man kan studera en hjärna och komma fram till om personen är nykär genom att studera den kemiska situationen? Om själen och medvetandet är utanför den fysiska kroppen, varför finns då psykofarmaka?

Jag förstår dig helt om du väljer att ignorera ~99% av mitt inlägg och svara flummigt på en fråga/mening och refererar till en wiki-länk där du antagligen editerat till lite smaskig information precis innan postandet. Jag menar, hade jag haft så innerligt fel, konstant, och aldrig lärt mig hade jag gjort samma sak.

En ovation för Mankan/DoÅ som verkligen fortsätter att göra forskare stumma världen över när de förundras över människans enfaldighet. Varenda gång har du blivit överbevisad men fortsätter att posta nya länk-trådar såfort du sniffat upp något nytt (oftast gammalskåpmat som man lätt kunde bevisa fel för 100 år sedan) med den naiva fallenheten du besitter för New-Age saker.

Dock en ännu större ovation för Quantilho och liknande intelligenta människor som dels orkar argumentera, debattera och föra fram inte bara logiska slutsatser utan även bevis som stödjer dem.
Citera
2007-12-11, 19:13
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Du menar pseudovetenskaper som Big Bluff och emulotionen...

Som *utgår* från en teori som man sedan frenetiskt försöker lappa ihop och som samtidigt fullständigt negligerar allt vad kausalitet heter...

Vetenskap...
Oj, förlåt jag menade inte att tala illa om din "vetenskap" (tro) där Gud och ID som verkligen är bevisad och inte alls är mobbad av seriösa forskare och vetenskapsmän.

Där Big Bang och Evolutionen är skrivna i sten är ID och Gud väldigt liberala tankegångar, religion har ju visats sig vara en väldigt bevisad teori där man ofta har utsatt sig för egen-skapade problem och överbevisat dem och sen ändrat sig när man visat sig ha fel och vidareutvecklat teorin eller kommit på en ny hypotes. ID har framgångsrikt kunnat förklara arternas högst logiska uppkomst och kunnat förutspå vart de är påväg precis som religion har i flera årtionden förklarat livet (däribland nämndes atomer, molekyler, mikroorganismer, svarta hål, relativitetsteorin (för att nämna några) redan i genesis) och vår fysiska värld på ett högst bevisat sätt.

Du, min vän, är orsaken till människans intelligens. I universum måste vissa jämnvikter råda, däribland samlad intelligens. Gruskorn och DoÅ på ena sidan och tankeliberala på andra sidan.
Citera
2007-12-11, 19:20
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Organismens medvetande är dock vetenskapligt bevisat samt det faktum att hjärnskadade har reducerat medvetande eller rent utav saknar medvetande.

Ge mig då fysiska bevis för att medvetandet är fysiskt, tack!

Citat:
Det du inte förstår är att saker som inte är vetenskapligt påvisade helt enkelt saknar betydelse för den fysiska verkligheten. Hade de påverkat den fysiska verkligheten så hade de kunnat detekteras och därigenom påvisas vetenskapligt.

Medvetandet har aldrig lokaliserats eller fångats av instrument, och ändå påverkar det den fysiska verkligheten...

Att medvetandet egentligen hör hemma i den andliga verkligheten är en annan femma...
Citera
2007-12-11, 20:16
Medlem
Citat:
Snicksnack!

Man har aldrig lyckats lokalisera eller detektera själva medvetandet...

Ah så alltså finns inte saker som man inte kan lokalisera eller detektera. Har du funderat på vad det innebär för den där Skaparen med stort S som du snackar om?
Citera
2007-12-11, 21:01
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Som *utgår* från en teori som man sedan frenetiskt försöker lappa ihop och som samtidigt fullständigt negligerar allt vad kausalitet heter...

Vetenskap...

Utmärkt beskrivning av allt vad ID och krationism heter..

Vetenskap däremot formulerar en teori utifrån de fakta som finns och försöker sedan genom experiment motbevisa sin egen teroi genom att tex testa något som sär omöjligt om teroin stämmer, om det funkar ändå så skrivs teorin om inl dom nyafakta. (och på så sätt styrks dess korrekthet)
Citera
2007-12-11, 21:58
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:

Vetenskap...

Lol, vilken kass självinsikt du har.

Vetenskap: "Så, vi har dessa fakta. Vilken slutsats kan vi dra av dem?"

Kreationism: "Vi har det här grundantagandet. Vilka fakta stöder den, och vilka ska vi avfärda?"

Lite närmare verkligheten.
Citera
2007-12-13, 12:10
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Ah så alltså finns inte saker som man inte kan lokalisera eller detektera. Har du funderat på vad det innebär för den där Skaparen med stort S som du snackar om?

Du kan inte detektera medvetandet med materiella instrument!

Varför?

För att medvetandet är av andlig natur...
Citera
2007-12-13, 12:13
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Utmärkt beskrivning av allt vad ID och krationism heter..

Vetenskap däremot formulerar en teori utifrån de fakta som finns och försöker sedan genom experiment motbevisa sin egen teroi genom att tex testa något som sär omöjligt om teroin stämmer, om det funkar ändå så skrivs teorin om inl dom nyafakta. (och på så sätt styrks dess korrekthet)

Big Bluff och evolutionen formulerades UTAN några fakta...
Citera
2007-12-13, 13:15
Medlem
Furfurs avatar
http://en.wikiquote.org/wiki/Albert_Einstein

Under Unsourced kan man läsa:
"Unsourced

Einstein is one of those major iconic figures to whom many statements become attributed; unsourced attributions to him should usually be treated with some skepticism, and often a great deal of it. "
  • When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous.
Citera
2007-12-13, 14:45
Medlem
Citat:
Du kan inte detektera medvetandet med materiella instrument!

Varför?

För att medvetandet är av andlig natur...

Men det är det ju inte. Du har ju själv sagt motsatsen. (jag behöver inga källor på detta då du aldrig behöver några källor för dina påståenden). Jag förstår inte varför du i en tråd (säger inte vilken, hittar du den inte är det en konspiration) påstår motsatsen till allt du skiver här?
Citera
2007-12-13, 16:37
Medlem
illicits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Men det är det ju inte. Du har ju själv sagt motsatsen. (jag behöver inga källor på detta då du aldrig behöver några källor för dina påståenden). Jag förstår inte varför du i en tråd (säger inte vilken, hittar du den inte är det en konspiration) påstår motsatsen till allt du skiver här?
You're beating him at his own game!

http://img258.imageshack.us/my.php?image=n88919542111974657820ek0.jpg
http://img258.imageshack.us/my.php?image=n5480340492837532566np8.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in