2007-06-30, 00:44
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Just det gör bibeln så lönnlöst. Vad är det för mening med att en gud ger skrivna ord när folk ändå tolkar det lite hur de vill? Sedan vissa delar ska tydligen tolkas bokstavligen och andra ska tolkas metaforiskt. Finns det någon handbok för vad som ska tolkas hur?

Det är ju praktexemplet som visar hur religion bara är en subjektiv historia för att försöka rättfärdiga det man vill utan några objektiva belägg.
Beträffande handbok så får du nog fråga någon av kreationisterna. Mitt råd är bara att tolka som du själv vill för att det ska passa.
Citera
2007-06-30, 00:47
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Snälla nån, det STÅR klart och tydligt i Bibeln. Har du problem med att förstå det? Man MÅSTE hänvisa till skrifställena hela tiden. Det går inte att bara dikta upp saker utan direkt stöd från Bibeln som styrker saken. Sen gäller det att LÄRA sig boken också. Något som inte alla inriktat sig på, tyvärr.

NEJ det står inte i bibeln. Här är verserna du hade i din skrift

du skall slita för ditt bröd i ditt anletes svett
tills du vänder åter till jorden.
Ty av den är du tagen,
jord är du och jord skall du åter bli.” (1 Mos 3:19)

Läser man skapelsemyten så finner man.

då formade Herren Gud människan av jord från marken och blåste in liv genom hennes näsborrar, så att hon blev en levande varelse. (1 Mos 2:7)

Alltså: När du dör så hamnar du i jorden igen och du förmultnar. Av jord är du kommen (gud skapade dig av jord) och av jord skall du bli (du förmultnar i jorden och blir jord).

då stoftet återvänder till jorden, sitt ursprung,
och livsanden återvänder till Gud, som gav den. (Pred 12:7)

Detta syftar på

då formade Herren Gud människan av jord från marken och blåste in liv genom hennes näsborrar, så att hon blev en levande varelse. (1 Mos 2:7)

Livsanden är det liv som gud blåst in i människan. Den helige anden även kallad.

Ty du skall inte lämna min själ i dödsriket
eller låta din helige möta förgängelsen (Apg 2:27)

Vet du ens vad det handlar om? Det är vad David säger till Jesus. Det handlar om när Jesus var i dödsriket i tre dagar.

Och detta är inte mina egna tolkningar, det är tolkningarna som romersk-katolska kyrkan och grek-orthodoxa kyrkan (till större del) har.

Vad fasen har de där verserna med att man inte dör när man dör?
Citera
2007-06-30, 00:50
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Jag dömmer inte. Jag tycker. Att tycka något och att dömma är en annan sak. Visst sa jag att det är fel. Men dom tycker dom har rätt och att jag har fel. Jag borde byta ut ordet fel mot åsikt ok... Men jag håller med i att jag fortfarande anser jag tolkar Bibeln rätt och dom på ett annat sätt. Men jag dömmer inte.
Det är exakt samma sak som att döma, Billow. Du bedömer att de har fel, och dömer alltså människorna till att vara felaktigt kristna. Mycket själviskt, mycket motsägelsefullt, mycket oförnuftigt och mycket elakt. Det är tragiskt att du inte kan funta ut det här på egen hand, speciellt då du verkar få dig själv att framstå som en sådan upplyst människa.
Citera
2007-06-30, 00:51
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
1.Nej, du började på en vers mitt i.

Såvitt jag vet så finns det inget varken före (i några föregående stycken) eller efter i stycket som motsäger det tydliga som versen talar. Läser du bibeln själv (riktig nu och inte t.ex. book of mormon) eller tar du all info från din sida?

Citat:
2.Nu är du bara sur och resonerar uppåt väggarna fel fast du vet hur det ligger till.

Jag resonerar ur den synen som majoriteten av kristna har och som jag lärt mig i teologikurserna.

Citat:
Gud har inte dödat NÅN, än.

Bibeln säger annat.

Citat:
Det står klart och tydligt i Bibeln.

Att han dödar alla förstfödda och förgör alla i Sodom och Gomorra.

Citat:
Och nu lämnar jag tråden eftersom alla bara är på dåligt humör och inte det minsta intresserade av nåt annat än att klaga och hitta felaktigheter utan att ändå tro ett ord av vad som står i Bibeln.

Men du kan tydligen klaga på evolutionsteorin och annat utan att tro på det?
Citera
2007-06-30, 00:53
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Snälla nån, det framgår väl tydligt att det bara var en liknelse som han berättade, men du läser ju inte HELA boken, bara plockar det du vill eller tycker passar.
Men det är ju exakt så som kristna gör? Det ni vill tolka subjektivt, tolkar ni subjektivt, medan det ni vill tolka bokstavligt, tolkar ni bokstavligt. Hur ni gör detta är helt efter slumpen, och två kristna människor har aldrig likadana tolkningar.
Citera
2007-06-30, 00:54
Medlem
Billows avatar
Citat:
?

Vid midnatt dräpte Herren alla förstfödda i Egypten, den förstfödde sonen till farao på tronen lika väl som den förstfödde sonen till fången i fängelsehålan, och även allt förstfött bland boskapen. (2 Mos 12:29)

Kom nu inte med ursäkten att det var några änglar som gjorde det. Det var herren (alltså gud) som dräpte barnen.

Sedan det som hände med Gomorra och Sodom är ju spännande också.
Läser man vad som står tidigare så varnar ju Mose Farao och egypten först men de vägrade lyssna. Om de smetade in blod över dörrkarmen så skulle de skonas också. Ingen löd. Vidare talar Gud om hur dåligt folk Egyptierna är. Det är ju inte bara det att de tagit Israeliterna som slavar. De är avgudadyrkare mm mm . Sen kom straffet. Om nu ändå något av dessa egyptiska barn dött ostraffat återuppstår de i 1000 års riket.
Citera
2007-06-30, 00:56
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Jag föreslår att du gör som prästen och slutar försöka försvara gamla testamentets grymma gud. Kanske blir det i början svårt att få ihop logiken i att ignorera en del av den heliga bibelns berättelser, men om det är något som troende är bra på så är det att övervinna logiska hinder.
Bibeln är inspirerad av Gud. Men skriven av människor. Det är lätt att se vart Gud talar !!
Citera
2007-06-30, 00:56
Medlem
Billows avatar
Citat:
Och den slutsatsen drar du av mitt fördömmande av mord, eller vadå? Om du ska försöka vända mina ord mot mig så får du ju åtminstone ha något sorts logiskt resonemang bakom.

Kör på Jesus-spåret du, det är klart bättre än att försöka rättfärdiga de äldre texterna.
Jesus lära är från Gud. Där ser vi vilken kärlek det är.
Citera
2007-06-30, 00:57
Medlem
Billows avatar
Citat:
Nej, det är inte betydelsen av arvsynden. Och tydligen var alla barnen inte onda heller, enligt Billow (och det är ju hans tolkningar jag har efterfrågat här).
Enligt Bibeln så är det så att de som syndat det går ut över tredje och fjärde led (utom för de som tror)... Ondskan vandrar tydligen vidare i en sådan släkt.
Citera
2007-06-30, 00:58
Medlem
Billows avatar
Citat:
Just det gör bibeln så lönnlöst. Vad är det för mening med att en gud ger skrivna ord när folk ändå tolkar det lite hur de vill? Sedan vissa delar ska tydligen tolkas bokstavligen och andra ska tolkas metaforiskt. Finns det någon handbok för vad som ska tolkas hur?
Det märker läsaren.
Citera
2007-06-30, 00:59
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Alla barnen i sig var inte onda, men de hade ärvt synden genom sina föräldrar och därav dömdes de. Sen om Billow tolkat det hela så, vet jag inte, men det är iaf så bibeln ser på det hela.

/mvh Ikh
Jo delvis så. Sammtidigt som Mose varnade Farao i egypten. Många sades till att ha blod på dörrkarmen så de inte skulle bli straffade. Många lyssna inte på Mose varning. Sen kom straffet mot de egyptiska ungarna. Som jag också sa var egyptierna ett dåligt folk står det. Speciellt på den tiden. Men dåg nån ostraffad själ uppstår de i 1000 års riket
Citera
2007-06-30, 01:00
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Det märker läsaren.
Dummare blir det nog inte. Poängen som Krappfiskarn så hjälplöst försökte påpeka var att det inte finns någon mening med att skriva en bok med specifika ord när ingen ändå tolkar den enhetligt. Speciellt inte om det är Gud allsmäktig som har konstruerat den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in