Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Snicksnack!
Man har aldrig lyckats lokalisera eller detektera själva medvetandet...
Låt oss först slå fast vad medvetandet är. Att vara vid medvetande är att kunna till en viss grad uppfatta vad som händer runt omkring en. Således är att se/höra/känna/smaka/lukta (sinnena) att vara vid medvetande. Vid experiment där synen exempelvis stimuleras genom vackra bilder och liknande ser man en förhöjd aktivitet i lillhjärnan, blodcirkulation ökar för att kunna tillgodose cellerna som samarbetar med energi. Väldigt logiskt för normalbegåvade människor att förstå.
Tänk dig nu när alla våra sinnen samarbetar (alla sinnescentra är lokaliserade i hjärnan) genom neuroner och skickar runt elektriska/kemiska signaler till varandra (allt detta är bevisat). Hjärnan sammanställer alla dessa intryck som en säkerhetstjänst sammanfattar underrättelser till en fysisk värld där vi kan interagera. Ett enormt neuronnätverk där intryck skapar en bild av omvärlden. Inom detta neuronnätverk skapas tankar med målet att kunna fortplantera sig och överleva. Ganska så självklart. Vi är bättre än myror då vi kan fatta väldigt självständiga beslut för att klara oss då vi ursprungligen inte levde i enorma samhällen som myror gör. Vi kan tänka självständigt och en vidareutveckling är att använda denna kapacitet till lite halvonödiga saker (som att debattera med imbeciller på internet exempelvis). Där har du förklaringen till att vi har ett så anvancerat medvetande. Personligen tycker jag det är ganska så mycket mer logiskt än en Gud och fan så mycket mer bevisat.
Tillbaka till vart medvetandet då sitter.
Här har man exempelvis kunnat bevisa var och hur minnet fungerar (iallafall en del utav det) vilket helt omkullkastar din tämligen naiva tro på Ambres och tevekåta avdankade snickare. Vi har nu bevisat att minnet sitter i hjärnan, därför är själen och "reinkarnation" fejk då minnet inte är "astralt" eller liknande. Om minnet är centrerat i hjärnan (och en del utav hjärnan) varför skulle då andra saker vara utanför? Varför skulle de existera i en annan dimension? Ge mig gärna ett logiskt svar här utan smileys, fetskrivet eller med radbrytningen efter varje rad. Och utan att hänvisa till wikipedia/newage-bullshit sidor som har källkritiken Kalle Anka. Samma villkor, ska väl inte vara så svårt? Du har gett intrycket av att ditt påstående är klart som korvspad, borde det då inte vara lätt som en plätt att hitta bevis för det av seriösa forskare?
Vill du ha fler bevis? Vet du vad serotonin är? Visste du att man kan studera en hjärna och komma fram till om personen är nykär genom att studera den kemiska situationen? Om själen och medvetandet är utanför den fysiska kroppen, varför finns då psykofarmaka?
Jag förstår dig helt om du väljer att ignorera ~99% av mitt inlägg och svara flummigt på en fråga/mening och refererar till en wiki-länk där du antagligen editerat till lite smaskig information precis innan postandet. Jag menar, hade jag haft så innerligt fel, konstant, och aldrig lärt mig hade jag gjort samma sak.
En ovation för Mankan/DoÅ som verkligen fortsätter att göra forskare stumma världen över när de förundras över människans enfaldighet. Varenda gång har du blivit överbevisad men fortsätter att posta nya länk-trådar såfort du sniffat upp något nytt (oftast gammalskåpmat som man lätt kunde bevisa fel för 100 år sedan) med den naiva fallenheten du besitter för New-Age saker.
Dock en ännu större ovation för Quantilho och liknande intelligenta människor som dels orkar argumentera, debattera och föra fram inte bara logiska slutsatser utan även bevis som stödjer dem.