2007-06-29, 12:45
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Att Gud skickade ned Jesus var INTE för att predika i första hand, utan att "offra sig" för mänsligheten. Dvs, köpa tillbaks synden som hade begåtts.
Så Jesus ord är inte av så stor tyngd då? Jag tycker annars det är han som står för dom mesta vettigheterna i bibeln medan gamla testamentet är mycket mer öga för öga, sälj din dotter som slav, intolerans mot oliktänkande och hämdlysten gud. Inte min tekopp.
Citera
2007-06-29, 12:46
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Varför? Bibeln är klar och tydlig! Läs bibeln så får du se. Eller förkastar du uppenbarelseboken? Blasphemy!!

Eller varför inte låta Jesus förklara?

Det var en rik man som klädde sig i purpur och fint linne och levde i fest och glans var dag. (Luk 16:19)

Men en tiggare som hette Lasaros låg vid hans port full av sår (Luk 16:20)

och önskade att han fick äta sig mätt på resterna från den rike mannens bord. Hundarna kom till och med och slickade på hans sår. (Luk 16:21)

Så dog tiggaren och fördes av änglarna till platsen vid Abrahams sida. Den rike dog också han och begravdes. (Luk 16:22)

I dödsriket, där han pinades, lyfte han blicken och fick långt borta se Abraham, och Lasaros vid hans sida. (Luk 16:23)

Då ropade han: ’Fader Abraham, förbarma dig över mig och skicka Lasaros att doppa fingerspetsen i vatten och fukta min tunga, jag plågas här i lågorna.’ (Luk 16:24)

Men Abraham svarade: ’Kom ihåg, mitt barn, att du fick ut ditt goda medan du levde, liksom Lasaros sitt onda. Nu har han funnit tröst här, medan du plågas. (Luk 16:25)

Take that!
Lasarus och den rike mannen är iallafall liknelser som Bibeln själv säger.
Citera
2007-06-29, 12:47
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
http://www.concordant.org/expohtml/DeathAndJudgment/TheGehennaOfFire.html

Pseudoteologi av högsta nivå. Teologerna i Göteborgs katolska församling får sig gott om skratt om sådana där amatörlingvistiska forskningsförsök.

Bibeln är klar och tydlig, både i Lukasevangeliet och i Uppenbarelseboken. Men du verkar vara en kristen som plockar det du gillar och resten försöker du svamla bort.
Citera
2007-06-29, 12:48
Medlem
Billows avatar
Citat:
Läs bibeln. Jesus säger själv att man plågas av lågor i dödsriket, vad av det Jesus säger är det du inte fattar?
Jesus talar nästan alltid i liknelser. Läs hela stycket och inte bara den meningen,
Citera
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Läs

Fel, gör om gör rätt. Du har väldigt dålig argumentationsteknik.

Hittar inte någonstans i din länk som behandlar Upp 20:14-15, 21:8. Du får peka ut det ifall jag på nått vis missar det stället där de styckena behandlas.
Citera
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Lasarus och den rike mannen är iallafall liknelser som Bibeln själv säger.

Vet du vad liknelsen handlar om? Jesus varnar såklart vad som händer om man inte lever efter så man ska leva. Vilket visas också när den rike mannen vill varna sina bröder att inte leva i synd som han gjorde.
Citera
2007-06-29, 12:49
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Jesus talar nästan alltid i liknelser. Läs hela stycket och inte bara den meningen,

Jag länkade ju för fasen till hela stycket.
Citera
2007-06-29, 12:49
Medlem
Billows avatar
Citat:
Vet du vad liknelsen handlar om? Jesus varnar såklart vad som händer om man inte lever efter så man ska leva. Vilket visas också när den rike mannen vill varna sina bröder att inte leva i synd som han gjorde.
Detta ämne har tolkats olika i kyrkans historia. Vill du tolka det så får det stå för dig.
Citera
2007-06-29, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Så Jesus ord är inte av så stor tyngd då? Jag tycker annars det är han som står för dom mesta vettigheterna i bibeln medan gamla testamentet är mycket mer öga för öga, sälj din dotter som slav, intolerans mot oliktänkande och hämdlysten gud. Inte min tekopp.

Det är skillnad på gamla och nya testamentet, men Gud ändrade sig på en del punkter. Han var betydligt strängare i gamla testamentet, men han var ändå rättvis hela tiden. Läst om Sodom och Gomorra? Om det så bara fanns en enda människa som var rättfördig så skulle han vänta med att förstöra staden tills de var i säkerhet.
Citera
2007-06-29, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Fel, gör om gör rätt. Du har väldigt dålig argumentationsteknik.

Hittar inte någonstans i din länk som behandlar Upp 20:14-15, 21:8. Du får peka ut det ifall jag på nått vis missar det stället där de styckena behandlas.

Det FINNS inget brinnande helvete för människor. Den "brinnande sjön" finns inte än, den skapas när det är dags.

Och när är det dags?

När Satan skall kastas i den.

Citera
2007-06-29, 12:52
Medlem
Billows avatar
Citat:
Det är skillnad på gamla och nya testamentet, men Gud ändrade sig på en del punkter. Han var betydligt strängare i gamla testamentet, men han var ändå rättvis hela tiden. Läst om Sodom och Gomorra? Om det så bara fanns en enda människa som var rättfördig så skulle han vänta med att förstöra staden tills de var i säkerhet.
Stämmer. Gud visade mycket barmhärtighet i gamla testamentet också. Lyssnade på Moses till exempel då han ville förlåta dem som gjort Guldkalven. Jag tror dock inte Gud ändrat sig så mycket till Nya Testamentet han är alltid den samme. Men människorna lever i en annan tid då i ett annat samhälle aningen modernare. Det gör nog skillnaden.
Citera
2007-06-29, 12:53
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Det FINNS inget brinnande helvete för människor.

HAHAHA !

Ja, nu är jag övertygad !

Citat:
Den "brinnande sjön" finns inte än, den skapas när det är dags.
Ja det är en annan sak. Om jag skall brinna i helvetet i all oändlighet så spelar det ingen större roll om det blir inom 50 år eller 100000 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in