2007-06-30, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
?

Vid midnatt dräpte Herren alla förstfödda i Egypten, den förstfödde sonen till farao på tronen lika väl som den förstfödde sonen till fången i fängelsehålan, och även allt förstfött bland boskapen. (2 Mos 12:29)

Kom nu inte med ursäkten att det var några änglar som gjorde det. Det var herren (alltså gud) som dräpte barnen.

Sedan det som hände med Gomorra och Sodom är ju spännande också.

HALLÅ, vakna............

Läste du inte mitt inlägg?

NÄR ÄR MAN DÖD?

Suck!!!!!!!!!

Gud har inte dödat nån, än. När Gud har tagit någons själ, alltså "dödat" nån för andra gången DÅ är man död. Och då finns ingen återställningsmöjlighet mer.

Läs mina inlägg tack.

Jag vägrar att posta vidare här eftersom man fattar NOLL av vad jag postar om.
Citera
2007-06-30, 00:23
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
haha. Ska bli kul att se hur de bortförklarar detta. Kanske via en tolkning

Just det gör bibeln så lönnlöst. Vad är det för mening med att en gud ger skrivna ord när folk ändå tolkar det lite hur de vill? Sedan vissa delar ska tydligen tolkas bokstavligen och andra ska tolkas metaforiskt. Finns det någon handbok för vad som ska tolkas hur?
Citera
2007-06-30, 00:26
Medlem
ikhs avatar
Xcore, du är nog en av de större stollar jag träffat på flashback, du duckar inlägg, och tolkar in egna tankar i texter som blir helt fel, sedan hänvisar du till hemsidor som du inte riktigt själv förstår, sen att du hävdar på fullaste allvar att vatikanen har fel i sina tolkningar, men att du har rätt, gör dig nog till en riktig dumstrut. Har läst igenom tråden, och du svarar utförligt på 2-3 av 10 inlägg medans du väljer att inte svara på 6-7st av 10 inlägg, och dessa är inlägg som du förmodligen inte har ett svar på. Vore jag du skulle jag låta Billow sköta argumenteringen åt dig, då han gör ett betydligt bättre jobb.

/mvh Ikh
Citera
2007-06-30, 00:27
Bannlyst
Citat:
Just det gör bibeln så lönnlöst. Vad är det för mening med att en gud ger skrivna ord när folk ändå tolkar det lite hur de vill? Sedan vissa delar ska tydligen tolkas bokstavligen och andra ska tolkas metaforiskt. Finns det någon handbok för vad som ska tolkas hur?

Snälla nån, det framgår väl tydligt att det bara var en liknelse som han berättade, men du läser ju inte HELA boken, bara plockar det du vill eller tycker passar.

Att man dör 2 gånger står på många ställen i Bibeln. Gud skall ju återställa alla döda.
Citera
2007-06-30, 00:27
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Nej, det är inte betydelsen av arvsynden. Och tydligen var alla barnen inte onda heller, enligt Billow (och det är ju hans tolkningar jag har efterfrågat här).
Alla barnen i sig var inte onda, men de hade ärvt synden genom sina föräldrar och därav dömdes de. Sen om Billow tolkat det hela så, vet jag inte, men det är iaf så bibeln ser på det hela.

/mvh Ikh
Citera
2007-06-30, 00:28
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
HALLÅ, vakna............

Läste du inte mitt inlägg?

NÄR ÄR MAN DÖD?

Suck!!!!!!!!!

Gud har inte dödat nån, än. När Gud har tagit någons själ, alltså "dödat" nån för andra gången DÅ är man död. Och då finns ingen återställningsmöjlighet mer.

Läs mina inlägg tack.

Jag vägrar att posta vidare här eftersom man fattar NOLL av vad jag postar om.

Saken är den att du postar länkar från en pseudoteologisk sida. Skicka den till en seriös protestantisk, ortohodox eller katolsk teolog och han lär skratta så mycket att han skiter i brallorna.

De använder moderna grekiska ord för att förklara saker. Torde det inte vara smartare att använda koinegrekiska om man vill studera Nya Testamentet?

Det står att gud dräpte barn, alltså var det gud som dräpte (dödade), inget mellanrum eller något nu. GUD dräpte. Eller säger du att bibeln har fel? HÄDELSE!! Det ger dig 10 piskrapp á la Opus Dei!
Citera
2007-06-30, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Xcore, du är nog en av de större stollar jag träffat på flashback, du duckar inlägg, och tolkar in egna tankar i texter som blir helt fel, sedan hänvisar du till hemsidor som du inte riktigt själv förstår, sen att du hävdar på fullaste allvar att vatikanen har fel i sina tolkningar, men att du har rätt, gör dig nog till en riktig dumstrut. Har läst igenom tråden, och du svarar utförligt på 2-3 av 10 inlägg medans du väljer att inte svara på 6-7st av 10 inlägg, och dessa är inlägg som du förmodligen inte har ett svar på. Vore jag du skulle jag låta Billow sköta argumenteringen åt dig, då han gör ett betydligt bättre jobb.

/mvh Ikh

Hur skulle det vara att ta reda på mer INNAN du kritiserar?
Citera
2007-06-30, 00:30
Bannlyst
Citat:
Saken är den att du postar länkar från en pseudoteologisk sida. Skicka den till en seriös protestantisk, ortohodox eller katolsk teolog och han lär skratta så mycket att han skiter i brallorna.

De använder moderna grekiska ord för att förklara saker. Torde det inte vara smartare att använda koinegrekiska om man vill studera Nya Testamentet?

Det står att gud dräpte barn, alltså var det gud som dräpte (dödade), inget mellanrum eller något nu. GUD dräpte. Eller säger du att bibeln har fel? HÄDELSE!! Det ger dig 10 piskrapp á la Opus Dei!

Snälla nån, det STÅR klart och tydligt i Bibeln. Har du problem med att förstå det? Man MÅSTE hänvisa till skrifställena hela tiden. Det går inte att bara dikta upp saker utan direkt stöd från Bibeln som styrker saken. Sen gäller det att LÄRA sig boken också. Något som inte alla inriktat sig på, tyvärr.
Citera
2007-06-30, 00:30
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Snälla nån, det framgår väl tydligt att det bara var en liknelse som han berättade, men du läser ju inte HELA boken, bara plockar det du vill eller tycker passar.

Tyvärr jag är inte Jehovas vittnen eller Mormon. Jag läser hela bibeln och visade hela stycket. Vet du vad han menade med liknelsen? Jo att om man gör som den rike mannen hamnar man i dödsriket där lågor finns.

Citat:
Att man dör 2 gånger står på många ställen i Bibeln. Gud skall ju återställa alla döda.

Var det inte du som skrev att man inte dör först? Konceptet "dör" är när ens fysiska kropp slutar fungera. Då är man död. Och enligt bibeln dödar gud barn och homosexuella.

Du bevisar ju bara bibelns ohållbarhet när det finns sex miljarder olika tolkningar av den (en för varje människa drygt). Det som står i bibeln är det som står, inte i andra böcker.
Citera
2007-06-30, 00:33
Bannlyst
Citat:
Tyvärr jag är inte Jehovas vittnen eller Mormon. Jag läser hela bibeln och visade hela stycket. Vet du vad han menade med liknelsen? Jo att om man gör som den rike mannen hamnar man i dödsriket där lågor finns.

Var det inte du som skrev att man inte dör först? Konceptet "dör" är när ens fysiska kropp slutar fungera. Då är man död. Och enligt bibeln dödar gud barn och homosexuella.

Du bevisar ju bara bibelns ohållbarhet när det finns sex miljarder olika tolkningar av den (en för varje människa drygt). Det som står i bibeln är det som står, inte i andra böcker.

1.Nej, du började på en vers mitt i.
2.Nu är du bara sur och resonerar uppåt väggarna fel fast du vet hur det ligger till.

Gud har inte dödat NÅN, än.

Men han kommer att göra.

Hur skall han annars kunna återställa alla?

Det står klart och tydligt i Bibeln.

Och nu lämnar jag tråden eftersom alla bara är på dåligt humör och inte det minsta intresserade av nåt annat än att klaga och hitta felaktigheter utan att ändå tro ett ord av vad som står i Bibeln.
Citera
2007-06-30, 00:37
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Hur skulle det vara att ta reda på mer INNAN du kritiserar?
Jag har läst igenom tråden, jag har gjort en hel del bakgrundskoll på dina inlägg samt länkar. Många av inläggen är så dåliga att de ligger på gränsen för KFK. Och kom nu inte med att jag har för dåliga kunskaper i ämnet, jag har goda kunskaper samt har en väldigt god vän som är teologutbildad vid uppsala universitet, och vi har haft många roliga dagar när vi diskuterat teologi.

/mvh Ikh
Citera
2007-06-30, 00:43
Medlem
Är det någon som ringt Thomas Quick och gratulerat honom till den stundande frigivningen? Det har nyligen framkommit att han inte alls dödat någon eftersom han bara slog ihjäl sina offer en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in